Jump to content

Hvordan vite om radioen er CE godkjent


VO`n

Recommended Posts

Ser på nettet etter VHF radio. Men for å ha alt i orden må radioen være CE godkjent. Leter både i Statene og Asia og det er mengder av radioer til meget billig penge kontra hva det koster her hjemme, og ikke minst utvalget.

 

Men hva er CE godkjent på engelsk eller hvordan går en frem her?

 

Noen som vet ?

 

På forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Men nå var det ikke dette jeg spurte om, men CE godkjenninga.

 

 

Men for å komme med et svar....

 

Har ikke tenkt å kjøpe en radio til 650,- kroner men radio til rundt 3-4000,-.

 

Men når jeg kan spare 50% på en dyrere radio er det for meg ikke noe å tenke på.

Like enkelt å handle på nettet i utlandet som i Norge, forskjellen er at nettbutikken er på engelsk og ikke norsk...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjøpe Mercedes når du kan kjøpe Skoda?

 

 

Kunne selvsagt kjøpt meg en M-Tech til 2000,- kroner, men det er ikke det jeg vil ha.

 

Leter en del på nettet, mye å finne som ikke finnes i norske nettbutikker men kan dessverre ikke nok om hvordan denne CE godkjenninga fungerer.

 

Vi kan gjerne diskutere VHF radioer, om hva som er bra og hva som er billig men da i en ny tråd ikke i denne.

Link to post
Share on other sites

De fleste nettsjappene har vel en faq eller kundeservice hvor det går å sende en mail. Sjekk samtidig om de har "skravlekanaler" (L1-L3) det var visst noen importerte vhf'er som ikke hadde det.

Skal du kjøpe på nettbutikk i Asia så tror jeg at en ekstra sjekk på den også hadde gjort seg. Det er en del lugubre nettsjapper som opererer i Asia.

Link to post
Share on other sites

Etter fortsatt tråling på nettet fant jeg dette brevet fra denne linken:

 

 

E-post datert 18. november 2005, sitat:

"Mye av hensikten med at myndighetene krever CE-merking av ulike typer produkter er for at forbrukerne enklere skal kunne se om et produkt oppfyller de krav som stilles i EU og EØS-landene.

 

Dette gjelder også radioutstyr, så hvis man finner en radio i utlandet som man kunne tenke seg å kjøpe, bør man altså sjekke om den er CE-merket.

 

I Europa gjelder for det meste de samme reglene for bruk av frekvenser, men det er noen forskjeller fra land til land. Radioutstyr som kan brukes fritt i hele EU/EØS-området er kun merket med CE-merke mens utstyr som har restriksjoner i bruk skal være merket med CE-merke etterfulgt av et utropstegn i en sirkel. I tillegg skal emballasjen og dokumentasjonen opplyse om hvilke restriksjoner det er snakk om.

 

Som et eksempel kan jeg nevne de vanligste restriksjonene:

- utstyret bruker et frekvensbånd som ikke er regulert til samme formål i hele Europa.

(f.eks. WLAN-utstyr som ikke kan bruke alle kanaler i Frankrike)

- man trenger individuell tillatelse for bruk av utstyret

(f.eks. maritim VHF).

 

Dersom det er knyttet restriksjoner til bruken av utstyret skal det opplyses om disse på emballasjen til produktet og det skal også opplyses om i hvilke av EU- og EØS-landene utstyret kan brukes.

 

Dette kan oppsummeres til noen tommelfingerregler:

1) Utstyr skal være CE-merket.

2) Dersom CE-merket etterfølges av et utropstegn, bør man undersøke om utstyret er tillatt å bruke i Norge.

 

Som en tilleggsopplysning kan jeg si at FN-organet ITU (den internasjonale telekommunikasjonsunionen) har delt verden i ulike soner med tanke på frekvensregulering. Derfor bør man være ekstra påpasselig hvis man kjøper radioutstyr utenfor Europa.

 

Med vennlig hilsen

Post- og teletilsynet"

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

De fleste nettsjappene har vel en faq eller kundeservice hvor det går å sende en mail. Sjekk samtidig om de har "skravlekanaler" (L1-L3) det var visst noen importerte vhf'er som ikke hadde det.

J

Det har jeg benyttet meg av allerede. Folk er på jobb i Statene så online - chat har jeg allerede prøvd ut.

 

Skal du kjøpe på nettbutikk i Asia så tror jeg at en ekstra sjekk på den også hadde gjort seg. Det er en del lugubre nettsjapper som opererer i Asia.

Huff ja, kan aldri være sikker men unngår lett oppsatte sider, bilder av butikken som er av størrelse med Plaza og hotmail adresser osv...

 

Har snakket mye med innpåslitne Asiatere på telefon, de er jo værre en dem vi har her hjemme :headbang:

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det går ikke å se på kun typebetegnelse på en radio for å sjekke om de er CE-merkede.

 

Samme radio kan være produsert med forskjellige spesifikasjoner tilpasset forskjellige markeder.

 

Amerikanske radioer er FCC-godkjente.

Tilsvarende radio, men CE-merket kan ha andre spesifikasjoner. Dette gjelder ikke bare frekvenser, men også konstruksjonsmessig for å imøtekomme forskjellige krav til imunitet (evnen til å tåle påvirking av elektriske felt) og utstråling av uønskede frekvenser.(doble, tredoble frekvenser, blandigsprodukter)

 

En ikke CE-merket radio er for privatpersoner forbudt å importere, og en kan risikere at de blir stoppet i tollen.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd WillyB

 

Med brevet fra Post og Teletilsynet som Krisida Magni viste til så står det også der litt om hvordan en skal gå frem.

Tror nok muligens det blir en Navman 7110, som andre har importert med gode resultater.

 

Det er jo en knakende fin radio og med halve prisen i forhold til her hjemme så kan en ikke bli noe annet en fornøyd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...