ola dunk Startet 29.Desember.2007 Del på Facebook Startet 29.Desember.2007 Hei. Alltid skepsis til CE merking ved kjøp av båt i utlandet. Men hvordan er det å ta inn båt fra sverige som er CE merket. sett endel annonser i sverige som det står det på??? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Da skulle det vel være i orden. CE-merkinga skal være basert på det samme regelverket. Dersom man importerer båt fra 3.land (USA) via Sverige, kommer man ofte ut for at at den ikke er CE-merket. Dersom slik båt påstås å være CE-godkjent i Sverige, så få forelagt godkjenningspapirer på dette. Alternativt må man få den godkjent i Norge (dyrere). Min Bayliner kom via Sverige uten CE-godkjenning, det ble ordnet her. Var bagateller å ordne: Motorromsvifte, aut. brannslukking i motorrom, håndlensepumpe. Men godkjenninga ordnet av dertil godkjent institusjon kostet 10 lapper. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 så de går ut fra samme regelverk.? så hvis dukumentasjonene for godkjenning er i orden så er det bare å sende inn papirene her i norge og registrere den på vanlig måte. driver å skal godkjenne en fra statene nå og syns det er veldig greit da. nå er forøvrig utgiftene for papirarbeid betalt av vedkommende som tok den inn. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Formula 206: Dersom selger skal ordne med CE-godkjenningspapirene sparer du mye tid og penger. Håper du har dette med i kjøpekontrakten. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 (redigert) For CE godkjenning må du fort regne 25 - 30 lapper. ti holder ikke lenger. CE godkjenning er en europeisk godkjenning, så det er ingen krav om innsending i norge. Vær oppmerksom på at båter som må CE godkjennes må ha relativt nye motorer og avgassdokumentasjon. Redigert 30.Desember.2007 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Ja CE merking koster ca 30000 totalt. Hvis noen sier at båten er ettersertifisert må du forlange å se sertifikatet som er utstedt i Brüssel. Hvis dette papiret ikke finnes er ikke båten riktig CE merket. Mener at motorer fra 2004 og nyere er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Er det noen som har hørt om tilfeller der det har vært svindel fra importører med denne CE merkingen. At importerte båter blir solgt som CE merkede uten at de er det? Jeg har en bror som til stadighet sikler mer og mer over importbåtene som blir annonsert. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 hvis båten er CE godkjent, så skal det vel følge med papirer, og det skal være ett skilt på båten. Båt og motor etter juni 1998, skal være CE- godkjent. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
roaldbj Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Vær klar over at det inntrådte nye CE krav til fritidsbåter 1. januar 2006, se denne lenken fra Sjøfartsdirektoratet: http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/CE-me...v_fritidsbater/ Det nye kravet gjelder at motoren(e) ombord også skal være CE godkjent(e). Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Og av erfaring vet jeg at sjøfartsdirektoratet nå går all dokumentasjon i sømmene!!! Men det skal nå ha kommet enda nyere regler som sier at fra nå av så skal ikke Sjøfartsdirektoratet ha noe med dette å gjøre lengre, fra nå av så er det Godkent kontroll organ som har fått myndighet til å godkjenne CE merkingen eller avslå den. Mener at denne reglen kom rundt november 2007. Jeg har benyttet et svenskt fima som har laget papirene men det hele er innsendt til Norsk sjøfartsdirektorat og det har ikke vært så enkelt som et høres ut som, holder fotsatt på enda og det er snart 1år siden båten ble importert. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
roaldbj Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 xlnt, det kunne være greit om du deler av dine erfaringer og gir kortfattet fremstilling av den fremgangsmåten du har benyttet for å få CE godkjenning og hva som gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Fra 1 nov 07.Er det godkjent kontrollorgan som bestemmer dette.Sendte en e mail til sjøfarts dir ang spørsmål om motorer. Hvis det står i loven så er det nok riktig,var svaret.Men! kontakt godkjent kontrollorgan dem forteller deg hva som er riktig!Dette er beskjeden jeg fikk pr tlf i fra sjøfartsdir.Dette tyder jo at dem endelig har snudd litt på flisa! Det var ikke det samme for noen månder siden.Da var det som var lov i eu,ikke lov her???. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Er dette nye kontrollorganet Veritas ? Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Svaret er IMCI. Hvis du setter inn en motor som tidligere er godkjent i Norge før 1. januar 2006 er alt ok. Dette må dokumenteres. Hvis dokumentet fra Brüssel foreligger er alt ok. Hvis ikke er det noe muffins. Spør O.H fra IMCI Norge. Han er en meget kunnskapsrik person. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 (redigert) Er det du skriver om motorer riktig sas? Jeg sendte en foresporsel til CEproof i Sverige. hvor jeg la ved ett par annonser paa ett par Trawlere som jeg vurderte. 86/87 modeller. Begge hadde 2 stk 86 aargangs VP 40b. Dette er jo motorer det gaar tusenvis av innen for EU omraadet. Svaret fra CE proof var at det aa faa Godkjent motorer som var eldre enn 10 aar eller som hadde gaatt mer en 750 timer, var ofte vanskeligt. Spessielt vansklig var det aa faa dem godkjent i Norge. Paa det grunnlaget saa anbefalte de meg aa se etter en nyere baat, eller eventuelt sette inn nye motorer i USA, siden de var betraktlig rimligere der enn her. Saa jeg har forelopig lagt hele USA import av Trawler planen paa hylla. Redigert 1.Januar.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Wandalen Svart 6.Januar.2008 Del på Facebook Svart 6.Januar.2008 Er det du skriver om motorer riktig sas? Jeg sendte en foresporsel til CEproof i Sverige. hvor jeg la ved ett par annonser paa ett par Trawlere som jeg vurderte. 86/87 modeller. Begge hadde 2 stk 86 aargangs VP 40b. Dette er jo motorer det gaar tusenvis av innen for EU omraadet. Svaret fra CE proof var at det aa faa Godkjent motorer som var eldre enn 10 aar eller som hadde gaatt mer en 750 timer, var ofte vanskeligt. Spessielt vansklig var det aa faa dem godkjent i Norge. Paa det grunnlaget saa anbefalte de meg aa se etter en nyere baat, eller eventuelt sette inn nye motorer i USA, siden de var betraktlig rimligere der enn her. Saa jeg har forelopig lagt hele USA import av Trawler planen paa hylla. Prøv Svenske IMCI kontrolør Heinrich Lechner i steden, Han fixet det meste . Billig også ! Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 6.Januar.2008 Del på Facebook Svart 6.Januar.2008 Heinrich Lechner har ingen ting med IMCI å gjøre. Han er konsulent for et italiensk kontroll organ kalt Udicer Nautitest og er partner med et Tysk firma kalt Navalis Service Ltd. Billig er han men ting tar tid. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Wandalen Svart 6.Januar.2008 Del på Facebook Svart 6.Januar.2008 (redigert) Heinrich Lechner har ingen ting med IMCI å gjøre. Han er konsulent for et italiensk kontroll organ kalt Udicer Nautitest og er partner med et Tysk firma kalt Navalis Service Ltd.Billig er han men ting tar tid. Auda.. blander litt jeg brukte IMCI på forrige båt , selvsagt er Heinrich i Udicer Nautitest Kontrolør nr 0966 Ting tok ikke tid på min båt , tok 2 UKER fra jeg ringte til båten var ferdig merket med nr skilt serfikater og håndbok 25000SEK og det ble ca 21500 NOK Redigert 6.Januar.2008 av Wandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 7.Januar.2008 Del på Facebook Svart 7.Januar.2008 jepp Heirich er en KJEMPE kar.Ikke noe tull der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.