ezach Startet 2.Januar.2008 Del på Facebook Startet 2.Januar.2008 Jeg har behov for litt veiledning med hvordan jeg skal håndtere min 17 fots plastbåt med helplanende skrog og 40 hk påhengsmotor uten (elektrisk) tilt. Styreplassen sitter midt i båten på høyre side, elstart og ultrafleks fjernstyring. Båten er utstyrt med hel kalesje, vindskjerm, fordekk og støpte benker. Detaljer om båtens detaljer finner du her. Jeg har mest erfaring med halvplanende skrog. Min 16,5 fots Rana HT daycruiser fra 70-tallet tåler mye sjø uansett retning. I sommer hadde jeg de første turene med 17-foteren, og opplevde at den gravde seg faretruende langt ned i hekken når sjøen kom bakfra og skrått inn bakfra. Med bølger på snaut en meter og høyere var det ikke lenger noen hyggetur. Noen tips om hvordan jeg skal takle slik sjø? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Donald2 Svart 2.Januar.2008 Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 jeg ville kjørt i halvplan og mest mulig rett mot bølgene.. Sitér dette innlegget <M/S Skipper har endret navn til Donald2.> Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Det går greit, men det er ikke bestandig det er dit man skal... Kom ut for sterkere vind enn varlset og dermed langt større bølgehøyde på Helgeland i juli. Prøvde å krysse for å ta sjøen best mulig, men da vant jeg 20 meter på hver nm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ThorU Svart 2.Januar.2008 Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Hvis du ikke hadde flyttet styreposisjonen lengre bak, så hadde det nok vært bedre tror jeg. Du kan evt. prøve å flytte litt balast fra bak og lengre frem i båten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 2.Januar.2008 Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Med bølger på snaut en meter og høyere var det ikke lenger noen hyggetur. Noen tips om hvordan jeg skal takle slik sjø? Blir nok vanskelig å gjøre det til en hyggetur i bølger på meteren og over, som kommer inn bakfra, i en slik båt. I medsjø er det vanlig å tilte baugen opp, men forstår jeg deg rett så føler du det som om båten graver seg for mye ned i hekken? Tipset mitt blir å prøve å unngå disse situasjonene. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Takk for innspill. "Hyggetur" var bare ment som en fargerik språkbruk. Hensikten er å lære å håndtere båten i uforutsette situasjoner. Det er ikke bestandig værvarslet stemmer. Har opplevd at Met-en har bommet grovt: Man varslet flau vind, mens fasiten var frisk bris - med noe som lignet kuling i kastene. Da MÅ man bare kunne ta seg til land. Flere tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 2.Januar.2008 Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 I sommer hadde jeg de første turene med 17-foteren, og opplevde at den gravde seg faretruende langt ned i hekken når sjøen kom bakfra og skrått inn bakfra. Jeg hadde en raskere båt før, og med sjøen skrått bakfra kunne den dra til siden og samtidig krenge "utover" i svingen. Da var det litt skummelt å prøve å styre den inn igjen siden den la seg voldsomt over. Har inntrykk av at det kom av manglende egenskaper for å få baugen trimmet tilstrekkelig opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Ja, det har også jeg fått bekreftet hos fagfolk: På moderne båter skal du trimme motoren aktivt for å redusere gravingen. Men min båt er ikke utstyrt med en så ny motor, kun manuell tilting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 2.Januar.2008 Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 På moderne båter skal du trimme motoren aktivt for å redusere gravingen.Men min båt er ikke utstyrt med en så ny motor, kun manuell tilting. Hei, `ezach`, du har gjort en fremragende jobb på denne båten. Som `Toby`nevner har du flyttet styrekonsollen 1 meter akterover, samtidig som du har en 40 hk Mariner med lang stamme vil det bli en feil vektfordeling. Såvidt jeg skjønner er båten beregnet for kort stamme (15") 38 cm akterspeilhøyde, da bør du i første omgang bygge opp akterspeilet eller bytte motor til kort stamme. Når man først havner i et problem med høye bølger akterut, kan det være en fordel å ha motorkraft nok til å "ri på bølgene" ved hjelp av gasshåndtaket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Takk for skryt! Stemmer d med stammelengde. Har allerede fått laget en oppbygging i syrefast stål, som skal monteres. Da får jeg motoren opp 5-6 cm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 2.Januar.2008 Del på Facebook Svart 2.Januar.2008 Takk for skryt! Stemmer d med stammelengde. Har allerede fått laget en oppbygging i syrefast stål, som skal monteres. Da får jeg motoren opp 5-6 cm. Hei igjen `ezach`, har du en langstammet motor (20") 51 cm bør du nok opp ca: 13 cm, hvis du har akterspeilhøyde på 15" (38cm). Håper jeg ikke har misforstått deg? Kavitasjonsplaten bør ligge paralellt med bunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Ja, jeg har lest meg opp på det temaet. Målet er å plassere "flyndra" i høyde med bunnen. Mulig jeg husker feil mål, men oppbyggingen er laget for å passe med en slik plassering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.