Jump to content

Erfaringer med Johnson 55hk ca 87-modell?


e s

Recommended Posts

Har ikke så veldig mye erfaring.

Noen sier det er veldig gode motorer andre sier de er dårlige.

 

Jeg vil i alle fall tro at hvis det er en 55 hk så er den nok nærmere 77 en 87

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har ikke så veldig mye erfaring.

Noen sier det er veldig gode motorer andre sier de er dårlige.

 

Jeg vil i alle fall tro at hvis det er en 55 hk så er den nok nærmere 77 en 87

 

Henger meg på denne.. Sjekk årsmodell med forhandler via serienummeret.

 

Konstruksjonen er nok grei nok, siden johnson/evinrude brukte den samme motoren siden midten på 70 tallet til slutten av 90 tallet i 40- 60 hk motorer.

 

De bråker ganske mye, men drifts sikkerheten er nok bra. Forbruket er nok heller ikke så ille om motoren ikke må slite for mye for å holde båten i plan (kun 2 cyl..)

 

Hadde en 50 hk fra slutten av åttitallet i en kort periode for noen år siden, men den ble byttet i en Yamaha av nyere årsmodell rimelig kjapt pga mine fordommer ovenfor johson/evinrude som er :headbang::wink:

Link to post
Share on other sites

Hei, skriv inn serienr på motoren så kan jeg være behjelpelig med års. mod, det skal være to bokstaver i nr som avgjør årsmod.

Hvis motoren virkelig er en 87 mod burde det stå vro på siden av den i og med at dette kom i 1986, hvis du har en link eller et bilde av den aktuelle motoren kan det også hjelpe litt.

 

Johnson og Evinrude 2-syl motorene fra 70 80 og 90 tallet er alle gode motorer som er umulige og ta knekken på så lenge du gir de kjøling og smøring.

Det eneste store problemet på disse motorene er at de modellene med vro (autolube) har en tendens til og skjære seg grunnet at oljepumpa slutter og virke. Man kan enten kjøpe ny pumpe, eller bare blande olje i bensinen.

Motorene er generelt veldig spreke, går litt ujevnt på tomgang, men går ellers helt fint. Bensinforbruket på min 40hk evinrude 1984mod er utrolig mye lavere enn det var på min 60hk mariner 3-syl 1985mod, og det samme gjelder støyen.

På min 40hk fra 84, hadde det siden den var ny, blitt byttet topppakning, elektronikk, og jeg tok en overhaling på starteren. Begynner og kjøle litt dårlig så jeg skal bytte impeller på den til våren.

Har aldrig hatt problemer med og få start på den, med unntak av når starteren bare gikk med halv kraft, men da har man jo snor til og snurre rundt svinghjulet og starte manuelt

 

Du bør sjekke hvor tung motoren er og vippe opp om ikke den har powertrim, da hjelpesylinderen som er der på de uten powertrim pleier og gå i stykker, og da blir den helv.... tung og få opp.

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss snorstart er ikke standard på disse, de aller fleste ble levert med el-start. Hva for små-fiks var det da?

At motoren ser stygg ut må du ikke la deg skremme alt for mye av, selv om det kan tyde på lite vedlikehold, lakken på så godt som alle johnson motorene fra denne tiden er stygg, er den ikke det har den stått på museum eller blitt lakket opp.

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...