Jump to content

Ventilasjon-slagvann i seilbåt


Harald-

Recommended Posts

:smiley: Har vert på Båtmessen i Bergen, var ikke mange "Båtplassen-vimpler" å se. Telte kun en og det var vår egen "Celina" :smiley: Dette var ikke pointet, men på tur til og fra messe var vi følge med en 3 år gammel "Gib-Sea 33". Det var ikke sommertemperatur så varmeapparat og ovner måtte gå det meste av tiden både på tur og retur samt ved "Sakkariasbryggen". På hjemtur oppedaget en at det meste av madrasser og klær i skap var fuktige. Vi spekulerte på hvorfor og kom frem til at en ikke fikk sendt ny luft inn i båten, bare resirkulerte den som var der. Dette på grunn av at diselvarmeren ikke hentet ny luft inn, men hentet den bak i stuverommet som har forbindelse frem til mellom innerliner og skrog/dekk. (På innsuget til diselvarmeren var der ikke montert slange og innsugsmunstykke.) På den måten mener jeg at slagvannet kommer frem, har jeg rett?

En slik seilbåt har ikke ventiler fremme eller bak på dekk. Kan noen med erfaring fra dette fortelle noe om det bør monteres eller det bør brukes andre løsninger som f.eks. vifter e.l.

Har lite erfaring med slike båter og det samme med min kamerat. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at varmeapp. må ha' frisk luft: Prøv å kjør luften i bilen på resirkulering, da dugger alt ned. På båten til mitt faderlige opphav (Albin Vega 1974 mod.) er der et fabriks monteret varmeapp., som sitter under akterdekket. Rett over varmeren sitter der 2 ventiler, således at der kommer frisk luft til varmeren.

Ps. Var på messen jeg også, men i bil :smiley: :smiley:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Best avfukting oppnåes ved at varmeapparatet suger inn uteluft via egen ventil. Innsugslufta ledes ned under dørken slik at fuktighet i denne får høve til å kondensere mot den kalde båtbunnen. Innsugslufta befries derved for en del fuktighet før den oppvarmes av varmeapparatet og unnslipper til friluft via ventiler i kahyttens tak.

Link to post
Share on other sites

Best avfukting oppnåes ved at varmeapparatet suger inn uteluft via egen ventil. Innsugslufta ledes ned under dørken slik at fuktighet i denne får høve til å kondensere mot den kalde båtbunnen. Innsugslufta befries derved for en del fuktighet før den oppvarmes av varmeapparatet og unnslipper til friluft via ventiler i kahyttens tak.

Har ikke noe å tilføre her, men i min båt står det en wallas montert inne i et skap. Den har ikke noe eget inntak for frisk luft. Alikevel sørger den for at det er knusk tørt ombord. Kan det være så enkelt at båten har for dårlig ventilasjon slik at lufta ikke "kommer ut"?

 

Prøvde en gang det var j.. kaldt å stenge ingen mest mulig ventilasjon, og fyrte opp det jeg jeg hadde både wallas og el. for å få raskere varme. Resultatet var dugg.

Link to post
Share on other sites

....hmmm.... dette kan jeg ikke så mye om, men jeg håper min famlende søken kan inspirere andre til å bidra med noe her... :smiley:

 

Husker fra fysikken at *doggpunkt* og kondensering av fuktighet var for meg noe jæ... kompliserte greier. Men det har noe med relativ fuktighet i luften å gjøre (%fuktighetsinnhold i forhold til hva luften evner å ta opp av fuktighet). I en båt kan jo en varmere lufts fuktighet kondensere på kaldere flater. Når, som i tilfelle Celina skriver om her, noen personer oppholder seg i under dekk med liten lufting, vil disse personene også bidra til at den relative fuktigheten i luften øker. Dermed øker risikoen for kondensering. Hvis luften sirkulerer i kontakt med flater som er spesielt kalde (Celina snakket om område mellom innerliner og skrog/dekk) vil jeg tro dette også fremmer kondensering.

 

Jeg har samme type båt som Lasse. Har aldri opplevd kondensering ombord. I vinteropplag har jeg hatt god lufting under presseningen over dekk, ventilene har stått åpne slik de gjør hele året. Har aldri hatt varme på om vintere, - heller ikke da noen kondens. Gjennomlufting har nok en betydning. :smiley:

Link to post
Share on other sites

....hmmm.... dette kan jeg ikke så mye om, men jeg håper min famlende søken kan inspirere andre til å bidra med noe her... :smiley:

 

:smiley:

:yesnod: Vi er vel inne på riktig vei med tanke på kondens i forhold til kalde flater, resirkulert  luft, personer ombord med mest mulig avstengt for å spare på varmen.

Som sagt varmeapparatet montert bak i stuverom uten innsug utenfra, båten mest mulig avstengt, ikke ventiler oppe på dekk. Resultat må bli at varmeren suger inn luften i stuverommet som har forbindelse fremover i båten mellom skrog/dekk og innerliner og luften inn her fra cabinen. Dette må bli resirkulering og fuktighet, ingen tvil om det.

Din båt og Lasses er av en type som er bedre på mange områder enn en franskbygd Gib-Sea, tror en skandinavisk bygget har mer "tanke" på isolering etc. Deres båter er mye mer forseg gjort, blir vel det samme som en "Citroeng"  og en "Volvo" uten å si noe negativt om det. :puke:

Hva med å montere ventiler på dekk eller i takluker? Dette er noe vi gjør i motorbåter, og det funker. På Celina har vi 7 ventiler, aldri fuktighet, men det er også fullisolert.

Om en setter inn ventiler på "Aquila" (Gib-Seaen) hva blir da det rette mon tro? Fra dekk og gjennom det luftfylte rom mellom dekk og innerliner med rør til cabiner eller kun inn til det luftfylte rom? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...