Jump to content

Suzuki DF140 hk 4takt vs Mercury115hk Optimax (2takt)

Waldemar

Recommended Posts

På tross av alt riktig som er nevnt både i denne og andre tråder omkring denne problemstillingen på 2 og 4 takter, klarer jeg ikke å la være å nevne at hvis det ikke hadde vært for miljø, utslipp og støyaspektet at 4-takteren hadde blitt satsingsområdet til motorprodusentene. Ytelsesmessig tror jeg nok at du som regel får ørlite mer enn hva som står på dekslene uansett hvilket merke.

Men igjen; det er forbasket at man har liten valgfrihet når man skal kjøpe ny båt..... :nonod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Nå sa jo vedkommende som skrev dette takk for seg, men har e-tech og/eller optimax noen spesielle problemer som går igjen?

Tror ikke hverken e-tech/optimax har noe mer problemer enn for eks. 4-taktere. :yesnod:

E-tech er vel en viderutvikling foretatt av Bombard etter at de kjøpte OMC. Teknologien i E-tech er vel den samme som da motorene het Ficht og så Ficht Ram og de motorene hadde megastore problemer, ja så store at de vel var en direkte årsak til at OMC kastet inn håndkledet og ble solgt? Får håpe og tro at Bombard har fått orden på det hele, men selv har jeg ikke villet kjøpe en E-tech før det har gått ytterligere noen år!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du kan jo prøve å goggle på følgende: e-tech powerhead

Ja, nå har jeg gjort akkurat dét.... På E-tec..... - og finner ikke noe mer syting over disse på US-forumer enn på alle andre merker. :confused:

Det er for gjort å kjøre i filler en motor for ukyndige, vet dere..... :wink: Tror Bombardier satser hardt på å bygge opp tilliten til navnet igjen, men de blir dessverre aldri bedre enn det sine forhandlere vil yte for kunden- selv om produktet holder mål....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

det er akkurat slike uttalelser som gjør at jeg trekker meg ut fra dette forumet.

Synd at The Scrutinizer trekker seg fra BP. Ja, du har hatt sterke meninger om mye - og bra er det. For min egen del som har en 115 hk 4-takts Honda så har du vært min og alle andre 4-takteres solide forsvarer og støttespiller. Og alltid med grundige, og etter det jeg kan se, saklige argumenter. Håper derfor du revurderer din fratreden fra BP!

Ellers er å si at denne diskusjonen om fordeler og ulemper med 4-takt vs. oppgraderte 2-taktere har gått i mange tråder tidligere. Og som før, er bl.a. Helge og Chagall ivrige forkjempere for hver sin leir. Det er helt normalt at en vil forsvare og argumentere for det en selv har kjøpt. Synest heller ikke de to nevnte, og heller ikke The Scrutinizer, har vært ufine i disse diskusjonene.

På et forum som BP så er det forskjell på både språkbruk og faglig innsikt hos medlemmene i det som diskuteres. Slik er det bare. Så la oss fortsette med en saklig meningsutveksling på våre ulike nivå. Minner om Voltaires berømte ord: «Jeg er helt uenig med deg, men vil kjempe inntil døden for din rett til å si det du sier.»

(PS - Og 4-takt er best :wink: )

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Dette var mailen jeg sendte til Skibsplast.....

Hei

Går i tanker om å kjøpe en helt ny 655,så idag gikk turen til Stavanger og

til Paul Garstad som forhandler disse i mitt området,det som jeg ville var å

få prisen på bare båten ettersom jeg har en helt ny suzuki 140hk 4takter som

jeg hadde tenkt å sett på den,men da får jeg høre av selgeren at det ikke er

mulig å kjøpe bare båten,jeg må gå for en "pakke med mercury" bakpå... Synes

dette er veldig rart da jeg ikke trenger en påhengs og heller ikke ønsker en

amerikansk påhengs. Er dette rigtig eller er det selgeren som har

misforstått.?

Følte meg veldig snytt da jeg måtte gå ut av butikken "tomhent".

Mye av grunnen til at jeg ønsker å kjøpe ny skibsplast er at jeg har en

600vs idag og er godt fornøyd med den men har lyst på helt ny og litt

større.

Og dette var svaret jeg fikk.....

"Hei,

Vi har forståelse for at du kan synes dette virker urimelig i din situasjon.

Men Skibsplast har et markedsføringssamarbeid med Brunswick Marine,

hvilket blant annet innebærer at alle våre båter leveres med fabrikkmontert

Mercury eller Mercruiser-motor."

Med vennlig hilsen

Irene Holtungen

Skibsplast AS

Tlf +47 37 92 96 00

Altså,det er ikke mulig å kjøpe bare båten.

Så da setter jeg nok på df 140 Suzuki på min 600vs

Takk til alle som kom med fordeler og ulemper med begge motorene.

Redigert av Waldemar (see edit history)

Som også andre har nevnt her; hva med en nesten ny 655? Er mange av de på Finn. Sikkert mulig å få til en løsning med bytte av motorer, mange av disse var vel levert med 115 hk Suzuki. Hva om du plukker av en 115 hk fra en nyere 655 og setter motoren på din 600 vs. Så kan du selge denne pakken og montere din nye 140 hk på 655'en. Med at den har hatt Suzuki 115 tidligere vil det nok være en smal sak i forhold til instrumenter og kabler. Det finnes kanskje også nyere brukte 655 med 140 hk Suzuki. Skal du ha en 1-2 år gammel 655 er det nok Mercury, enten 115 Optimax eller 115 hk 4-takt, som sitter på båten.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Det er jo sant at det finnes endel brukt på finn.no,men det var nå det at jeg ville ha en helt ny og synes det er pussig at det ikke er mulig å kjøpe.

Mye av det jeg har sett på brukt kan det gå fort opp mot ja kanskje over 20.000 på å få i den stand jeg ønsker.

Ligger en 1996mod til 180.000kr på finn.no i stavanger med havarert motor (ja mercury 150 2takt som ikke hadde fått nok smøring av olje på en sylinder ),men synes denne har mange stygge riper i siden og på den ene badeplattformen ser du rett på glassfiberen,ny kalesje må en også ha,så skal du sette det inn på båtverksted og fikse dette renner tusenlappene veldig fort,kan muligens prute endel på den.

Men tenkte at om jeg la til ca 100.000 så kunne jeg få en 8år nyere båt som er helt strøken inn og utvendig,og med en ny df 140 suzuki,men det får bli med tanken i denne omgang.

Er nok en del forhandlere rundt om i landet som gjerne vil selge båter de har på lager nå i vintersesongen. Og det er sikkert også noen som tar innbytte. Finn ut hvem som er forhandlere av Skibsplast i ditt nærområde og ta en ringerunde.

Se ellers http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=19

Denne kan du få innbytte på. Vet ikke om du har båthenger på din 600vs. Om ikke, kjøp en henger og kjør til Son med båten + 140 hk Suzuki'en. Bli enig om en byttehandel og så setter de 90 hk' en på din gamle båt og monterer den nye 140 hk'en på denne 05 mod. Skibsplast 655. Du greier sikkert å diskutere deg fram til en grei byttehandel!

Det var artig og lese svaret du fikk i fra Skibsplast.Det er tydelig at her skal det ikke selges båter (tjene penger) uten at den rette motoren er med; Jeg synes det nå høres utrolig ut at man ikke lenger kan få kjøpt båt uten motor. Hva om man hadde en forholdsvis ny båt og motor ,og fikk en stor skade på båten slik at den eksempelhvis ble kondemnert(eks. grunnstøting ,påkjørsel av annen båt, etc.) Da var det altså ikke mulig og få kjøpt seg fabrikkny båt , man må ta med motor i tillegg? Eller for å snu det på hodet: Hvis man ble frastjålet motoren eller den eventuelt kolapset totalt, Fikk man da kjøpt ny motor, eller måtte man ta ny båt også i tillegg?

Det var artig og lese svaret du fikk i fra Skibsplast.Det er tydelig at her skal det ikke selges båter (tjene penger) uten at den rette motoren er med; : Hvis man ble frastjålet motoren eller den eventuelt kolapset totalt, Fikk man da kjøpt ny motor, eller måtte man ta ny båt også i tillegg?

Interessant spørsmål du stiller `LM605`. Ingen problem hvis du skal kjøpe en "løs motor", da kan du velge fritt etter eget ønske, uten å ta en ny båt på kjøpet. Det har blitt vanlig at båt og motorprodusent inngår avtaler, som utelukker at du og jeg kan velge hvilken motor vi vil ha på vår NYE båt, eller som i `Waldemar`s tilfelle ikke få lov til å kjøpe ny båt uten motor. Det er beklagelig at vi forbrukere blir styrt på denne måten. :wink:

Jeg synes dette er et eksempel på hva man IKKE skal finne seg i. Hvis man opplever et slikt "Klondyke" i båtbransjen at man kan tillate seg å miste et salg fordi man ikke kan levere andre merker enn de man har blitt "kjøpt opp av", ja da er bransjen på kollisjonskurs med det jeg kaller god service og kundebehandling. Er det nå blitt slik at man ikke får kjøpt båt uten motor ?

Disse produsentene som "er i lomma på en motorleverandør" synes jeg man skal søke å styre unna. Hvis man sjeler til produsenter av større båter, er det i stort sett alle tilfelle opp til kunden å velge motor, eller de har i det minste to-tre alternativ.

Min oppfordring går til alle: Velg båtprodusenter som har albuerom til å yte service !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg synes dette er et eksempel på hva man IKKE skal finne seg i. Hvis man opplever et slikt "Klondyke" i båtbransjen at man kan tillate seg å miste et salg fordi man ikke kan levere andre merker enn de man har blitt "kjøpt opp av", ja da er bransjen på kollisjonskurs med det jeg kaller god service og kundebehandling.

Min oppfordring går til alle: Velg båtprodusenter som har albuerom til å yte service !

Helt enig! Så en ting jeg også har lurt på. hvordan i h%&%# har du greid å få den motoren(186kg?) ned kjellertrappa, og hvordan skal du få den opp igjen? (SKrevet etter at jeg nylig har båret en Jøtul på 130kg ned ei bratt kjellertrapp....) Tror du får la motoren følge huset jeg :lol:

Uansett, valget mellom disse to motorene ville for meg vært rimelig enkelt. Ikke noen 4-takts fanatiker(har 2-takt selv) men synes df140 virker som en veldig bra motor!

Ellers er å si at denne diskusjonen om fordeler og ulemper med 4-takt vs. oppgraderte 2-taktere har gått i mange tråder tidligere. Og som før, er bl.a. Helge og Chagall ivrige forkjempere for hver sin leir. Det er helt normalt at en vil forsvare og argumentere for det en selv har kjøpt.

Vel, jeg vet ikke om det blir riktig å kalle meg ivrig forkjemper for 4-takt påhengsmotorer - da jeg for min del mener det her gjelder "alt til sitt bruk". Noen ganger vil 2-takt være det beste valget - andre ganger vil 4-takt være det. Legg merke til at jeg selv har KUN 1 stk 4-takter og hele 6 stk 2-taktere i min "påhengs-motorpark". Akkurat i valget mellom en Mercury Optimax 115 kontra en Suzuki DF140 på en Skibsplast 655 syntes jeg imidlertid for min del valget var særdeles enkelt :lol:

Ellers er jeg som flere andre her MEGET skuffet over at Skibsplast som fabrikant ikke ser ut til å ville selge båt (uten motor) til en som allerede har motor liggende klar. Jeg synes strengt tatt dette ikke burde være lov.

Vedrørende båt/motor-kombinasjoner er det vel slik at når man kjøper bil kan man ikke velge hviket motorfabrikat man vil ha, kun hvor mange hester samt bensin/diesel. Selv om det er kjedelig for Waldemar, kan jeg forstå motorfabrikkene som kjøper seg inn hos produsenter, og produsentene som da binder seg til fast leverandør. For de aller fleste som kjøper ny båt representerer dette ikke ett stort problem. Over tid vil nok ordet "pakkeløsning" forsvinne, da ingen omtaler en ny bil m/140hk bensinmotor som en pakkeløsning.

Rent forsikringsmessig må dette føre til at dersom båten blir skadet nok til å bli kondemnert og aksept foreligger for ny båt, må ny motor medfølge på samme måte som en ny bil ikke trenger å få motoren byttet over fra den kondemnerte.

Det ville i hvert fall jeg argumentert for med henvisning til bilbransjen og svaret fra Skibsplast.. :cool:

Jeg tror det kan bli et problem, spesielt når motorprodusentene satser på jollemarkedet.... når en "ikke kan kjøpe gummibåten" uten motor så tror jeg det er flere som vil reagere... Det å sammenligne en påhenger med en innebordsmotor eller en bil blir litt søkt etter min mening....

Så om Skibsplast ikke vil selge båt uten motor så lar de heller vær å selge en båt... det er vel greit nok det da, en firmabeslutning som de har tatt... da er det bare å finne en annen produsent som selger båt uten motor.... man trenger jo ikke be på sine knær om få lov til å kjøpe en båt av en forhandler etter min mening...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel, jeg vet ikke om det blir riktig å kalle meg ivrig forkjemper for 4-takt påhengsmotorer - da jeg for min del mener det her gjelder "alt til sitt bruk".

OK, er med på den. Men i dette tilfellet var det snakk om motorisering av Skibsplast 655 og der er du vel temmelig klar i din vurdering :wink:

Vedrørende båt/motor-kombinasjoner er det vel slik at når man kjøper bil kan man ikke velge hviket motorfabrikat man vil ha, kun hvor mange hester samt bensin/diesel.

Vel... det skyldes da vel i stor grad at det gjerne har vært Toyota som selv har laget motorene til Toyota biler, Ford som selv har laget motorene til Ford bilder osv... eller? Hadde Skibsplastfabrikken vært kjøpt opp og vært eid som en del av Brunswick hadde det vel kanskje vært mer naturlig med "ferdig fabrikkmontert"?

Over tid vil nok ordet "pakkeløsning" forsvinne, da ingen omtaler en ny bil m/140hk bensinmotor som en pakkeløsning.

Men dette henger da vel også sammen med et det er veldig mange flere timers arbeid å montere en motor i en bil enn å montere på en påhengsmotor på en båt? Foruten det faktum at rent historisk sett har vel de aller fleste bilfabrikanter laget sine egne motorer til bilene sine. Historisk sett har ikke Skibsplast, Ibiza, Askeladden, Finnmaster osv osv laget sine egne motorer og båtfolk har i mange år vært vant til en viss frihet til å kunne velge motor selv. Når så denne "kundevennlige" muligheten til å velge selv har begynt å forsvinne de senere årene skjønner jeg godt at mange kunder ikke liker dette. Mindre valgfrihet, at kunden låses til produkter på grunn av andre produkter er vel sjelden til kundens beste?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...