Suzumar Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Mindre valgfrihet, at kunden låses til produkter på grunn av andre produkter er vel sjelden til kundens beste? Nja, det kan jo føre til billigere totalprodukt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Nja, det kan jo føre til billigere totalprodukt? Eller større avanse... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Suzumar Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Jepp, jeg skrev jo kan. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Nja, det kan jo føre til billigere totalprodukt? Eller større avanse... Eller begge deler, såkalt vinn/vinn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roesok Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Eller vinn/tap for kundene og tap/vinn for forhandlerne... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Helge Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 (redigert) Jeg holder for min del fortsatt på at valgfrihet for kunden er ønskelig og at det totalt sett og på sikt bidrar til å holde prisene nede. Alle kundene trenger det nok ikke, og i hvert fall ikke hver gang, men at man tross alt KAN velge selv anser jeg som viktig. Jeg har eksempelvis selv bygd flere av de PC'ene jeg har i heimen og feriehuset. Da synes jeg det er en stor fordel å kunne velge eksempelvis ASUS eller MSI hovedkort, AMD eller Intel prosessor, NEC eller Plextor DVD osv osv. Joda jeg har noen PC'er som jeg kjøpte komplett ferdig også (DELL blant annet), men jeg ville ikke sette pris på om man ikke lenger fikk kjøpt Intel prosessorer annet enn med ASUS hovedkort, NEC DVD brennere fikk man bare i DELL komplette PC'er og Aopen DVD brennere bare i Packard Bell PC'er osv osv osv. Jeg setter kundens frihet til å velge relativt høyt og har liten tro på at det skal bli så mye billigere for oss som kunder om Skibsplast og Brunswick har en avtale om at Skibsplastbåter bare skal selges med motorer fra Brunswick. Jeg skjønner at slike avtaler kanskje er gunstige for de som inngår dem, men tror vi som kunder vinner lite eller ingen ting på det - tvert i mot for enkelte slik vi har hørt i denne tråden. Redigert 4.Januar.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mouche Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Så i først omgang har det endt opp med at jeg ikke får kjøpe bare båten,så du kan si 1-0 til forhandleren. Tok for "moro" skyld en telefon til den lokale Skibsplastforhandleren, http://www.frydenbobaatsenter.no/Default.aspx?tabid=507 , som fortalte at båtene kommer ferdig rigget med motor fra (båt)fabrikken og til forhandler. Siden han selv også forhandlet et annet merke, Selva (Yamaha), så ville han også helst være fri for denne bindingen. Han ville/kunne gi en pris på salg av en 655 og montere på en annen motor, f.eks din 140hk Suzuki, men trodde at dette nok ville bli uforholdsmessig dyrt da han jo også måtte avmontere/selge den motoren som båten kom med fra fabrikken. Du kan jo ta en telefon og høre med dem? Forøvrig helt enig i at denne bindingen hører f...n til, men dette gjelder jo svært mange av merkene etterhvert og det er tydelig at motorfabrikantene er de som "bestemmer"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzumar Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Det rare for oss forbrukere er jo at de ikke på bestilling kan/vil ta en båt ut av produksjonslinjen før montering av motor blir gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 De kan hvis de vil, men de vil ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Jeg setter kundens frihet til å velge relativt høyt og har liten tro på at det skal bli så mye billigere for oss som kunder om Skibsplast og Brunswick har en avtale om at Skibsplastbåter bare skal selges med motorer fra Brunswick. Jeg skjønner at slike avtaler kanskje er gunstige for de som inngår dem, men tror vi som kunder vinner lite eller ingen ting på det - tvert i mot for enkelte slik vi har hørt i denne tråden. Her er jeg helt enig `Helge`, fotjenesten på slike avtaler som inngåes mellom båtprod./motorprod./forhandler tror jeg neppe kommer oss forbrukere tilgode. Det som irriterer meg mest er at friheten til å velge den motoren man ønsker blir fratatt oss. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Det kan jo ikke være alle forhandlere som følger dette slavisk med riktig båt til riktig motor o.s.v.Jeg vet at Uttern kommer ferdig rigget i fra fabrikken m div. Mercury innstallasjoner, og som det ble sagt her så kommer antakelig Skibsplast også ferdig rigget fra fabrikken på Evje. Men, som jeg nevnte i et tidligere innlegg, så har jeg sett bl.a. en Askeladden 525 excel 07 mo. m/ ny Suzuki motor i fra Risør båtsenter.Jeg har også sett ny Askeladden 525 m/ ny Honda (07 mod.) montert i fra Nautic Marine (Wave) i Mandal,så der må jo være valgmuligheter i fra enkelte forhandlere? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Tok for "moro" skyld en telefon til den lokale Skibsplastforhandleren,Han ville/kunne gi en pris på salg av en 655 og montere på en annen motor, f.eks din 140hk Suzuki, men trodde at dette nok ville bli uforholdsmessig dyrt da han jo også måtte avmontere/selge den motoren som båten kom med fra fabrikken. Forøvrig helt enig i at denne bindingen hører f...n til, men dette gjelder jo svært mange av merkene etterhvert og det er tydelig at motorfabrikantene er de som "bestemmer"! Jeg skal ikke påstå at denne forhandleren "bløffer", `Mouche`, men det vanlige er at båtene kommer uten motor til forhandler, som igjen monterer den aktuelle motorstørrelse som kunden ønsker. Dette har vært vanlig når det gjelder Ryds båter m/utenbords motor, som vel fortsatt er bundet til avtale med Brunswick (Mercury). Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Hvis du hadde drevet med masseproduksjon, og selger alt du klarer å produsere + fulle ordrebøker, ville du solgt en båt med mindre fortjeneste fordi en "mulig" kunde har en gammel motor liggende bak uthuset han ønsker å bruke på din nyproduserte båt (Snakker ikke om en ny Suzuki nå. ) Mulig jeg er kynisk så det holder, men det hadde ikke falt meg inn som eier/produksjonsleder å holde på med sånt "tull". Man er fleksibel i nedgangstider, ikke på konjunkturtopper. Det tror jeg på ( som sagt, noe kynisk..) En nevnte tidligere at parallelen til bil var søkt, da bilfabrikantene lager sine egne motorer, samt at det tok lenger tid å montere en bilmotor enn en påhenger. Ikke på ett samlebånd. For det første kjøper de fleste bilfabrikker motorer av hverandre (hvor mange fabrikker dytter ikke VW TDI i sine dieselvarianter). For det andre brukeren bilfabrikk kanskje 10-15 minutter på å montere inn motor i karosseri. De kommer ALDRI til å tilby øket fleksibilitet på dettepunktet, samme hvor dårlig tidene skulle bli. At man "tradisjonelt" har hatt valgmulighet i alle retninger bety ikke at man kan forvente dette framover. Tvert imot. Jeg tror båt/motor-pakker blir normen fremover. "Alle" de mestselgende merkene har denne type pakker nå. Jeg tipper at om 5-6 år vil det bare være ett par marginale merker som gir dere den ønskede valgfriheten. Disse vil selvsagt ikke kunne konkurrere på pris mot pakkeløsningene når det gjelder ny båt/motor, men vil være ett alternativ for dem som vil ha ny båt, og skru på en gammel haug av en motor. Dårlig prestanda, elendig utseende og null reklameverdi. Så kan man like det eller ikke. Og til de som nå plukker i fra hverandre mitt innlegg med at de ønsker å sette en NY mercury på en Yamarin f.eks og at jeg skriver bare tull.. jeg vet jeg spissformulerer, det er noe av morroa Men essensen i mitt innlegg er en spådom om at valgfriheten vil forsvinn når det gjelder nye båter. Om 5-6 år kan vi se om jeg fikk rett Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
rago63 Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Og det som i tillegg er f**n, er at de bestemmer hvor mye hester det skal være på også. Ønsker du f.eks en 2T av samme merket med maks hk for båt, finnes det dessverre ikke på lager.... Dette er en kundepolicy verdig Russland i 1960..... Barna skal ha ny jolle sommeren 08, synd at Morgan velger seg selv bort ved kun å selge pakke.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Oteren Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Forøvrig helt enig i at denne bindingen hører f...n til, men dette gjelder jo svært mange av merkene etterhvert og det er tydelig at motorfabrikantene er de som "bestemmer"! 50 års historie viser at Skibsplast har tatt de riktige strategiske valgene. Derav tror jeg de nok en gang tar et riktig valg. Hva hadde skjedd med prisene på båt, evnt + motor uten en "binding" til motorprodusent? Tror ikke mange er villig til å betale en høyere totalpris for valgmuligheten, mulig båtprodusenten får gunstigere innkjøp.....? Ta en prat med markedssjef i Skibsplast, så får du fasiten for de valg de tar.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Og det er vel heller ikke noe nytt dette med slike "pakkeløsninger" - Skibsplast var faktisk tidlig ute i norsk sammenheng , da de hadde avtale med OMC på slutten av 80-tallet, hvor de sammen med Ryds ble solgt som "Seabird" i noen år. Og Yamarin fabrikken ble vissnok startet opp med penger fra Yamaha i ryggen... Ikke ofte man ser en Yamarin med annen motor, men har sett enkelte.. Greit nok at båt & motor selges som pakke, men liker ikke utviklingen med at det ikke skal være mulighet å kjøpe den båten man har lyst på uten å få med en motor man ikke nødvendigvis har lyst på på kjøpet... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Nå er ikke båtproduskjon masseproduksjon, det er fortsatt håndverksbasert produksjon, det ser vi desverre på prisene. Sammenligningen med bil blir helt feil, en bilmotor er integret inn i de mekaniske og elektroniske systmene i bilen. En påhengsmotor er nettopp det navnet sier den er, en motor som henges på en båt. Det er en rimelig enkel oppgave å montere en hviken som helst motor av riktig størrelse på en båt. Det ser ut til at flere og flere båtprodusenter går i kompaniskap med motorprodusenter som gjør at de forvinner ut i fra min liste over mulige kjøp. Jeg ville aldri ha vurdert en amerikansk bil og det samme gjelder for påhengsmotor. Når det gjelder Skipsplast er det nok riktig avgjørelse å gifte seg, spørsmålet er om de har funnet riktig ektemake Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 ....men det vanlige er at båtene kommer uten motor til forhandler, som igjen monterer den aktuelle motorstørrelse som kunden ønsker. Er det? Har ikke det inntrykket. På slutten av sesongen kan en se at forhandlere har så og så mange igjen med den motorstørrelsen og så og så mange igjen med andre motorstørrelser. Dette er nye, ikke demobåter. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 (redigert) Min -99 mod. Skibsplast 655 var i utgangspunktet levert med Suzuki-motor. Etter det jeg forstår var det en avtale alt da om denne koblingen - og som vel varte til 2005. Men dette var 2-takts Suzuki, og 1. eier av båten ønsket ikke en slik motor. Suzukien ble da demontert og en ny Honda 115 hk 4-takt ble montert på. Men det var den gang... På båter som blir importert er det ofte slik at importør også har ett eller flere motormerker i sitt sortiment. Da hører disse naturlig sammen i pakker. Det samme gjelder på eiersiden, er det internasjonale selskap som har båter og motorer vil de selvsagt koble disse sammen i pakker. I Norge er det fortsatt noen frittstående båtbyggerfirma, disse ser seg altså tjent med samarbeid med en spesifikk motorimportør. De oppnår synergier, om kundene gjør det er jeg usikker på... Tror nok denne trenden vil fortsette, selv om det ikke er ønskelig. Neste trinn blir vel at disse frittstående båtfirmaene blir oppkjøpt av større internasjonele båt-/motorkjeder, også da vil disse båt- og motorpakkene være der, men kanskje i andre kombinasjoner enn det vi ser idag. Redigert 4.Januar.2008 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Er det? Har ikke det inntrykket. På slutten av sesongen kan en se at forhandlere har så og så mange igjen med den motorstørrelsen og så og så mange igjen med andre motorstørrelser. Dette er nye, ikke demobåter. Da jeg kjøpte min nåværende Ryds fra forhandler kom båten fra Sverige uten motor, Mercuryen kom fra hovedlager i Belgia. Tror nok praksisen kan variere fra forskjellige båtprodusenter/forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Barna skal ha ny jolle sommeren 08, synd at Morgan velger seg selv bort ved kun å selge pakke.... Hadde jeg vært motorprodusent, ville jeg forsøkt å sørge for at MIN motor ble solgt sammen med samtlige av de jollene du har å velge mellom. Samt at jeg ville stillet forslag til Miljø- samferdsel- og finansdepartementet om at alle båter solgt fra -08 måtte selges med CE-godkjent og fabrikkmontert motor. Som sagt tidligere har jeg nok visse kyniske trekk Heldigvis produserer jeg ikke motorer Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 50 års historie viser at Skibsplast har tatt de riktige strategiske valgene. Derav tror jeg de nok en gang tar et riktig valg. Ta en prat med markedssjef i Skibsplast, så får du fasiten for de valg de tar.... Joda, men riktig valg for produsent er ikke nødvendigvis det valget som kunden ønsker seg, eller kanskje riktigere å si mangel på sådant? Som den selvopptatte egoist jeg er så drit...r jeg en lang marsj i markedssjefen i Skibsplast såvel som i Erling Sande såvel som i.......osv, jeg tenker på meg selv og hva jeg ønsker når jeg skal kjøpe båt/motor. Noen som ikke gjør det? Forøvrig tror jeg det er rasjonelt for produksjonen at en båt produseres med tanke på et bestemt motormerke og at alt av kabler, leamikk, instrumenter osv legges inn tidlig i prosessen. Jeg tror sågar at noe av denne besparelsen kommer kunden til gode sålenge konkurransen er så stor som den er, tross alt. At produsent og forhandler også tjener penger håper jeg da inderlig for jeg er avhengig av et "ettermarked" som fungerer med tanke på garanti, reklamasjson og service. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Som den selvopptatte egoist jeg er så drit...r jeg en lang marsj i Flott du er menneskelig...... og som (noen av) oss andre! Det er slike holdninger som påvirker og korrigerer kursen til produsenter/ selgere....... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Tok for "moro" skyld en telefon til den lokale Skibsplastforhandleren, http://www.frydenbobaatsenter.no/Default.aspx?tabid=507 , som fortalte at båtene kommer ferdig rigget med motor fra (båt)fabrikken og til forhandler. Jasså, er det noe Skibsplast har begynt med når de gikk inn i samarbeid med Brunswick? På den tiden jeg kjøpte min 655 (2001) fikk jeg et klart inntrykk av at forhandlerne også monterte motorer på Skibsplastbåter. Om de gjorde det bare noen sjeldne ganger eller om de ofte/alltid gjorde det tør jeg ikke si noe om, men det gjaldt i alle fall den båten jeg har. Både motor, varmeapparat og stereoanlegg ble visstnok montert av lokal forhandler. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
csvirus Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 I min tidligere jobb på arendal båtsenter, mottok vi båten uten motor, og monterte på den motoren kunden ønsket, er ikke sikker på om man fikk kjøpt ren båt, men jeg er ganske sikker på det. En del båter kom dog med fjernkontroll/m kabler og instrumenter ferdig montert, men disse måtte jo byttes ut om man ønsket en annen motortype. Må si selv at jeg kunne aldri tenkt meg og kjøpt en ny båt med en annen motor enn evinrude eller mercury 2-t, og hadde jeg f.eks hatt lyst på en yamarin ville jeg jo ikke hatt yamahaen! Så synes man burde ha mulighet til og kjøpe båt uten motor, ikke det at jeg pers. synes det er så mye bry og bytte motor selv, men du får jo ikke det samme for den som en forhandler gjør..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.