Jump to content

Lyskaster - anbefalinger og tester?


o.b.lix

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny lyskaster til båten. Behovet vil være først å fremst ved tillegging/førtøying i mørket, men også å kunne se staker (dvs refleksen) og andre båter/gjenstander (som sveip, IKKE som "kjørelys"). Vet av erfaring at en kyskaster må ha ekstrem tynn lysstråle (spot) for ha effetkt i praksis, men kanskje "flood" er tøft ved å lys opp kaien?

 

Er ute etter noe jeg kan montere på taket. Fjernstyrt (elektrisk) er enklest å montere, men det går vel å montere gjennom hyttetak også...

 

Så er spørsmålene: Hvilke merker og modeller er best eller bra nok? Finnes det gode tilbud noensted? Er det noen erfaringer som jeg bør være obs på?

 

Eneste test jeg har funnet er båtmagasinet...

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt flere fastmonterte lyskastere opp gjennom årene. En brukbar var en Guest i syrefast stål - kan senere gi mer informasjon om denne.

Det beste jeg har kommet frem til er imidlertid håndholdt lyskaster av denne typen: HID MAXTEL, 7200 footcandela. Se http://www.phoebus.com/pdf/X990.pdf, Den lyser faktisk over Oslofjorden ved Soon når det er helt klar sikt (observert med Fujinon TS 14x40 kikkert.

Kan brukes både i oppladbar tilstand, og med direkte tilkobling til (god) 12 volts tilkobling ombord. Jeg fikk den fra Seatronic i Moss, se http://www.seatronic.no/

Link to post
Share on other sites

Flere jeg kjenner har kjøpt Goligth med trådløs fjernkontroll som jeg har selv , koster borti 3.000- . Den selger dem for kun 1.390- hos Båtbua i Fredrikstad , den er kjempe bra syntes jeg og dem andre som har den .Kun to kabler opp til lampa , så den er lett å kobble . Ser på nettet så selger dem den største av samme merke til 2.200- den koster vel borti 5.000- og var best i testen som jeg leste . Men går du inn på batbua.no , så vil du se den der den jeg har og til 1.390 er det en bra pris vil jeg mene. Den lyser sentrert og kjempe langt , den er bra mer enn bra nok mener nå jeg og med en bra fjernkontroll til .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv bidratt i andre tråder med synspunkter om hva jeg synes og ikke synes om lyskastere. Egne synspunkter er ikke alltid så bra i forhold til mer objektive tester av maritimt utstyr. Det vises i denne tråden til følgende test visttil av o.b.lix: båtmagasinet...

Det hadde vært interessant om flere uttaler seg om gode lyskastere ombord.

Jeg holder fremdeles på at dette er den beste jeg hittil har benyttet: HID MAXTEL, 7200 footcandela, se http://www.phoebus.com/pdf/X990.pdf,

Link to post
Share on other sites

Hei

Kom inn fra sjøen for en halvtime siden. Var ute og kikket i en torskeruse, men fangsten var knapt nok til å dekke dieselen.

På båten er det to lyskastere. Den ene er av den "gamle" typen med sylindrisk syrefast lyskaster montert på en stang som går igjennom taket. Foretrekker denne hvis jeg skal følge et lite mål som feks en bøye i bevegelig vann. I klarvær er den helt ok til å se etter staker mm.

Den andre er en fjernstyrt Golight. Den er montert nesten i mastetoppen 1,5 meter over den andre.

Denne kan lyse ned i vannet rett ved båten for å se etter bunnen, noe den andre ikke kan da taket kommer i veien.

Den høye plasseringen gjør også at den ikke lyser opp partiklene i skodde eller nedbør i siktlinjen like mye. Til en viss grad ser en under de opplyste partiklene i lufta og får derved mye bedre sikt.

Når en holder på med teiner ved skutesiden er det fint å kunne snu på lyset uten å gå inn.

Under nattdykk er det fint at noen andre kan styre den fjernstyrte kasteren mens en båtfører fører båten. Blir fort nok å følge med på da.

 

Ville gått for Golighten hvis jeg måtte velge en.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Golight lyskaster som sammen med min Raymarine SL72 ("billigradar", noen år nå...) er en perfekt og rimelig kombinasjon for mitt bruk.

Reflekser på staker og flytende sjømerker som blir belyst blir godt synlig med denne relativt rimelige lyskasteren. Likeså synes jeg den gir god oversikt

ved belysning av kai før inntillegging. Den har også vist seg fin til å "vekke" andre som har seilt i stummende mørke med slukte lanterner.

Jeg må dog bemerke at da M/S Rocknes gikk ned, og vi var med i søket, så gikk det kun noen få timer før joysticken sluttet å fungere.

Dette fikk jeg skiftet ut gratis etterpå, men det hjalp selvfølgelig ikke akkurat der og da.... Som backup har jeg nå en håndholdt sak, antageligvis av typen "billig".

Goligthen er nok ikke ment for kontinuerlig bruk, men bortsett fra overnevnte, så er jeg godt fornøyd.

(For øvrig likte noen den så godt for 2 år siden, at de stjal den. Jeg kjøpte en tilsvarende ny, da jeg som nevnt er fornøyd, og

fordi jeg allerede hadde investert i en ekstra, reserve reflektor/pære-innsats)

REDIGERT! La meg legge til at jeg ser nå at jeg skrev at M/S Rocknes gikk ned...Det korrekte blir vel å skrive forliste, slik at jeg

slipper eventuelle reaksjoner på dette.....

Redigert av M/B Dreggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En brukbar var en Guest i syrefast stål - kan senere gi mer informasjon om denne.

...

Det beste jeg har kommet frem til er imidlertid håndholdt lyskaster ...

"alle" HID gir vel et enormt lys, men siden de er noe dyre, satser jeg på halogen. Vil også satse på fastmontert, vil gjerne høre mer om guesten...

 

 

Flere jeg kjenner har kjøpt Goligth med trådløs fjernkontroll som jeg har selv
Ville gått for Golighten hvis jeg måtte velge en.
Jeg har en Golight lyskaster

Golight har flere typer, hvilken er det dere har?

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foretrekker håndholdte med fast 12V forbindelse,oppladbare lykter har en tendens til å gå tom for strøm når en trenger de som mest.Kan være godt å ha en oppladbar i reserve eller ha med i jolla.

Kjekt å ha et fast 12V uttak i nærheten av styreplassen så skipperen både kan lyse og styre samtidig,12V uttaket kan også brukes til et elektrisk vinsjhåndtak for seilere.

Link to post
Share on other sites

Sealed beam ville jeg holdt meg unna da det koster flesk å bytte "pære"

 

Anbefaller ACR

Pussig at de ikke er med i testen, har vi ikke importører av slikt? De koster noe mer men er solide, sleperinger og tett, hus av aluminium.

 

Lyskasteren min har du sett før, vel og merke før montering. Du er velkommen til demonstrasjon så skal vi lyse opp nabolaget her oppe. Bildet er fra monteringen:

dsc02186.jpg

Link to post
Share on other sites

http://batbua.no/index.php?page=shop.produ...rt&Itemid=1 Det er den med fjernkontoll , varenr 038151 pris 1395- koster vanlig rundtom rundt 3.000- . Så detta er kjempe kjøp og som sagt ei knall lampe , har hatt min i mange år nå . Den har fulgt med fra gammle båten

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fastmonterte lyskaster synes jeg også at man må ta hensyn til det estetiske. På de fleste moderne båter kan en kanskje montere hva som helst, men på gamle klassikere og moderne båter med klassisk design bør utstyret stå i stil med båten. Lyskasteren på bildet var på tilbud hos Maritim før jul og jeg kjøpte både til Tora og til Saowanee. De har to størrelser som kostet rundt to tusinger hver. Disse har "sealed beam" så det koster rundt 3-400 kr å skifte pære, men hva betaler en ikke for utseende og kvalitet? Kan ikke sette hva som helst av moderne plastdingser på en gammel dame som Tora! Dessuten, sealed beam betyr 110% vanntett.

 

Redigert: ser ut til at jeg ikke får lastet opp bildet pga. dårlig (jungel)internettforbindelse. Prøver igjen senere.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...