Jump to content

Manøvrering av småbåt - har du noen tips?


ezach

Recommended Posts

Jeg har behov for litt veiledning med hvordan jeg skal håndtere min 17 fots plastbåt med helplanende skrog og 40 hk påhengsmotor uten (elektrisk) tilt.

Styreplassen sitter midt i båten på høyre side, elstart og ultrafleks fjernstyring.

Båten er utstyrt med hel kalesje, vindskjerm, fordekk og støpte benker.

 

Detaljer om båtens detaljer finner du her.

 

Jeg har mest erfaring med halvplanende skrog. Min 16,5 fots Rana HT daycruiser fra 70-tallet tåler mye sjø uansett retning.

 

I sommer hadde jeg de første turene med 17-foteren, og opplevde at den gravde seg faretruende langt ned i hekken når sjøen kom bakfra og skrått inn bakfra.

Med bølger på snaut en meter og høyere var det ikke lenger noen hyggetur.

 

Noen tips om hvordan jeg skal takle slik sjø?

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

Med bølger på snaut en meter og høyere var det ikke lenger noen hyggetur.

 

Noen tips om hvordan jeg skal takle slik sjø?

 

Blir nok vanskelig å gjøre det til en hyggetur i bølger på meteren og over, som kommer inn bakfra, i en slik båt. I medsjø er det vanlig å tilte baugen opp, men forstår jeg deg rett så føler du det som om båten graver seg for mye ned i hekken?

 

Tipset mitt blir å prøve å unngå disse situasjonene.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

"Hyggetur" var bare ment som en fargerik språkbruk.

 

Hensikten er å lære å håndtere båten i uforutsette situasjoner.

Det er ikke bestandig værvarslet stemmer.

Har opplevd at Met-en har bommet grovt:

Man varslet flau vind, mens fasiten var frisk bris - med noe som lignet kuling i kastene.

Da MÅ man bare kunne ta seg til land.

 

Flere tips mottas med takk.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

I sommer hadde jeg de første turene med 17-foteren, og opplevde at den gravde seg faretruende langt ned i hekken når sjøen kom bakfra og skrått inn bakfra.

 

Jeg hadde en raskere båt før, og med sjøen skrått bakfra kunne den dra til siden og samtidig krenge "utover" i svingen. Da var det litt skummelt å prøve å styre den inn igjen siden den la seg voldsomt over. Har inntrykk av at det kom av manglende egenskaper for å få baugen trimmet tilstrekkelig opp.

Link to post
Share on other sites

På moderne båter skal du trimme motoren aktivt for å redusere gravingen.

Men min båt er ikke utstyrt med en så ny motor, kun manuell tilting.

 

Hei, `ezach`, du har gjort en fremragende jobb på denne båten. Som `Toby`nevner har du flyttet styrekonsollen 1 meter akterover, samtidig som du har en 40 hk Mariner med lang stamme vil det bli en feil vektfordeling. Såvidt jeg skjønner er båten beregnet for kort stamme (15") 38 cm akterspeilhøyde, da bør du i første omgang bygge opp akterspeilet eller bytte motor til kort stamme.

Når man først havner i et problem med høye bølger akterut, kan det være en fordel å ha motorkraft nok til å "ri på bølgene" ved hjelp av gasshåndtaket. :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for skryt!

:smiley:

 

Stemmer d med stammelengde. Har allerede fått laget en oppbygging i syrefast stål, som skal monteres. Da får jeg motoren opp 5-6 cm.

:sailing:

 

Hei igjen `ezach`, har du en langstammet motor (20") 51 cm bør du nok opp ca: 13 cm, hvis du har akterspeilhøyde på 15" (38cm). Håper jeg ikke har misforstått deg? Kavitasjonsplaten bør ligge paralellt med bunnen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...