Trinn II Startet 31.Desember.2007 Del på Facebook Startet 31.Desember.2007 (redigert) Hei. Har fått innspill om at vi bør ha "avsug" på septiktank når vi går Gøtakanal. I så fall; bør en ha en stengeventil på "vanlig" avløp på septik slik at en ikke suger falsk luft??. Bør et slik nytt "avsug" være mot bunn av tanken eller kan det stå på toppen. Gjør innstalasjonen lettere. Må det nye avsuget også ha stengeventil?? Hvilke dimansjon bør et event. nytt "avsug" ha?? Takker for alle råd og innspill, det er tydelig at her finnes masse kunnskap og erfaring som en ny bruker kan dra nytte av. Tusen takk! Trinn II Redigert 31.Desember.2007 av Trinn II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 På vår sitter det egen slange fra bunnen av septiktanken, og opp på bakre del av dollbordet. Samme diameter som på slangen til pumpe/kvern. 38 mm kanskje? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Hei Avsugslangen kobles til slangen som kommer fra tanken med en Y gren før septikkpumpen Husk at luftingsslangen fra tanken må ha en diameter på min 1,5cm Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Har du det slik på din dwc? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Ja det er slik det er montert på min og det fungerer jeg bare passer på at krana fra septikkpumpa og ut i sjøen er stengt Det var veldig kjapt tegnet så jeg har ikke tegnet inn slange fra doen til tanken og lufteslangen fra tanken og ut Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Jeg har montert en T på avløpet i bunnen av tanken hvor en forgrening går til dekk og den andre til pumpa. Jeg har montert en ventil mellom pumpa og Ten for å unnga falsk luft ved pumping fra dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Og på vår er det lagt opp slik at man ikke trenger noe kran eller annet for å få det til å fungere. På husken er det rett og slett to utløp fra tanken. Ett til pumpa, og ett til avsuget. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Hei. Har fått innspill om at vi bør ha "avsug" på septiktank når vi går Gøtakanal. Det er nok ikke slik at du må ha. Du sier selv bør og det bør vi jo alle der hvor det er mulig å få tømt tankene på en skikkelig måte. Både i Gøta Kanal, ihvertfall i Sjøtorp og i Dalslands Kanal, ihvertfall i Bengtsfors og nå til sommeren i Otteid på norsk side er det tømmestasjoner. Så jeg må nok til med en slik installasjon selv. Fin skisse dwc. Er du sikker på at det holder med en lufteslange med en diameter på 1,5 cm? Redigert 31.Desember.2007 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Det er sikkert det beste Ben Sin min hadde ikke slik som standar utstyr, men jeg må ha det i og med at det er forbudt å tømme septik i Mjøsa så da fikk jeg de til og etter montere utsug Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Det er nok ikke slik at du må ha. Du sier selv bør og det bør vi jo alle der hvor det er mulig å få tømt tankene på en skikkelig måte. Både i Gøta Kanal, ihvertfall i Sjøtorp og i Dalslands Kanal, ihvertfall i Bengtsfors og nå til sommeren i Otteid på norsk side er det tømmestasjoner. Så jeg må nok til med en slik installasjon selv. Fin skisse dwc. Er du sikker på at det holder med en lufteslange med en diameter på 1,5 cm? Hei Sigmundh Jeg mener at jeg har lest ett sted at det er minimumskravet for at det skal fungere, men desto større diameter på lufteslange desto bedre skulle en tro Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Takk dwc Jeg bare lurte. Selv har jeg montert en skikkelig lufting etter at det gamle, med veldig liten diameter gikk tett. Det er nok ikke allverdens vakuum heller i de sugepunmpene jeg ahr vært i nærheten av til dette bruket. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Avsugsstuss på dekk er av EU standard, den passer til avsugspumpene. Dem er kraftige! Avluftingen bør være bra, ellers suger pumpen sammen tanken. Fleste båtprodusenter i dag har gott over i 38mm utlufting på skrogsiden. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
DWC Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Jeg har gått en tur ut og målt på båten min nå og den var innvendig diameter på ca 25mm og det var kaldt Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Avluftingen bør være bra, ellers suger pumpen sammen tanken. Det er vel slik at du vil suge doen tom for vann og deretter suge falsk luft derfra før man i det hele tatt får noe problemer med å "suge sammen tanken". I alle fall dersom det ikke er noen stengeventil mellom do og tank, og det er vel ikke vanlig. Jeg merket i alle fall i sommer at nettopp det skjedde da min lufting gikk tett. Håndpumpen på doen holder i alle fall ikke tett, men det er det kun vannlåsen som sørger for. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Ben Sin Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Helt korrekt. Det er ikke mulig å suge tanken sammen på grunn av luftmangel. Man får bare litt ekstra god "nedtrekk" i dassen. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 forbudt å tømme septik i Mjøsa Hvor er det tømmestasjoner i Mjøsa? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
DWC Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Godt spørsmål det er i Hamar og i Brumunddal, men de er lite eller ikke i bruk om dette skyldes at de er i ustand eller andre ting aner jeg ikke. Det er også planlagt laget ett i Moelv, men det blir mest sannsynelig ikke ferdig i år. Det virker som kommunene gir litt bidrag til bygging av annlegg, men skygger unna når det gjelder drift av disse det kan vel være noe av grunnen. DWC Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 I enkelte havner i innsjøer i USA er det strenge krav til håndtering av septikkavfall (black water). Er det noen som har beregninger av hva som er effekten av nitrit o.a. som dannes av fritidsflåten i Mjøsa sammenlignet med eksempelvis forurensning fra jordbruksområdene? Jeg er ikke motstander til bruk av septikktank ombord, men det kan være greit å få et visst forhold til problemets omfang med å "late vannet" i Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.