Jump to content

Vannvarme i seilbåt


xbox

Recommended Posts

Det at et rør, hulrom, metall, overganger, treverk og andre ting oppvarmes gjør da ingenting! De skal jo varmes opp! All energien man bruker ved vannvarmeren kommer inn i båten. Det gjør den ikke med luft/luft varmere...Da varmer man hele tiden opp kaldt luft, og presser varm luft ut et annet sted... høsten... :smiley:

Vel, mot god tro og store føtter kan ingen kjempe (newtons 3. lov). Hvorfor tror du en tar seg bryet og kostnaden med i isolere både luftrør fra varmeapparater og rør for varmvann? Hvorfor isolere vi i det hele tatt?

Link to post
Vel, mot god tro og store føtter kan ingen kjempe (newtons 3. lov). Hvorfor tror du en tar seg bryet og kostnaden med i isolere både luftrør fra varmeapparater og rør for varmvann? Hvorfor isolere vi i det hele tatt?

 

For å få varmen dit man trenger den mest og raskest mulig, mindre isolasjon, større treghet. Hvis man trenger den over alt, og det er isolert godt ut mot skutsiden så er poenget mindre...

Link to post
hej Carpediem

 

har faktiskt aldrig hört om det.........men kansje att man skulle kunne haft några oisolerade kopperrör fastsatte under

balkarna som durkarna hviler på....då hade man kunnat lyfta durkarna

(og under rören mot skroget noen isolering!)

 

det hade varit en relativt enkel installation utan att behöva såga allt för mye i inredningen!

 

Hei!

 

Tenkte litt på å isolere bunnen av båten, og legge varmeslynger mellom dørk og isolasjon... Blir en del luft under dørken som skal varmes opp, så det blir en del treghet på dette området... Men hvis man kunne hatt en varmeveksler på sløyfen til gulvet, kunne man da fått temperaturen i sløyfen til å være 25-30 grader hele tiden? Da ville døken vært varm hele tiden, og man kunne brukt konvektorer for å varme luften, hvis det blir for lite med gulvvarmen. Hadde vært deilig med dørk på 25 grader! Det er faktisk ikke så mange kvadrat dørk i en båt, det er jo innredning o.l. overalt...

Link to post
Hei!

 

Tenkte litt på å isolere bunnen av båten, og legge varmeslynger mellom dørk og isolasjon... Blir en del luft under dørken som skal varmes opp, så det blir en del treghet på dette området... Men hvis man kunne hatt en varmeveksler på sløyfen til gulvet, kunne man da fått temperaturen i sløyfen til å være 25-30 grader hele tiden? Da ville døken vært varm hele tiden, og man kunne brukt konvektorer for å varme luften, hvis det blir for lite med gulvvarmen. Hadde vært deilig med dørk på 25 grader! Det er faktisk ikke så mange kvadrat dørk i en båt, det er jo innredning o.l. overalt...

Jeg tror du tenker mye varmeteknologi i bygg overført til båt. Men utgangspunktet er nokså forskjellig knyttet både til isolasjon, volum og ikke minst kostnad. Da er etter min mening oppvarming av kjøretøy en mer nærliggende teknologi. Men kunne du eller andre ha kommet med et forslag til varmepumpe for båt har det virkelig vært sus over det. Båten flyter jo i det medium en gjerne vil bruke for å få de mest effektive varmepumpene i boliger. En minivariant for båt-kjølekompressorer finnes alt.

Link to post

Ja, men hvis det kommer på markedet om 3 år, så skader det jo ikke å ha varme sløyfa i gulvet allerede, gjør det vell? :wink: Hvorfor sammenligne med bil egentlig? den er jeg ikke helt med på? Det er også greit at båten ligger i havet som er varmere enn vinterlufta over, men i båten vår er det varmere enn i havet... ergo varmetap til havet! Dette er da ikke feil tenking?

Link to post
  • 3 måneder senere...

:flag: Sannelig sannelig sier jeg eder :flag:

Har lest denne tråden med et økende inntrykk av at "noen" på død og liv skal tviholde på sine egne oppfattninger som de eneste riktige.

 

Det burde være innlysende at luftbåren varme er det mest egnede når en ønsker HURTIG oppvarming av et rom/ flere rom i en båt, forutsatt at varmeren har kraft nok til å pøse på med varme og vifte stor nok til å trykke varmen gjennom de meter med rør som luften skal presses gjennom.

Derimot er det slett ikke så innlysende at luftbåren varme er det mest energi-økonomiske når det kommer til stykket. :nonod:

 

Vi må skille mellom to grunnleggende forhold:

1. Bruker båt stort sett om sommeren og trenger varmt vann til oppvask/kroppsvask og varme/ tørke i båten på regntunge dager.

Her er og blir luft til luft varme, med en sløyfe innom varmtvannstanken det beste. Hurtig oppvarming og rimelig/ enkel montering, samt at en får hentet ut overskuddsvarme fra motoren når den brukes. (og det skjer vel oftere enn de fleste liker å vedgå?) :sailing:

 

2. Bruker båten hele året, gjerne også over noe tid.

Her er det vannbårne varmen er så suveren. Med en installering av radiatorer, og varmevifter på ekstra krevende plasser :sweat: , vil et vann bårent system holde jevnere temperatur, med mindre forbruk av strøm og diesel, over tid.

 

Vi må altså definere behovet, før vi kan si hva som vil være det riktig valget. Si? :crazy:

 

Når det gjelder opptørking i fuktige båter og varm luft, kontra vannbåren varme, er det følgende å si;

Varm luft opptar mer fuktighet enn kald luft. Når du entrer båten en kald regn-tung dag vil du oppleve at rommet du blåser varm luft inn i trøker raskere opp med en luft til luft varmer, enn med en vannbåren varmer. Logisk fordi en luftvarmer har mindre masse som skal varmes opp før den produserer varm luft ut av dysa, enn et vann system som skal varme opp vann, rør, radiatorer også til slutt lufta i rommet.

 

Dersom du etter noen timer slår av en luftvarmer og forlater båten, la oss si for en dag, vil du finne den like fuktig når du kommer tilbake igjen. Grunnen til dette er at du bare har varmet opp luften i rommet og ikke massive strukturer som vegger, dørk og tak. ( forutsatt at systemet ikke har gått natt og dag en ukes tid) Prisen er høyt strømforbruk, viftestøy og stor slitasje på viften i systemet. (går hele tiden)

Med vannbåren varme vil du oppleve at det fort tar en dag for å få varmet/tørket opp båten, men du vil oppleve at båten er tørr og fin gjerne både to og tre dager etter at du slår av varmeren. Prisen er høy ved installering, men systemet bruker mindre strøm og diesel totalt sett, og har mindre slitasje på systemet over tid. (Går og går, år etter år)

Altså er det bruken av båten som bestemmer hvilken varme instalasjon som er mest hensiktsmessig.

 

Det aller beste :cheers: for å holde en båt jevnt vam og ikke minst tørr, er etter min erfaring oljeovner av typen refleks, eller de mere lekre Dicenson http://www.dickinsonmarine.com/shop5/categories-heaters.asp

Jeg skal ALDRI mere ha båt uten en slik ombord, ALDRI.

Disse er bare så unike med sin enkle konstruksjon som bare leverer og leverer varme, så lenge den har tilgang på diesel. Strømforbruk = 0 watt.

Brenner uten bruk av strøm og formelig suuuger :drink: fuktighet ut fra rommet de står i.

 

KONKLUSJON:

For de som trenger varm båt for noen dager, spredd over en sommer, velg luft varme.

 

For de som bruker båt dager i strekk, gjerne gjennom hele året, velg vannbåren varme.

 

NB :crazy:

Dette er ikke vitenskapelige påstander, bare erfaringer følt og opplevd over år.

Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room...

Link to post
...

Her er og blir luft til luft varme, med en sløyfe innom varmtvannstanken det beste. Hurtig oppvarming og rimelig/ enkel montering, samt at en får hentet ut overskuddsvarme fra motoren når den brukes.

...

:confused:

 

...og LUFTKJØLT motor, kanskje?

 

Alle har 24 timer tid til å rette sine innlegg

 

 

Forøvrig kan vel vannbasert varmefordeling som også varmer opp varmtvannet gjør at man kan droppe 230V i VV-tanken, noe som igjen burde forenkle landstrømsanlegget. Varmekolben er vel det eneste om bord som du IKKE kan få dobbeltisolert - eller overser jeg noe?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...