Jump to content

Corona Parafinovn


Tallisman

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med corona parafinovn da jeg har planer om og skaffe meg en slik ovn kom jeg på att det kunne være greit om jeg kunne fått noen til og uttale seg som har kjennskap til disse ovnene.Tenker da på om di egner seg til og bruke ombord i Båt.

 

Kjøp heller en Zibro kamin. Litt dyrere, men helt luktfri (noe Corona ikke er) pga. meget høy forbrenningstemp. av parafindampen. Jeg tror den er på 2000gr. Dette patentet er så vidt jeg vet Zibro alene om. Jeg har prøvd begge typer, men ikke i båt. Men det skulle gå fint, hvis ovnen får nok oksygen. Min Zibro gir 2400watt. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Har en Corona SX 2350-S. Denne er med katalysator, dvs.den har et keramisk element over flammen som gir en høyere forbrenningstemperatur. Denne ovnen bruker jeg vanlig parafin på og er meget godt fornøyd.

Ovnen avgir lukt i ca 2 min etter oppstart, etter dette kjennes ingen parafin eller eksos lukt. Har også en Zibro men uten katalysator, denne lukter mer men ikke mye den heller.

 

Vær klar over at den forbrenner oksygenet i rommet og kan avgi eksos som kan være skadelig, særlig i små rom. Skal ikke brukes uten tilsyn og må ikke brukes i soverom. Min ovn har veltesikring og sikring som slår inn hvis oksygennivået blir for dårlig rundt ovnen. Jeg vet at det anbefales å bruke lampeolje på denne ovnen men har brukt parafin i mange år. Eneste jeg gjør av vedlikehold er å "knuse" og fjerne forkulling på veken en gang hvert/hvert annet år avhengig av bruk.

 

Etter at propan er mulig å få kjøpt til omlag halve prisen av hva bensinstasjoner tar har jeg i år gått over til propan stråle ovn. Enklere tenning, totalt uten lukt, sterkere varme men kanskje ikke egnet nede i båt. Tar også litt større plass men er SÅ lettvint. :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...