Pontius Startet 17.Februar.2004 Del på Facebook Startet 17.Februar.2004 På VHF kurset jeg går på diskuterte vi sist om hvordan signalet fra en SART Transponder ser ut på radarskjermen. Noen som vet fasit? Er det avhengig av type/merke? Noen mente det bare var et blipp, noen mente det var et morsetegn slik som ved Racon mens noen mente man så mer detaljert info på radarskjermen. Hilsen Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Hei Ørjan, Den vil vanligvis sende ut en rekke med 12 "blipp" når den treffes av en radar i 9 MHz-båndet, altså det som vi til vanlig kaller for en "3-centimeter radar". Det første blippet angir posisjonen, de etterfølgende er bare for å bedre synlighet/gjenkjennelighet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Her er et bilde av hvordan et sart-signal fremtrer på radarskjermen. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
bliss X Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Kanskje vi unividde amatører kunne fått en enkel forklaring på hva SART Transponer er? Forstår jo at det er en duppeditt som sender info til radar, men er det noe mange bruker, og noe som kan være aktuelt å ha i fritidsbåt i stedenfor radar reflektor? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Hei Lasse, SART betyr noe sånn som Search And Rescue Transponder, og i praksis er det en aktiv radarreflektor, omtrent som en "racon" som du sikkert kjenner. Når man i forbindelse med et havari aktiverer en slik transponder vil den reagere når den treffes av stråler fra en vanlig radar. Den reagerer med å sende ut et signal som kommer opp på skjermen på radarer innen rekkevidde. Signalet på radarskjermen blir altså ikke bare ett enkelt punkt - slik som med en vanlig radarreflektor - men en hel rekke med 12 punkt. Bildet fra Jo Eirik viser tydelig hvordan det ser ut. (Men den har altså ikke en identifikasjon som forteller *hvem* som er havaristen). Ønsker du mer info får du nok å velge i hvis du legger inn SART og transponder i f.eks google. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
arquebus Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Forstår jo at det er en duppeditt som sender info til radar, men er det noe mange bruker, og noe som kan være aktuelt å ha i fritidsbåt i stedenfor radar reflektor?Så vidt jeg vet står SART for Search And Rescue Transponder. Det er altså et nødsignal som ikke kan brukes som radarreflektor. Søker du på SART transponder på nettet finner du mange utgaver, deriblandt disse: http://www.sea-dmi.com/marine/seasart.htm http://shop.store.yahoo.com/boating-electr...searrestr1.html Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Radar transponder er en del av GMDSS-utstyret for konsesjonplikte fartøy. Den er i samme kategori som nødpeilesender og skal kun benyttes i nødsituasjoner, plasseres bla. ombord i livbåter. Den vil dermed ikke kunne være noe erstatning for en radarreflektor. For fritidsbåter å kjøpe denne type utstyr mener jeg er bortkastet penger, kanskje med unntak av langturseilere, men også her kommer nok denne type utstyr noe ned på prioriteringslisten. (Jeg ville følt meg adskillig tryggere med en nødpeilesender og en bærbar VHF) Transponderen fungerer slik at når en slår den på er den i et slags standby modus, inntil den "treffes" av et signal fra en 3cm radar. Da starter den sending tilbake til radaren og gir den indikasjon på radarbildet som vist i mitt innlegg over. Transponderen har sine svakeheter både med henblikk på rekkevidde spesiellt ved endel sjø og dersom en ikke får transponderen opp i høyde er det ikke langt signalet rekker, og som sagt er en avhengig av at skip i nærheten har aktiv sin 3 cm radar. Pris for en radartransponder ligger på ca. 7000.- Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Pontius Svart 18.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Kanskje vi unividde amatører kunne fått en enkel forklaring på hva SART Transponer er? Forstår jo at det er en duppeditt som sender info til radar, men er det noe mange bruker, og noe som kan være aktuelt å ha i fritidsbåt i stedenfor radar reflektor? SART står for Search and Rescue Radar Transponder Det er et nødsignalutstyr og må ikke brukes som radarreflektor. Den fungerer slik at den blir aktivert enten manuelt eller når den kommer i sjøen. Den ligger da i STANDBY-modus og leter etter radarsignaler. Når den registrerer et radarsignal går den over i aktiv sendemodus. Den sender ut radarsignaler slik som på bildet til Jo Eirik. Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Ser en kom inn på radarreflector. Når, hvor og hvorfor brukes disse? mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Ser en kom inn på radarreflector. Når, hvor og hvorfor brukes disse? mvh Kjelli Det er vel for at du lettere skal bli sett på en annen båts radar. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) En sart sender ut når den selv blir truffet av en radar (3cm/x-band). Jo nærmere den befinner seg jo lengre blir den bestrålt for hvert sveip antennen gjør. Dette betyr at den ved kort avstand vil være synlig i en større sektor, dette skyldes åpningsvinkel til radarantennene. Transponderen sender ut 12 ekko, det første ekko blir plottet på det stedet transponderen befinner seg på, er det kort distanse til transponderen vil den starte å sende tidligere og avslutte senere, du vil altså se en del av en sirkel for hvert ekko. Transponderen befinner seg midt på. Ved lengre avstand vil man se 12 prikker og den første er transponderens posisjon. Legger til: Står en sart helt inntil radarantennen (broving ol.) vil den sende kontinuerlig og forme sirkler på skjermen. Litton/sperry utviklet engang en overvåkning av radarbildet slik at man fikk alarm om radaren så ett sart signal. Jeg tror man kan telle på en hånd antall slike systemer som gikk ut i markedet. Det ble for dyrt og ingen ville betale for det. Mulig noen har tatt opp igjen den ballen siden. Redigert 20.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Nå skjønner jeg hva du mente med å svare i tråden Jeg har ofte litt tungt for det og det tar ofte lang tid før jeg oppfatter hva folk sier. Desverre har jeg da allerede utbasunert en masse som ikke har noen mening. Sånn er det å bli gammel. Og til dere som ikke skjønner noen ting kan jeg bare si at dette svaret burde vært sendt som IM! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.