Jump to content

GPS, hvilket merke / modell


Thomas Nidelv 24

Recommended Posts

Vil anbefale størst mulig skjerm og best mulig oppløsning. Dette er selvsagt ikke helt enkelt å kombinere med lav pris.

 

Av det som ligger ute på finn.no er denne Eagle IntelliMap 642C det jeg vil anbefale. 5" skjerm med 640x480 oppløsning. Et Navionics XL9 kart får du for ca 2200kr. 2 slike kartbrikker dekker hele Norge.

 

Eagle IntelliMap 642C på finn.no

 

Garmin, Eagle/Lowrance er de mest solgte merkene i dette markedssegmentet. Eagle og Lowrance er to varemerker fra samme firma og er tilnærmet like. Garmin er typisk enklere å bruke, Eagle/Lowrance har bedre skjermoppløsning. Kvaliteten på kartene er tilnærmet den samme.

 

Skal du kjøpe fra privatpersoner på finn.no bør du sjekke om det de selger er kjøpt via norsk forhandler. Mye av utstyret er direkteimportert fra USA og er ikke dekket av norsk garanti/kjøpslov. Helt greit med USA importert utstyr, men du bør selv kjøpe direkte fra USA og ikke la mellommenn stikke av med gevinsten.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg vælge i dag (med dit behov) ville jeg nok tage en Garmin 420 eller 420S hvis du vil fiske og bruge ekkolod.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Moderne, let at bruge og meget avanceret med det nyeste kort.

 

Læs om den her: http://www.vimenn.no/baat/article146205.ece

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garmin GPSMAP 420 har bare 4" skjerm, dette er for lite. Hvis det er aktuelt med en kombinert plotter/ekkoloddmodell i fra Garmin er de utgåtte GPSMAP 298 eller 498 et bedre valg. De gamle Garminmodellene er enklere å bruke enn de nye siden de har flere direkteknapper. Finnes et par GPSMAP 298 på finn.no og GPSMAP 498 er fortsatt tilgjegelig hos en del webbutikker i USA, GPSMAP 292 og 492 er navnet på de utgåtte kartplottermodellene, 492 finnes fortsatt også i USA.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har allerede et ekkolodd/fishfinder, så da trenger jeg vel egentlig bare kart for å se hvor jeg ikke skal kjøre :-)

Er 4" for lite da også ?

 

Det virker som om det er Eagle eller Garmin sine som dere liker best...

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Tror det er greit å holde seg til et anerkjent merke som Garmin, Eagle/Lowrance etc. Ofte greiere å skaffe deler, og ved event. reklamasjon. Har selv en Lowerance 3300C. Dette er en utgått modell, men den fungerer helt greit. egentlig ikke nødvendig med så veldig stor skjerm når man har en saktegående båt, men det er helt klart en fordel.

Det er mye brukt på markedet, men jeg tror også det mye snusk (les stjålet) her. Tror det er greit å holde seg til en forhandler. Har selv handlet en del med nettbaat, og de har vært seriøs og greie ( selv på reklamasjon)

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Nå har jeg ombestemt meg og går for Lowrance isteden og henter den til fredag :flag:

Valget står mellom 5150 og 5300

Jeg tror 5300 er den nyeste modellen, men er det noen som har kjennskap til de to modellene ?

5150c har 640x480 skjerm og koster 5100,-

5300iGPS har 480x480 skjerm og koster 5500,-

5150c er med ekstern antenne og jeg tror jeg heller mot den

 

Noen erfaringer ang valg mellom disse to i dette utdebatterte emnet mottas med veldig stor takk

 

Thomas

Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...