Hulda Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Hei Hulda.Jeg tror ikke vi helt snakker om de samme tingene. 1. Jeg forsøkte ikke å skrive om generell korrosjon, for da ville jeg formulert det annerledes. Det var mer et forsøk på å sette fokus på at korrosjon er en reaksjon / elektrokjemisk reaksjon som involverer elektrolytten. Det finnes programvare til å forutse reaksjoner mellom legeringer og elektrolytter. Dette programmet for eksempel. http://www.hsc-chemistry.net/pdf/35499.pdf 2. Du forsto sannsynligvis ikke hva jeg mente med AC og DC lekkasjeteorier. For å si det på en annen måte. Hvor stor er sannsynligheten for at båten din synker som følge av en lekkasjestrøm i DC anlegget ditt. Tror du dagens fritidsbåter med komposittskrog og topolt elektrisk anlegg på motoren er konstruert for å takle en lekkasjestrøm i for eksempel en motorsensor? 1) Ikke rart jeg ikke skjønte den. Det er imidlertid på sett og vis samme greia. Hva du er inne på, er de forskjellige fluiders kjemiske- og pH-egenskapers evne til å påvirke et gitt oksidskikt, puhhh. For at det skal bli mer praktisk kan du si som så: Jeg trenger en tank som skal holde 65% HNO3 ved 60 grader C og strømning 2 m/s. Hvilket materieale skal jeg bruke? Kopper/ slagloddet, eller AISI 316Ti, eller Ti tig'et med Argon sveise- og bakgass? Dette er praktiske saker som industrien, shipping etc. kjemper med. Noe som kanskje er en mer matnyttig sak for den gjengse båteier, hvis båter stort sett befinner seg i H2O, mange med tillegg av salt og kalk, er hva kan jeg bruke til å fjerne rust fra rustfritt. Et svar er oksalsyre. Så hvorfor og hvordan skjer denne reaksjonen, og er det andre stoffer som er like bra? Men da blir det teori ut av det. Fytterakkern. 2) Båten min synke som følge av lekkasjestrøm? Svaret er null mulighet. Hvorfor? Fordi jeg holder styr på det elektriske anlegget mitt. Hulda sitt skrog kan sammenlignes med et komposittskrog. Jeg tror at dagens båter kan takle lekkstrømmer til en viss grad. Dette er ikke et spørsmål om være eller ikke være, det er et spørsmål om hvor mye. Igjen så er det et spørsmål om vettugt bruk av eget utstyr, og å følge instruksjonsboka til utstyret som blir betjent. Hvis dette er på plass, antar jeg at man har fjernet 70% av uheldige omstendigheter. Om man sørger for å ha utvendige aktive anoder på plass, slik som foreskrevet, tar man vare på de neste 25%'ene. Da er det tilbake 5% som man kan fundere over 'hvorfor hendte dette, og hvilke tiltak kan settes inn for at det ikke skal skje igjen'. Og da kan det hende du må krabbe til korset og spørre en med teoretisk utdanning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Vil du få ny båt hvis messingventilen går i stykker? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Ja, men det kan i mange tilfelle være en overkill.Plastilon sine rørsystemer hvor man spinner en endeløs glassfibertråd på en kjerne og bruker vinylester som matrise er et svært godt alternativ til konvensjoell rørlegging. Man bruker en "blyantspisser" til å forme endene, smører på tynt med epoksy, og monterer med ei treklubbe. Evigvarende og det kan kjøres hva som helst av væsker gjennom uten at rørene tar skade. Snakker du nå om skip eller eller generelt og på land? Det er noen som har hatt problemer med gjennomføringer i skrog hvor årsaken egntlig har vært lekkasjestrøm. Det man da må være obs på, er at hvis man bytter til marelon, så flytter feilen ofte på seg. I stedet for at gjennomføringene tæres så tæres kanskje kjøleren. Derfor anbefaler jeg ikke marelon uten videre hvis man allerede har en feil. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Generellt. Jeg har vært med å legge rør i skip med bruk av komposittrør. Ca. halve vekten av en konvensjonell montasje. Industrien bruker i økende grad komposittsystemer til lagring og transport av agressive væsker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Generellt.Jeg har vært med å legge rør i skip med bruk av komposittrør. Ca. halve vekten av en konvensjonell montasje. Industrien bruker i økende grad komposittsystemer til lagring og transport av agressive væsker. Offshore har det vært brukt i deluge (brannvannsystemer) i mer enn ti år. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 (redigert) Jeg synes Marelon er et fantastisk materialet, for det løser jo en del problemer på en elegant måte. I tillegg så leveres delene alltid med et sertifikat. Vil du få ny båt hvis messingventilen går i stykker? Det får jeg neppe. Derfor er det greit med bronse. Men hvis Marelon leveres med et sertifikat, hører det vel med en forpliktelse vedrørende sertifikatet? Det er vel mer verdt enn papiret det er skrevet på? Har intet i mot Marelon og hvis de kan garantere at dette holder så og så lenge på det gitte bruksfeltet og bekrefter det med et sertifikat, dekker de vel følgeskadene hvis produktet ikke holder mål? Jeg kjøper ikke noe som skal være bedre enn det beste bare fordi selgeren sier det, men når Ole Petter forteller at hver enkelt del kommer med et sertifikat, er det intet problem. Redigert 22.Februar.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Greit. Kos deg med bronsegjennomføringene dine. Jeg vil ikke ha det. Jeg vil ha plast. Sånn er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Lang tråd, mange interessante synspunkter. Om det blir messing i båten, hvor år man kjøpt en DZR-kvalitet i Norge? Jeg kan ikke se at noen av de vanlige båtshopene markedsfører noe annet enn messing generelt? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Vekker denne strengen igjen. Med tiden er det sikkert kommet flere løsninger på problemet gjennomføringer i skroget. Har en Viknes 880 fra 2005… Iflg tidligere uttalelser på denne (og div. andre) strenger, er "levetid" på skroggjennomføringer antydet til ca 10 år. Etter det bør de byttes. Sier enkelte…. - Hva anbefales i dag for å sjekke om gjennomføringene i messing / bronse er modne for utskifting? - Hva anbefales i dag som materiale i slike? Messing, bronse, Rustfritt / syrefast, Titan, marelon eller annet "lurium"?? Noen som kan opplyse en uvitende på dette området? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 - Hva anbefales i dag for å sjekke om gjennomføringene i messing / bronse er modne for utskifting? - Hva anbefales i dag som materiale i slike? Messing, bronse, Rustfritt / syrefast, Titan, marelon eller annet "lurium"?? Noen som kan opplyse en uvitende på dette området? Ta ei rundfil og fil gjennomføringen ren på innsiden. Dersom den er skadet vil du se tæringene da. Er den ikke skadet blir det blanke fine metallet blottlagt. Ellers så er det jo skrevet noen spaltemeter om emnet her inne. Jeg har forsøkt å oppsummere litt om metalliske kvaliteter og egenskaper i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomf%C3%B8ringer-og-annet-av-metall-i-b%C3%A5ten/ Når det gjelder de mer eksotiske legeringene, f.eks. titan, duplex osv., er det nok utmerkede valg. Prblemet er vel heller å få kjøpt delene... God lesning Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.