Jump to content

Rutevalg Oslo- Arendal.


LarsLarsere

Recommended Posts

Hentet båt i Drøbak og gikk denne ruta.

4 Dags-etapper.

 

* Drøbak - Vallø, Tønsberg

* Vallø - Langesund Gikk gjennom Vrengensundet, ned vestsiden av Tjøme og på utsiden av Rakkeboene.

* Langesund - Risør Gikk på innsiden av Jomfruland.

* Risør - Arendal. Gikk leia gjennom Lyngør og innsiden av Tromøy.

 

For meg ble det bare en transportetappe og utenfor båtsesongen.

Du har kanskje bedre tid og kan stoppe andre steder underveis.

F.eks. Passerer du Svennner fyr mellom Vallø og Langesund.

Du kan også ha båthavne på Jomfruland som alternativ til Langesund.

Jeg valgte Langesund pga. mannskapsbytte der.

 

Åkke som, ønsker deg en fin tur.

 

Geir :wflag:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis det er Hove festivalen du skal på, så råder jeg deg til å ta med deg en liten lettbåt, slik at du kan ligge på svai inne i Hovekilen og bare bruke lettbåten inn og ut fra land. Da sparer du bryggeavgiften. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

GeirT: Takk, jeg skal sette meg ned med sjøkartet i morgen og se nærmere på den ruta.

 

Boywonder: Takk for forslag, men jeg tror ikke jeg kommer til å taue jolla. Den sinker båten veldig.

 

tom-ass: Takk, det skal jeg se på!

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvordan båt det er du har, men ved og ta ruten Pro Open foreslår er det noen steder litt grunt og trangt, men mindre du tar på utsiden av tverdalsøya (kilsund/staubø)

Kjører du forbi kilsund under flostaregattaen vil jeg sterk anbefale deg og legge til og se litt på personlig mener jeg den er mye gøyere enn hele hovefestivalen :yesnod: Men du skal vel kanskje inn før festilvalen starter?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at jeg ville ha begynt slik:

1. Hva er avstanden fra Oslo til Arendal sjøveien? Svar: 123 nm (lett å huske)

2. Hvor lang tid vil jeg bruke om jeg seiler i ett strekk uten stopp? Svar: 123 nm / 5 knop = ca 25 timer.

3. Hvor lange seilingsstrekk ønsker jeg? (fra 2 timer per døgn til 12 timer per døgn) Svar: Avhengig av vind, bølger og stemningen ombord.

4. Hva er den mest gunstige seilasen? Svar: Flere erfarer at det kan være greit å ha etapper på 7 - 8 timer per døgn i den farten du har. Dette vil gi en teoretisk seilas på ca 4 døgn. Lengre seilestrekninger gir 3 døgn, kortere gir 5 døgn, dette innebærer døgnstrekninger på fra 6 timer x 5 knop = 30 nm til 9 timer x 5 knop = 45 nm.

5. Hvor ønsker jeg å legge til og hvor ønsker jeg overnatte? Det er stor forskjell på å legge til og å overnatte. Det kan være greit å legge til i en populær havn, men det kan være ønskelig å overnatte i en rolig havn. Dette punktet blir ofte utslagsgivende for hvor lange etappestrekninger man vil ha.

6. Så er det å se på kartet, ta frem passeren, sette avstanden på passeren tilsvarende 5 nm (1 time seilas) og vende passeren. Dette er en spennende del av planleggingen.

7. Slik planlegger ofte jeg seilasene. Jeg pleier å la passeren gå i forskjellige retninger og lager gjerne 3 - 4 alternative ruter for hver dagsseilas.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvordan båt det er du har, men ved og ta ruten Pro Open foreslår er det noen steder litt grunt og trangt, men mindre du tar på utsiden av tverdalsøya (kilsund/staubø)

Kjører du forbi kilsund under flostaregattaen vil jeg sterk anbefale deg og legge til og se litt på personlig mener jeg den er mye gøyere enn hele hovefestivalen :yesnod: Men du skal vel kanskje inn før festilvalen starter?

 

En sjømann 22 fot. Den går vel i underkant av en meter dypt med propell og ror.

Jeg skal være der før festivalen starter ja, vet ikke når båtcampen åpner men det er et par dager før.

Det er kombinasjonen av båtferie og musikkfestival som frister. ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at jeg ville ha begynt slik:

1. Hva er avstanden fra Oslo til Arendal sjøveien? Svar: 123 nm (lett å huske)

2. Hvor lang tid vil jeg bruke om jeg seiler i ett strekk uten stopp? Svar: 123 nm / 5 knop = ca 25 timer.

3. Hvor lange seilingsstrekk ønsker jeg? (fra 2 timer per døgn til 12 timer per døgn) Svar: Avhengig av vind, bølger og stemningen ombord.

4. Hva er den mest gunstige seilasen? Svar: Flere erfarer at det kan være greit å ha etapper på 7 - 8 timer per døgn i den farten du har. Dette vil gi en teoretisk seilas på ca 4 døgn. Lengre seilestrekninger gir 3 døgn, kortere gir 5 døgn, dette innebærer døgnstrekninger på fra 6 timer x 5 knop = 30 nm til 9 timer x 5 knop = 45 nm.

5. Hvor ønsker jeg å legge til og hvor ønsker jeg overnatte? Det er stor forskjell på å legge til og å overnatte. Det kan være greit å legge til i en populær havn, men det kan være ønskelig å overnatte i en rolig havn. Dette punktet blir ofte utslagsgivende for hvor lange etappestrekninger man vil ha.

6. Så er det å se på kartet, ta frem passeren, sette avstanden på passeren tilsvarende 5 nm (1 time seilas) og vende passeren. Dette er en spennende del av planleggingen.

7. Slik planlegger ofte jeg seilasene. Jeg pleier å la passeren gå i forskjellige retninger og lager gjerne 3 - 4 alternative ruter for hver dagsseilas.

 

Takk for tips, Her er det et par ting jeg ikke har tenkt skikkelig over. :)

 

Valg av havn. Godt poeng. Jeg er ute etter en god natts søvn før jeg fortseter seilasen, ikke en livlig kveld.

 

Måten å bruke passeren på slik at jeg får oversikt over alternativer som jeg kan få bruk for pga vær, stemmningen ombord osv.

Har tenkt på dette med alternative ruter, men ikke helt hvordan jeg skal utarbeide dem.

 

(Dette er den første lengre turen jeg planlegger med egen båt.)

Link to post
Share on other sites

Du beskriver at du skal gjøre turen i juni, da er det stort sett greit i de fleste havner i de områder jeg kjenner best til som er Langesund og Kragerø.... "Oslofolket" har ikke fått ut skjærgaardsjeeepene sine ennå og de "bortskjemte ungene deres" er fortsatt på skolebenken og er dermed ikke i området så det er rimelig god plass i de fleste havner og uthavner med rolige forhold, i allefall om en undviker byer og tettsteder i helgene..

 

Nå har du ikke særlig mange valg i praksis på ruten, og fra Oslo og til Tønsberg er det vel "kun" hvilken side av fjorden du vil gå med unntak av Håøya. Jeg hadde valgt ruten gjennom Vrengensundet av praktiske og visuelle grunner, og der kan en også overnatte greit og gratis ved dieselfyllingen "under" broen, og bunkre dagen etter.... Fra Tjøme og til Tvisten Fyr er det også stort sett kun en grei led som går... Fra Tvisten kan du legge turen enten rett til Jomfrulandsrenna om været er bra, eller "subbe" innom Langesundtangen/skjæregg og ta "Tonerleia" ned mot Kragerø og enten gå gjennom Kreppa, eller dreie sør ved Valle og gå ut i Jomfrulandsrenna.... Overnatting i området er jo Jomfruland fint på denne tiden med kafe og bra faseliteter, Portør er også grei en mulighet... Åpnet havstrekk fra Jomfruland til Lyngør med et hull og smyge seg inn i ved Risør..... kan ruske litt inne ved land på grunn av "liten" dybde.... om en legger seg sør om stakene på ferden så er den vanligvis roligere.. Fra Lyngør går du fint "innaskjærs" til Arendal....

 

Til de som reagerer på "oslofolket og deres barn" så er det ironisk ment, med en god porson sannhet i.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er enda lenge til start, men jeg anbefaler deg å begynne å vurdere hvilke hovedstrekk du vil ta. Men her vil du oppleve noe spesielt når du snakker med fritidsbåteiere. Snakker du med tre eiere, får du minst 9 synspunkter. Det finnes vel ikke den fritidsbåteieren som har mindre enn 3 synspunkt på en sak. Men så til turen din. Først legger jeg ut en brukbar avstandstabell. Du ser at det er omlag 123 nm fra Oslo til Arebdal - det blir lengre, det kan jeg forsikre deg. :

 

distansetabell3.jpg

 

Dernest ville jeg ha studert kartet litt og brukt passer hvor jeg legger inn den avstanden du seiler per time (5 knop) i forhold til målestokken på kartet (5 knop = 5 nm, som du finner på venstre eller høyre side av kartet). Så ville jeg ha brukt passeren for å finne ut hvor langt jeg seiler i 5 - 10 timer og sett hva som er fornuftig overnattingssted. Under har jeg et dårlig kart som dekker seilasen din.

 

oslo_arendal.jpg

 

Dersom du starter med å overnatte i båten din og starte tidlig neste morgen kan et rimelig mål for første dag være Horten gjestehavn. Her kan du dusje og proviantere på stort handlesenter som holder lenge åpent (kl 20.00). Det spennende med seilasen fra Oslo til Horten er at du har mange valgmuligheter. Her har jeg lagt ut et kartutsnitt nær Drøbak. Det er alltid spennende å starte med å vurdere om man skal gå øst eller vest for Håøya. Dernest har du flere valgmuligheter for hvilke øyer du vil seile gjennom. Uansett anbefaler jeg at du både tar en kort avstikker til Sandspollen og til Oscarsborg. Du vil på begge steder få gode opplevelser. Jeg anbefaler videre at du seiler gjennom den nye gode åpningen på vestsiden av Oslofjorden vest for Småskjæra. Jeg tror mange vil geleide deg videre.

Jeg har seilt tallrike ganger mellom Horten og Oslo og finner stadig nye seilingsleder.

Du har deretter utrolig mange muligheter fra Horten til la oss si Sandefjord. Jeg misunner deg turen. Ha god planlegging.

Nå vil sikkert andre bostå deg. Jeg er overbevist om at både Astor, Tine III og andre vil gi deg gode råd. God tur.

 

droebak.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva slags motor er det i Sjømannen din?

 

Bukh 20 hester. Usikker på alder,men båten er fra 1976. Det er to modeller av den motoren, husker ikke om min er den som heter Bukh 20 eller Bukh 20 etterfulgt av to bokstaver. Trofast maskin som har fått godt vedlikehold. :)

Link to post
Share on other sites

Fra Lyngør til Arendal anbefaler jeg Sørlandsleia. Flott tur i rolig farvann.

 

Lenger nord slutter jeg meg til de som foreslår Vrengensundet.

 

Rundt Rakke runder jeg "Klokkebøya" utenfor Stavern og går på utsida av Tvistein mot Jomrulandsrenna - greit å gå mot/til Portør når du skal videre sydover og har liten fart, i stedet for å gå helt inn til Kragerø. Men rundt Rakke til Jomfruland er det langt, og med 5 knop og motsjø (som det oftest er) så gå tidlig om moregene når sjøen er roligst, eller vurder å henge deg på eksortetjenesten med Redningsskøyta som går gjennom Rakke og via Nevlunghavn til Jomfrulandsrenna.

 

En beskrivelse av en tur fra Oslo til Kragerø (riktignok via Tønsberg denne gang) finner du her. Men Vrengensundet er altså et bedre alternativ. Når du passerer Tønsberg Tønne følger du den indre leia til du kommer utenfor Sandefjordsfjorden. Derfra er det en grei rute på utsiden av en rad med 3-4 røde staker mens du holder deg på innsiden av Svenner. Ved Seiboen legger du så kursen utoaver mot Klokkebøya for å runde Rakke. En flott tur i fint vær.

 

Lykke til

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

KOB, er det fint vær kan man med fordel heller ta ruten mellom borøya og sandøya, og videre forbi hagefjordbrygga, og enten inn kilsundfjorden og ta veien innaskjærs derfra (lav bro, går ikke med høy båt der), eller bare ta videre på utsiden av flosterøya og inn i tromøysund. går ganske mye fortere, men det er jo litt mer "idyllisk" den indre veien da.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vil nå hinte om at ytre led fra kilsund kan gå gjenom kalvesund. meget idyllisk der og, men er enig i at det bør være fint rolig vær. Tidligere hintet astor om at det var fint å bruke google earth som en måte å planlegge turen på. det er ganske oversiktlig å se turen der. men obs. ingen grunner er avmerket så ikke bruk det som eneste form for navigeringshjelp :wink::smiley::smiley:

God tur og velkommen til arendal

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rakkebåene så går jeg alltid på nordsiden("innsiden" av Tvistein fyr, leie ar meget godt merket og kartgrunnlaget er bra, går også på "innsiden" av finnebåane ved Mølen, men noe av årsaken er at jeg da skal inn Langesundsfjorden.... Men en 2 -23 foter og 5 knop hadde jeg valgt indre led så mye mulig med mindre vår herre har sørget for nystrøkent hav...

 

Jeg hadde fulgt leden fra Tønsberg tønne og helt til "Stavern" gått rakkebåene og passert Tvisten på nordsiden, skjært inn mot Langøytangen og Skjæregg, tatt Tonerleia mot Kragerø, da kan en seile relativt bekyttet til portør

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis en ser paa kartet til Tom-ass. saa ser en Herregaardsbaaen ost av Rakke. Gaa rett paa sydsiden av den sett kursen rett mot Tvisten. Da kommer du ut litt paa sydsiden av Hellene. og du folger tom-ass rute videre.

hvis jeg skal inn mellom Jomfruland og Straaholmen saa gaar jeg paa utsiden av lys og lyd boya. ellers ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi reiste til Hove i fjor med en junker 22 og brukte to dager fra Bamble (Stråholmen) med stopp i Risør. Gikk på utsiden av Jomfruland med fine dønninger på et par meter før vi møtte solgangsbrisen utenfor Risør og ganske mye sjøsprøyt. Jeg var så våt at jeg ikke merket ikke hvor solbrent jeg hadde blitt på feriens første dag. Kunne knapt spise etterpå, var solbrent på leppene :D

 

På sommertid har de noen ganger "kolonnekjøring" for å geleide fritidsbåter over Rakkeboene, det kan være fint å undersøke først.

Link to post
Share on other sites

På sommertid har de noen ganger "kolonnekjøring" for å geleide fritidsbåter over Rakkeboene, det kan være fint å undersøke først.

 

Eskortetjeneste:

 

Stavern – Nevlunghamn – Jomfruland og retur:

RS «Askerbæringen» 916 79 602

Mandag, onsdag, fredag og lørdag. Avgang Stavern kl. 10.00. Avgang Stråholmsbukta kl. 14.00

Distanse 16 nm. Turen tar ca 3 timer.

Sjøkart nr 5. Båtsportkart serie C.

 

Portør - Risør – Lyngør og retur:

RS «Knut Johan» 916 79 691

Mandag, onsdag, fredag og lørdag. Avgang Portør kl. 10.00. Avgang Lyngør kl. 14.00.

Distanse 22 nm. Turen tar ca 4 timer.

Sjøkart nr 6 og 7. Båtsportkart serie C.

 

MERK: Eskortene går kun hvis det er påmeldte båter, meld deg derfor til redningsskøyta kvelden i forveien.

 

 

Se redningsselskapets hjemmeside.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...