Jump to content

Hev /senk dokk i båsen

Karnic

Recommended Posts

Har ingen erfaring med disse men har sett at Rogaland Lystbåtservice AS har en slags flytedokk som kanskje er av samme type som du tenker på. Sist jeg var der holdt de på å ta opp en Bayliner 2858. Det gikk imponerende lett.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det jeg er på jakt etter er noen flyte elementer som monteres der jeg har båten liggende,når jeg skal ut med båten fylles elementene ,å båten er på vann.

når jeg har parkert trykker på en knapp og elenentene flyter opp.Så det ut som det var noe i denne retningen?

Saa en saann annordning i Grebbestad i sommer. Saa ut som en mini flytedokk i hardplast. Med pontonger og dekk. Pontongene var vel en 30/40 cm hoye. Saa hele greia maatte senkes under vann for aa faa baaten flott. Tror dette var noe Demo greier, men husker ikke hvilken produsent som markedsforte den. Synts vel egentlig at det saa noget snodigt ut. Hvis paaenget kun er aa faa baaten ut av vannet saa ok. Men tviler paa at dette hadde holdt saelig lenge i en havn med mye svell eller bolger. Hvis det er det som er grunnen til at du vurderer noe saant.

I Vrengen sundet saa er det en som har en svaer davit lignende sak. som det ligger/henger en Targa 26/27 i. Tror det er en bedre losning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Paa den davit varianten jeg nevnte. saa mener jeg det ogsaa er stotte under. Men tror ikke det er stotte under hele baaten. Ser mer ut som ett "gaffeltruck"

Prinsipp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Haugaland Båt har Jet-Dock.

Ser ut som et greit system for de store, flate sjøene i Junaiten, men er litt mer usikker på hvordan dette fungerer i norsk ruskevær.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Jeg har sett heve/senke systemer for fritidsbåter flere steder i Danmark, hvor båten kjører inn på en liten rampe som heves vertikalt ved hjelp av en stor elektromotor (mulig det kunne være med hydraulikk), men har ikke klart å finne dette på nettet. Det ene stedet jeg observerte dette var i nærheten av Fredricia i Lillebeltet.

• 1 month later...

:fishing::fishing::fishing:

Hei nå kommer endelig denne bryggen som det snakkes om, til Norge. Polyglass i Son importerer den.

Det er bare å kjøre båten rett oppå. Intet bunnstoff behøves. Drivstofføkonomisk. Byggeklossystem nesten som Lego. Ser veldig enkel og driftsikker ut. Versadock heter produktet, sjekk denne linken:

http://versadock.com/DriveonVideos_SB.htm

Edited by båtbjørn (see edit history)
  • 1 year later...
I Leangbukta (Asker) er det et anlegg av denne typen - skal ta en tur forbi og se om jeg finner noe navn, ev. ta noen bilder.

Er det noen som har sett slikt system i praksis?

www.polyglass.no

www.versadock.com

Kan dette i det hele tatt fungere til en 25 fots snekke? Eller gjelder dette kun for båter med utenbordsmotor?

Buster X med Yamaha 70

Jeg snakket med Polyglass på messa i dag. Det er visstnok 6 som har kjøpt løsningen på messa. Du kan sikkert ringe ham direkte. En virkelig serviceinnstilt kar.

Løsningen benyttes for bl.a. sjøfly, så jeg vil tro at den kanskje også passer for ei "lett" snekke.

Spennende!

Det jeg ser som en (av flere) utfordringer, er at kjølevannsinntaket er ca midt på båten.

Dette vil vel bety at impeller går tørr mens vi jobber med å komme opp.

En annen utfordring vil vel være at propellen "henger i lufta" når båten er oppe i dokken.

Hvordan skal man da kunne bakke seg ut....?

Buster X med Yamaha 70

• 4 months later...
  • 8 months later...

Noen flere som har hatt erfaring med Versadock?

Vurderer å kjøpe det til båten jeg skal ha i Trondheim. Synes det til tider er ekstremt til groing under båter som ligger ved bryggene her i byen.

Edit:

Fant litt videoer på Youtube med eksempler på Versadock ( http://www.youtube.com/results?search_quer...sadock&aq=f )

Både store og små båter, samt hvor de ligger ute i temmelig sterk vind/store bølger. Nå må jeg nesten spørre hvorfor ikke flere bruker slike?...

Edited by Quaoar (see edit history)

• 1 month later...

Var i Son tidligere denne uken. Knipset et par bilder av en båt som lå i "dokk".

Er det riktig at båten skal ligge så skjevt?

Etter hva jeg kunne se så lå den riktig i "sporet" sitt.

img_5261.jpg

img_5259.jpg

Buster X med Yamaha 70