Jump to content

er det noen som selger overlevningsdrakter til barn


isbjorn

Recommended Posts

Jeg har to slike fra HH ombord i båten til ungene, de går opp til 150cm men er som sagt helt uisolerte så godt med tøy under er et must om de skal i bruk... hvilket jeg håper ikke blir nødvendig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på denne tråden og spør om det finnes drakter for voksne som er å anbefale og hvor man kan gjøre et godt kjøp? Både fruen og jeg vurderer å gå til innkjøp av to slike til å ha ombord

 

Lager egen tråd for ikke å ødelegge denne.

 

Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne er vel den enkleste fra Helly Hansen som er voksen utgaven av den barnemodellen som er nevnt...

 

 

947886006562500.jpg

 

 

 

Forøvig så finnes det andre som er bedre..... denne bruker vi (Hydro) når vi flyr til plattformene i Nordsjøen, men å behagelg å ha på er den ikke.... men effektiv er den og sprutbeskyttelsen er et must i høy sjø

 

947863308906250.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

947886006562500.jpg

Denne drakten leveres som jeg skrev tidligere også i barnemodell for barn fra 100-150cm og har artikkelnummer 52945 hos Helly Hansen, det er den eneste jeg har funnet i norma salg.... kjøpte to slike som ligger ombord....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan kjøpes i Redningsselskapets nettbutikk.

 

Husk fingervanter, helst i ull, ellers fryser man fingrene av seg. Drakten virker store, men det er en kunst å "knele" ut luften. :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld: jeg har forstått at sikkerhetsdrakt, som bl.a. kan kjøpes for under 1000-lappen hos Redningsselskapet er noe annet enn overlevningsdrakter? Jeg husker imidlertid ikke varmeisoleringseven for de to typene. Jeg har en svær gamp av en overlevninsdrakt, men den er så "klumpe" at jeg ikke har hatt noen nytte av den. Nå ligger den godt "forankret" i baggen sin i kjelleren. Der blir den sikkert en sesong til. At jeg ikke bruker den henger sikkert sammen med at båten vår står "godt" plantet på land fra oktober til mai.

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld: jeg har forstått at sikkerhetsdrakt, som bl.a. kan kjøpes for under 1000-lappen hos Redningsselskapet er noe annet enn overlevningsdrakter?

 

Disse "sikkerhetsdraktene" har ingen isolasjon. Prinsippet er at man holder vannet unna den isolasjonen man har i sine egne klær. Draktene er utmerket til sitt bruk som kun nødløsning da de desverre tåler svært lite før det går hull på den tynne nylonen. Har riktignok brukt slike på sikkerhetskurser og balet i sjøen et par timer. Den ene gangen ble svært så kald da den lakk litt. Jeg fyllte senere opp drakten med vann fra haveslangen, men det var nesten ikke mulig å finne den knappenålstore hullet. Likevel ble jeg våt under øvelsen.

 

Er drakten helt tett, fungerer prinsippet.

 

Hetta og hanskene er solide, men hanskene er ikke isolerte, da må man ha fingervanter inni.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Den drakta fra Helly Hansen mener jeg nærmest er " En gangs bruk" Kvaliteten er litt bedre enn de gratis regnsett du fikk med hvis du kjøpte ny sykkel fra TWS. Det er kun hette og hansker som har litt ordentlig utforming. Å ta 1000- 1500 kroner for noe slik er kjeltringstreker.

Vel holder de engang så har de gjort nytta si etter mitt syn... Jeg testet en kikket på slik sak på Rafnes i juni og tror ikke den er så halvgal. dikuterte også den med en av instruktørene hos Norward og de mente den hadde sin misjon.. Dette er også den eneste som finnes til barn vanlig tilgjengelig i butikk og dermed det eneste som er tilgjengelig for de små.... Holder den vannet unna den ene gangen det kan være påkrevd, så kan dette redde liv... da kjøper jeg mere enn gjerne en ny en...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente å si er at den må behandles med den største forsiktighet. Vi hadde problemer med å få den på oss selv når vi satt inne i et godt varmt rom som stod stille. Det er fort gjordt å rive et hull i den.

Hadde den vært litt mer solid så kunne jo en ha brukt den litt for å prøve å bli kjent med den. Det kan jo være en fordel når du har behov for å ta den på.

Link to post
Share on other sites

Vel holder de engang så har de gjort nytta si etter mitt syn...
Jeg synes nå at dersom man har slikt utstyr og tar sikkerheten på alvor, så bør utstyret tåle en årlig drill eller to. Eller blir det bare en falsk trygghet og gjerne fulstendig kaos når uhellet er ute. - Da kan det godt hende en slik drakt virker mot sin hensikt...
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med deg hengefjes, nå bruker bruker vi å kle på guttungen på 5 år drakten fra tid til annen slik at han er familær med den og vi kan ta den på greit om det blir påkrevd, men der til å kaste han på sjøen en gang i året tror jeg nok vil skremme han mere enn det gagner saken og gleden hans i båtlivet...

 

Etter mitt syn så er ikke dette en god drakt, men det er den eneste jeg har funnet som passer unger fra 100-150 cm som er kommerielt tilgjengelig... Det er meget mulig at det lages slike andre og bedre drakter for unger men jeg kjenner ikke til dette, men er åpen for forslag... Dermed behandler jeg draktene med varsomhet og utsetter de ikke for unødig belastning under testpåkledning.... men skjønner at ikke alle er enig med meg i dette og mener at jeg ikke tar sikkerheten på alvor....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Naa er du vel litt haarsaar sydvesten.

Er vel ingen som mener at du ikke tar sikkerheten paa alvor ett hva jeg kan lese.

Vil mene snarere tvert i mot. Du setter sikkerheten absolutt i hoysete.

Tror ikke det er mange andre her inne som har noe annet enn redningsvest til barna.

 

En annen ting. Tror du ikke guttungen hadde syntes det var morro aa bade med drakta paa, bare for aa prove. Tenk det a. Bade uten aa bli vaat. Maa jo vaere kjempe goy for en 5 aaring. selvfolgelig med varsomhet for at drakta ikke skal bli odelagt. Du behover jo ikke aa hive'n i vannet som du skriver. Er vel ogsaa mulig aa lappe dem om det skulle bli en liten rift.

 

For at han kunne prove seg i vannet med den + vest. For det er vel verken flyte eller varmeelementer i de draktene.

 

Minner meg om de suitene som brukes paa UK sektor.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mitt innspill var på ingen måte ment som kritikk av noen som helst, men av sikkerhetsutstyr som ikke tåler testing.

 

En overlevningsdrakt kan være ganske vrien å få på, og det trenges gjerne ei hjelpende hånd til mansjetten rundt halsen og ansiktet. Når den hjelpende hånden i tillegg har på svære neoprenvotter blir det ekstra plundrete - slikt må prøves.

 

Vi har ved flere anledninger latt skoleklasser og andre barn få prøve voksen-drakter. Draktene funker, og ungene elsker det. Hvorfor ikke prøve under kontrollerte forhold. Den aller beste opplevelsen jeg har hatt ved noen av disse kyst-leirene som vi tidvis arrangerer, var ei handicappet jente med sterkt nedsatt bevegelighet og kommunikasjonsevne. Hun ville ikke opp og tilbrakte timevis i vannet i den svære drakten. Støttekontakten hennes sa at hun aldri hadde sett henne stråle sånn.I et kort de sendte i ettertid fortalte støttekontakten at når hun prater om denne hendelsen til jenta lyser hun opp som en sol. Men så var jo disse ungene litt større da.

 

Det burde jo finnes et marked for kvalitetsprodukter til dette aldersegmentet (små barn) også.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...