Jump to content

Trinn II`kanaltur, manøvrering i slusene?


Trinn II

Recommended Posts

Hei. I forbindelse med vår planlagte tur til Trollhættan og Gøtakanl lurer jeg på om det vil være vanskelig å manøvrere båten i slusene UTEN baugpropell. Er litt tilbakeholden med å montere dette da jeg har fått forståelsen av ( fra Båtmagasinets side ) at man er for amatør å regne hvis man ikke klarer å manøvrere en aggregatbåt på 31 fot uten baugpropell. Og så har jeg begynt å få teken på det hele. Men, i sluser ser jeg at det kansje kan være en fordel, eller???

Trinn II MG

Link to post
Share on other sites

Av hensyn til din egen sikkerhet og komfort, de øvrige ombord og andre seilende, anbefaler jeg at du monterer baugpropell. Forutsetter at du har budsjett til å gjennomføre dette. Pass på at baugpropellen er stor nok samt at kablene mellom batteri og baugpropell er tilstrekkelig tykke, eventuelt korte. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke baugpropell for å ta turen i slusene. jeg har kjørt der flere ganger og aldri savnet dette nyttige hjelpemiddelet.

 

Når dette er sagt ville jeg i dag ikke vært trøsteren for uten. Jeg bruker den ikke i tide og utide, men den er alltid påslått når jeg nærmer meg havn. Hvorfor skulle jeg ikke bruke et hjelpemiddel som jeg har fått montert, hvis den kan hjelpe meg når behovet er der?

Dette er min erfaring, andre får dømme om man har behov for en trøster eller ikke.

 

Lykke til på en fin ferietur!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var noen fra båtforeningen som tok Dalslandskanalen og turen ned til Gøteborg i sommer. Pga stor vannføring var det tildels mye strøm ved slusene. Også problemer med manøvrering pga sterk og stri strøm. Nå er det ikke godt og si hvordan vannføringen blir til sommeren, det er alt for tidlig. Men, vil jo lette manøvrering hvis du har thruster. " Stressfaktoren " vil være lavere også når en har et slikt hjelpemiddel tilgjengelig, uansett båttype.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

En "Amatør" er noen som ikke klarer å bruke det som finnes - både riktig og effektivt -.

Men ikke omvent.

 

Ellers er det sikkert å anbefales at man øver å ikke bruke baugthrusteren selv om man har slik.

Men dette gjelder også øvelsen å legge til land uten hjelp av motoren, siden man har seilbåt.

Poenget er jo at man behersker det man har, bare omvent er det "amatørmessig".

 

:newyearsign:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt kanaler i mange år uten baugthruster og det går greit. Kjørte for et par år siden Gøta Kanal og der opplevde jeg baugthrusteren som et utrolig fint hjelpemiddel. Slusingen i Gøta Kanal (ikke Gøta Älv) foregår ved at en må sette i land for å feste egne tau i land. Dermed er det greit å ha hjelp av thrusteren for å enkelt sette baugen inn mot i landstigningsbryggene og komme fra igjen for å fortsette inn i slusa. Dessuten er det mange små broer i Gøta Kanal hvor det i høysesongen blir ventetid. Da blir du liggende å drive i kanalen sammen med flere båter og da er det også greit å ha thrusteren til å styre seg vekk fra kanal-kantene.

Redigert skrivefeil

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er dette greiene med at det en ikke skal kunne dit og datt uten baugtrøster eller hekktrøster???

Da jeg var ung måtte vi trene for å kunne mestre. Og det fantes ikke båter med trøstere, og det var stort sett strak aksel på alle båter. Min far lærte meg å manøvrere båt under alle forhold som vind, strøm avdrift etc.

Den som trente og hadde en viss forståelse for gass/gear/propellretning/krefter greide å snu på "femøringen".

Har manøvrert de trangeste havner, i kanaler under vanskelige forhold uten noen form for trøstere.

 

Så vi må komme vekk fra at en må ha masse utstyr for å kunne ferdes i båt og manøvrere til og fra havn.

 

Men misforstå meg rett, det finnes masse bra hjelpemidler og de er der for å brukes.

Men ikke bland dette med at det ikke går uten!

Det er en spesiel følelse å gå fra salt hav til ferskvann i kanaler og vann, så det bør en oppleve.

De som har hjelpemidler må bruke det med fornuft.

 

Men dere som ikke har må må trene for å mestre båten dere har, og det gjelder faktisk også mange med trøstere både her og der.

 

Hilsen en med uten trøstere og kartplotter, men med GPS, autopilot, sjøkart og evner bygget på trening og mestring.

Link to post
Share on other sites

Men dere som ikke har må må trene for å mestre båten dere har, og det gjelder faktisk også mange med trøstere både her og der.

Hilsen en med uten trøstere og kartplotter, men med GPS, autopilot, sjøkart og evner bygget på trening og mestring.

Enig. En kan trøstig gå i kanaler og sluser med en 31 fots båt uten trøster. Det å bli kjent med båtens reaksjon under ulike forhold kan en bare bli med trening, men selvfølgelig er en baugtrøster ingen ulempe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...