Jump to content

Hev /senk dokk i båsen

Karnic

Recommended Posts

Saa en saann annordning i Grebbestad i sommer. Saa ut som en mini flytedokk i hardplast. Med pontonger og dekk. Pontongene var vel en 30/40 cm hoye. Saa hele greia maatte senkes under vann for aa faa baaten flott. Tror dette var noe Demo greier, men husker ikke hvilken produsent som markedsforte den. Synts vel egentlig at det saa noget snodigt ut. Hvis paaenget kun er aa faa baaten ut av vannet saa ok. Men tviler paa at dette hadde holdt saelig lenge i en havn med mye svell eller bolger. Hvis det er det som er grunnen til at du vurderer noe saant.

I Vrengen sundet saa er det en som har en svaer davit lignende sak. som det ligger/henger en Targa 26/27 i. Tror det er en bedre losning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har sett heve/senke systemer for fritidsbåter flere steder i Danmark, hvor båten kjører inn på en liten rampe som heves vertikalt ved hjelp av en stor elektromotor (mulig det kunne være med hydraulikk), men har ikke klart å finne dette på nettet. Det ene stedet jeg observerte dette var i nærheten av Fredricia i Lillebeltet.

• 1 måned senere...

:fishing::fishing::fishing:

Hei nå kommer endelig denne bryggen som det snakkes om, til Norge. Polyglass i Son importerer den.

Det er bare å kjøre båten rett oppå. Intet bunnstoff behøves. Drivstofføkonomisk. Byggeklossystem nesten som Lego. Ser veldig enkel og driftsikker ut. Versadock heter produktet, sjekk denne linken:

http://versadock.com/DriveonVideos_SB.htm

Redigert av båtbjørn (see edit history)
  • 1 år senere...

Spennende!

Det jeg ser som en (av flere) utfordringer, er at kjølevannsinntaket er ca midt på båten.

Dette vil vel bety at impeller går tørr mens vi jobber med å komme opp.

En annen utfordring vil vel være at propellen "henger i lufta" når båten er oppe i dokken.

Hvordan skal man da kunne bakke seg ut....?

Buster X med Yamaha 70

• 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Noen flere som har hatt erfaring med Versadock?

Vurderer å kjøpe det til båten jeg skal ha i Trondheim. Synes det til tider er ekstremt til groing under båter som ligger ved bryggene her i byen.

Edit:

Fant litt videoer på Youtube med eksempler på Versadock ( http://www.youtube.com/results?search_quer...sadock&aq=f )

Både store og små båter, samt hvor de ligger ute i temmelig sterk vind/store bølger. Nå må jeg nesten spørre hvorfor ikke flere bruker slike?...

Redigert av Quaoar (see edit history)

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...