Jump to content

CE-merking? norge vs sverige.


ola dunk

Recommended Posts

Da skulle det vel være i orden. CE-merkinga skal være basert på det samme regelverket. Dersom man importerer båt fra 3.land (USA) via Sverige, kommer man ofte ut for at at den ikke er CE-merket. Dersom slik båt påstås å være CE-godkjent i Sverige, så få forelagt godkjenningspapirer på dette. Alternativt må man få den godkjent i Norge (dyrere). Min Bayliner kom via Sverige uten CE-godkjenning, det ble ordnet her. Var bagateller å ordne: Motorromsvifte, aut. brannslukking i motorrom, håndlensepumpe. Men godkjenninga ordnet av dertil godkjent institusjon kostet 10 lapper.

Link to post
Share on other sites

så de går ut fra samme regelverk.? så hvis dukumentasjonene for godkjenning er i orden så er det bare å sende inn papirene her i norge og registrere den på vanlig måte.

driver å skal godkjenne en fra statene nå og syns det er veldig greit da. nå er forøvrig utgiftene for papirarbeid betalt av vedkommende som tok den inn.

Link to post
Share on other sites

Og av erfaring vet jeg at sjøfartsdirektoratet nå går all dokumentasjon i sømmene!!! Men det skal nå ha kommet enda nyere regler som sier at fra nå av så skal ikke Sjøfartsdirektoratet ha noe med dette å gjøre lengre, fra nå av så er det Godkent kontroll organ som har fått myndighet til å godkjenne CE merkingen eller avslå den. Mener at denne reglen kom rundt november 2007. Jeg har benyttet et svenskt fima som har laget papirene men det hele er innsendt til Norsk sjøfartsdirektorat og det har ikke vært så enkelt som et høres ut som, holder fotsatt på enda og det er snart 1år siden båten ble importert.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Fra 1 nov 07.Er det godkjent kontrollorgan som bestemmer dette.Sendte en e mail til sjøfarts dir ang spørsmål om motorer. Hvis det står i loven så er det nok riktig,var svaret.Men! kontakt godkjent kontrollorgan dem forteller deg hva som er riktig!Dette er beskjeden jeg fikk pr tlf i fra sjøfartsdir.Dette tyder jo at dem endelig har snudd litt på flisa! Det var ikke det samme for noen månder siden.Da var det som var lov i eu,ikke lov her???.

Link to post
Share on other sites

Svaret er IMCI. Hvis du setter inn en motor som tidligere er godkjent i Norge før 1. januar 2006 er alt ok. Dette må dokumenteres. Hvis dokumentet fra Brüssel foreligger er alt ok. Hvis ikke er det noe muffins. Spør O.H fra IMCI Norge. Han er en meget kunnskapsrik person. :fireworks3:

Link to post
Share on other sites

Er det du skriver om motorer riktig sas?

 

Jeg sendte en foresporsel til CEproof i Sverige.

hvor jeg la ved ett par annonser paa ett par Trawlere som jeg vurderte. 86/87 modeller.

Begge hadde 2 stk 86 aargangs VP 40b. Dette er jo motorer det gaar tusenvis av innen for EU omraadet.

 

Svaret fra CE proof var at det aa faa Godkjent motorer som var eldre enn 10 aar eller som hadde gaatt mer en 750 timer, var ofte vanskeligt. Spessielt vansklig var det aa faa dem godkjent i Norge.

Paa det grunnlaget saa anbefalte de meg aa se etter en nyere baat, eller eventuelt sette inn nye motorer i USA, siden de var betraktlig rimligere der enn her.

 

Saa jeg har forelopig lagt hele USA import av Trawler planen paa hylla.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det du skriver om motorer riktig sas?

 

Jeg sendte en foresporsel til CEproof i Sverige.

hvor jeg la ved ett par annonser paa ett par Trawlere som jeg vurderte. 86/87 modeller.

Begge hadde 2 stk 86 aargangs VP 40b. Dette er jo motorer det gaar tusenvis av innen for EU omraadet.

 

Svaret fra CE proof var at det aa faa Godkjent motorer som var eldre enn 10 aar eller som hadde gaatt mer en 750 timer, var ofte vanskeligt. Spessielt vansklig var det aa faa dem godkjent i Norge.

Paa det grunnlaget saa anbefalte de meg aa se etter en nyere baat, eller eventuelt sette inn nye motorer i USA, siden de var betraktlig rimligere der enn her.

 

Saa jeg har forelopig lagt hele USA import av Trawler planen paa hylla.

 

Prøv Svenske IMCI kontrolør Heinrich Lechner i steden, Han fixet det meste :smiley: . Billig også !

Link to post
Share on other sites

Heinrich Lechner har ingen ting med IMCI å gjøre. Han er konsulent for et italiensk kontroll organ kalt Udicer Nautitest og er partner med et Tysk firma kalt Navalis Service Ltd.

Billig er han men ting tar tid.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Heinrich Lechner har ingen ting med IMCI å gjøre. Han er konsulent for et italiensk kontroll organ kalt Udicer Nautitest og er partner med et Tysk firma kalt Navalis Service Ltd.

Billig er han men ting tar tid.

 

Auda.. blander litt jeg brukte IMCI på forrige båt , selvsagt er Heinrich i Udicer Nautitest Kontrolør nr 0966 :smiley:

Ting tok ikke tid på min båt , tok 2 UKER fra jeg ringte til båten var ferdig merket med nr skilt serfikater og håndbok :flag_sw:

25000SEK og det ble ca 21500 NOK

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...