Jump to content

Vår første langtur, råd ønskes. (Stavanger-Gøteborg-Gøta kanal)


Trinn II

Recommended Posts

:newyearsign: Vi vurderer en langtur med vår nye båt. En lukket Viking 31, kjøpt i juni 2007. Planen er å gå til Gøteborg og gå Gøtakanal. Startsted vil være Stavanger. Mine spørsmål er; Vi har 1 mnd. til rådighet. Vil dette holde for transportetappen til og fra Gøteborg?? Er det mest fornuftig å ta til Kristiansand for så å krysse mot Hirtshals?? er kortes over Skagerakk. Dieseltank er på ca. 650l, er dette tilstrekkelig. Bør man gå i "konvoi" over Skagerak. Har aldri gått over ett så "stort" havstrekk før. Bør vi ha radar i båten for denne turen?? Videre hadde jeg satt stor pris på råd og inspill ang. denne turen. Jeg har nettop reg. på denne siden og har lest en del sider om Gøtakanal, men har ikke sett noen som går på turen fra Stavanger til Danmark. Takk for hjelpen. Mvh. Trinn II :flag_sw:
Link to post
Share on other sites

Skal du til Danmark, eller til Gøta kanal? :smiley:

 

Om dieselen holder kommer vel ann på motoren du har i, og hvordan du kjører denne. Radar er jo ikke et must, om du stort sett seiler i dagslys (og unngår store tåkesupper). Om stockholm er målet, så er det jo greit å ta "rett over", men om turen er målet, ville jeg gått langs kysten til østfold og videre ned langs svenskekysten. Masse flott (ut)havner langs leden her!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har ikke gått Gøtakanalen lenger enn til Vänern (egentlig fra Vänern, men det er en annen historie)

 

Dersom turen til Gøteborg er transportetappe ville jeg startet tidlig fra Stavanger og gått til Mandal, Kristiansand eller Arendal første dagen. Hvor langt du kommer avhenger av hvor tidlig du starter, og hvordan været er. Kommer du deg av gårde etter arbeidstid og går til Tananger eller Egersund, så har du et enda bedre utgangspunkt. Vi har krysset Skagerrak både fra Egersund (til Tyborøn), fra Mandal (til Skagen) og fra Grimstad (til Skagen). Uten erfaring ville jeg nok satset på Arendal eller Grimstad som startssted og gått over til Skagen. Starter du med full tank har du rikelig drivstoff. Fra Skagen kan du enten gå rett på Gøteborg, eller via Læsø. Litt drahjelp kan du få av fergen fra Fredrikshavn til Gøteborg, men det er sannsynligvis ikke nødvendig. Vi gikk via Læsø, men det var ikke transportetappe. En vestlending finner vanndybdene i området bekymringsmessige små, og jeg anbefaler grundig planlegging! Vi lå i Stommen i Gøteborg, og det anbefales hvis dere får plass. Hvis dere bare skal overnatte i Gøteborg er det nok mulig å finne havneplasser i nærheten. Fra Gøteborg og videre gjelder lav puls, lav hastighet og stor opplevelsesfaktor!

 

Med godt vær er du i Gøteborg på dag 2 eller 3, men da har du arbeidet hardt.

 

Jeg har ikke radar, men må innrømme at jeg gjerne skulle hatt det da vi krysset fra Mandal til Skagen. Vi hadde tåke over Jæren som var svært ubehagelig, og stressfaktoren var høy da vi kom inn i en tåkedott midt i Skagerrak. Den varte heldigvis bare noen hundre meter. Ved første kryssing ankom jeg Skagen før det var lyst om morgenen, det anbefales ikke. Jeg har kartplotter, men bruker i tillegg papirkart der jeg er nøye på å notere posisjonen hver 30 minutt.

 

Alfa og Omega på kryssingen er å få med værmeldingen, og å ta hensyn til den.

 

Utover det ønsker jeg dere en god planlegging, selve turen kommer vi nok tilbake til!!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hei Trinn II. Velkommen til Båtplassen. Det er en ganske lang seilas du planlegger. Seilasen kan gå ganske kjapt eller bli noe tidkrevende, alt avhengig av vind og bølger. Jeg holder til i Son i ytre Oslofjord og har ganske mange turer i Skagerak. Min erfaring er sammenfallende med Laholm som påpeker hvor viktig det er å legge seilasen opp etter værforholdene. Jeg har alltid minst 3 alternative ruter klar når jeg starter så lange seilaser. Båten tåler nok det meste, men med 15 sekundmeter vind og gammel grov sjø i Skagerak er det begrenset hva man er i stand til å seile i time etter time. Dersom du har gode værforhold kan ett alternativ være Mandal - Skagen (drøye 100 nm), Skagen - Gøteborg (ca 40 nm). Strekningen Gøteborg - Stockholm via kanalsystemet er helt væruavhengig om sommeren, men her må du være klar over fartsbegrensningene i kanalene. Blir interessant å følge planleggingen din fremover. På internett er det mye fin informasjon om kanalsystemet du skal seile.

Link to post
Share on other sites

Vi seilt for mange år siden fra nordenden av Vetteren ned kanalen til Gøteborg og videre til Stord med en motorseiler. Dette var en transportetappe som vi brukte ca 3 uker /6 knop på, og fulgte den svenske vestkysten opp til Oslofjorden (hadde ikke fungerende kompass) og kysten videre.

Jeg er for øvrig veldig enig med Roladbj at du må legge opp til flere alternative ruter knyttet til ulike værforhold dersom du ikke har ubegrenset med tid. Å gå sammen med andre gir trygghetsfølelse og er hyggelig, men det er ikke alltid mulig. Radar er ikke nødvendig dersom en følger godt med på værforholdene. Det er egentlig ikke så mye spesielt utstyr som er nødvendig for en slik tur - men opp i kanalen er lange fortøyningstau og gode fendrer noe en må ha. Ja, så bør en sørge for å ha bunkret rikelig med diesel for større strekk (f.eks Skagerak) Ha med minst dobbelt så mye som du regner med å brenne, ting kan ta tid.

Ha en fin tur.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gått 2 ganger fra Flekkefjord til Danmark. Vi seilte og farten lå i snitt 5.5 knop.

 

Første gang gikk vi den korte veien, ut fra Ågerøya (mellom Lillesand/Krsand) til Skagen, ca. 80 nm.

Andre gangen direkte fra Lista til Skagen - ca. 150 nm.

 

Med farten som du går med er det bare spørsmål om komfort/værforhold hvor lang tid du vil bruke over Skagerak.

Siden du skal videre til Gøteborg og kanalene bør du heller gå via Skagen enn Hirtshals.

Å dra til Hirtshals først og så langs en åpen og grunn kyst opp rundt Skagen er ikke noe gunstig.

 

Er været bra kan du stikke ut ved Lindesnes og direkte ned til Skagen, hvis ikke drar du videre østover

i indre led på innsiden av Våre og Hille forbi Mandal, gjennom Nordfjorden, Ny-Hellesund, innsiden av Flekkerføya,

via Tømmerstø/Stokken/Randesund over Kvåsefjorden, gjennom Ulvøysund og så videre i Blindleia østover mot Lillesand.

Jo lengre øst du kommer dess kortere er distansen ned til Skagen. Kortest er det ut fra Torungen ved Arendal.

 

Men velg heller å gå til Skagen enn Hirtshals. Besøk gjerne også Læsø på veien over til Sverige. Kan anbefales.

 

Når det gjelder radar, så er ett veldig bra og mye billigere alternativ å installere en AIS mottaker.

Da vil du, forutsatt at du har en AIS kompatibel plotter, kunne se andre fartøyer (nyttetrafikken) på plotteren.

Jeg har funnet det veldig nyttig.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har gjort ett par reiser langs norske kysten, første gang 1976 med en liten seilbåt på 23 fot og med en påhengsmotor som aldrig ville gå. Så det blev at bruke seil. Vi startet fra Stockholm og tok kanalen (en uke) till Gøteborg og seden brukte vi ett par uker til Stavanger og derfra videre ner til Danmarkn (utsiden av Jylland og seden tvers over landet og tilbake via Sjælland til Gøteborg. vi brukte i alt sex-syv uker og hade god tid i fleire havner.

Gøta kanal: var Obs på at kanalen op til Vænern ær stor og kræver en del i de høije sluserne! Fra Vænern og opover mot Stockholm ær det mer at se på og mindre (men mange!) sluser.

Lærte den gang at det var stor forskjell mellom at gå nordover og sørover langs norske vestkysten. At seile i nordvestlig kuling vær eneste dag med en så liten båt var en jobb. Særlig runt Lindesnes var det og svær sjøgang.

Seilte siden 1984 samme veien till Sognefjord og att - men ikke længre æn til Gøteborg dær jeg lemnet båten over vintern. Brukte sex uker den gang (stanset da over vinter i Gøteborg).

Så med så høije hastigheter som dere kan ta til ær det gott om tid med fire uker før tur/retur Gøteborg. Før kanalen bør man ha en uke var vei (stenger tidlig var kveld og max, tror jeg fire-fem knops hastighet).

Velkommen till Sverige - men dere har jo verdens vakreste kyst runt dere! :flag_sw::seeya:

Link to post
Share on other sites

Fra Venern har du også muligheten av gå opp Dalslands kanal. Søker du stillhet og villmark finner du det i de store sjøene øverst i dette kanalsystemet. Fra Stora Le ved Nøssemark er det lastebiler som går med båter mellom Halden og Stora Le. Hvis båten ikke er for stor. Se på Dalslands kanal på nettet hvis du ønsker mer info. om denne muligheten.

Link to post
Share on other sites

lurar ni på en 'liten tur' dvs Dalslandskanal o Trollhättekanal ner mot Göteborg, rekommenderer jag att ni går til

Halden först...lastbil opp til Nössemark......sen er utförs-slussning hele vägen ner til Gbg, mycket enklare !

 

(Dom store slussarna i Trollhättan er de som vållar minst besvär......vannet fylls på o tappas i bunn...veldi enkelt !)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vil gjerne få takke for alle gode råd og tips jeg har fått til planleggingen av vårt "søta bror" tokt. :yesnod:

Ett annet spørsmål. Er det noen som kjenner til hvor man kan få tak i originale Viking merker.

Har lagt en forespørsel på Viking siden , men det virker som det er liten aktivitet der. :confused:

MG

Link to post
Share on other sites

lurar ni på en 'liten tur' dvs Dalslandskanal o Trollhättekanal ner mot Göteborg, rekommenderer jag att ni går til

Halden först...lastbil opp til Nössemark......sen er utförs-slussning hele vägen ner til Gbg, mycket enklare !

 

(Dom store slussarna i Trollhättan er de som vållar minst besvär......vannet fylls på o tappas i bunn...veldi enkelt !)

 

Hei.

Vi har det fint opplevende Dalslandskanal sommerferie 2006.

http://www.deafboatclub.com/konvoi/fellesferie1.htm

 

Har å tenke kanal tur igjen, det blir Gøtakanal om 2 1/2 år (2010 år).

 

At-le forumvimpel_anima.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...