Jump to content

Avsug fra septiktank


Trinn II

Recommended Posts

Hei. Har fått innspill om at vi bør ha "avsug" på septiktank når vi går Gøtakanal. I så fall; bør en ha en stengeventil på "vanlig" avløp på septik slik at en ikke suger falsk luft??. Bør et slik nytt "avsug" være mot bunn av tanken eller kan det stå på toppen. Gjør innstalasjonen lettere. Må det nye avsuget også ha stengeventil?? Hvilke dimansjon bør et event. nytt "avsug" ha?? Takker for alle råd og innspill, det er tydelig at her finnes masse kunnskap og erfaring som en ny bruker kan dra nytte av. Tusen takk! Trinn II

Redigert av Trinn II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Har fått innspill om at vi bør ha "avsug" på septiktank når vi går Gøtakanal.

 

Det er nok ikke slik at du må ha. Du sier selv bør og det bør vi jo alle der hvor det er mulig å få tømt tankene på en skikkelig måte. Både i Gøta Kanal, ihvertfall i Sjøtorp og i Dalslands Kanal, ihvertfall i Bengtsfors og nå til sommeren i Otteid på norsk side er det tømmestasjoner. Så jeg må nok til med en slik installasjon selv. Fin skisse dwc. Er du sikker på at det holder med en lufteslange med en diameter på 1,5 cm?

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke slik at du må ha. Du sier selv bør og det bør vi jo alle der hvor det er mulig å få tømt tankene på en skikkelig måte. Både i Gøta Kanal, ihvertfall i Sjøtorp og i Dalslands Kanal, ihvertfall i Bengtsfors og nå til sommeren i Otteid på norsk side er det tømmestasjoner. Så jeg må nok til med en slik installasjon selv. Fin skisse dwc. Er du sikker på at det holder med en lufteslange med en diameter på 1,5 cm?

 

Hei Sigmundh

Jeg mener at jeg har lest ett sted at det er minimumskravet for at det skal fungere, men desto større diameter på lufteslange desto bedre skulle en tro :smiley:

Link to post
Share on other sites

Avluftingen bør være bra, ellers suger pumpen sammen tanken.

Det er vel slik at du vil suge doen tom for vann og deretter suge falsk luft derfra før man i det hele tatt får noe problemer med å "suge sammen tanken". I alle fall dersom det ikke er noen stengeventil mellom do og tank, og det er vel ikke vanlig.

Jeg merket i alle fall i sommer at nettopp det skjedde da min lufting gikk tett.

Håndpumpen på doen holder i alle fall ikke tett, men det er det kun vannlåsen som sørger for.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål det er i Hamar og i Brumunddal, men de er lite eller ikke i bruk om dette skyldes at de er i ustand eller andre ting aner jeg ikke.

Det er også planlagt laget ett i Moelv, men det blir mest sannsynelig ikke ferdig i år.

Det virker som kommunene gir litt bidrag til bygging av annlegg, men skygger unna når det gjelder drift av disse det kan vel være noe av grunnen.

DWC

Link to post
Share on other sites

I enkelte havner i innsjøer i USA er det strenge krav til håndtering av septikkavfall (black water).

Er det noen som har beregninger av hva som er effekten av nitrit o.a. som dannes av fritidsflåten i Mjøsa sammenlignet med eksempelvis forurensning fra jordbruksområdene?

Jeg er ikke motstander til bruk av septikktank ombord, men det kan være greit å få et visst forhold til problemets omfang med å "late vannet" i Mjøsa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...