Jump to content

Ny type moring


Marina 7050

Recommended Posts

Skal legge ut ny moring til våren til min Finnmaster 7050, etter at jeg har fått godkjent moringen av havnesjefen. Mener jeg fant denne her på denne siden (Mooringen®t) http://www.brygge.com/

 

Er der noen her som har kjennskap til den, og hvordan den fungerer på sandbunn? Båten er ca 2,5 tonn og ligger inne i et havneområde. Synes det virker litt enklere å få ut en slik en i forhold til 300-400 kg.

 

Takknemlig for svar

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sandbunn og moringen vil grave seg ned i bunnen vil jeg mene at en lastebil eller buss felg kunne være tingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er ikke tingen at en moring skal "Suge" seg fast og synke ned i bunn slik at den sitter?

Hvordan blir denne du lurer på bli med tanke på brytning ved at vinden snur og du får trekk i fra en annen retning?

Brytes den løs da og så tar tak så blir jo "plassen din" upresis etter en stund. da den vil vandre? :sailing:

 

Vet ikke om det er noe i mitt synspunkt men jeg velger å tro at en tradisjonell moring vil være tryggere.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har personleg røynsle med ein slik ile.

Ilen skulle halda båten ute i frå kaien. Med andre ord var det berre drag i ein retning.

Det var kjetting mellom ilen og tauet (til båten). På andre sida var det kjetting og ein 10-15 kg paraplydregg.

Dybda var 5-6 meter, botnen av sand og småstein. Draget låg rimeleg parallelt med botnen.

 

Min erfaring er at den ikkje kunne halda ein seglbåt på seks tonn ute frå kaien. (Rett nok ein katamaran med stort vindfang.)

 

Den var òg sjangselaus mot ein motorbåt på 12 tonn.

 

Dette var i haust med moderat vær.

 

Mitt klare råd er å gå for noko betre.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Personlig så har jeg ett betonglodd på to tonn som har en innstøpt trosse inni seg og ca to meter fra loddet har jeg en daumann på ca femti kilo som reduserer de krafige rykkene.

Jeg har båten også liggende på svai etter dette og det har aldri flyttet seg og båten er ca 5,5 tonn. Trossen som er innstøpt tåler ca 40 tonn og dette får du tak i på ett oppdrett eller kasserte trosser til større båter.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sandbunn og moringen vil grave seg ned i bunnen vil jeg mene at en lastebil eller buss felg kunne være tingen

 

Noen som har prøvd denne, skal legge ut moring til draghale til sommeren til Fruens ønske på 17 fot

Moringen bør og være så bra at den kan benyttes av båt er rundt 30 fot for å ligge på svai

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

brukte et 200l galvanisert fat med C35 og syrefast bøyle innstøpt...dette og syrefast kjetting er like fint etter 7 år...sjøen har gravd fatet halvvegs ned i mudderbunnen...byttet blåse da isen tok denne...brukte 3 tomme fat som oppdrift og tauet det på plass.(flere trodde jeg smuglet sprit) :lol:

Redigert av bolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...