Jump to content

B20 (Vp130) turtallsproblem.


Erik

Recommended Posts

Har er B20 som jeg har slitt og strevd med i flere sesonger. Hadde Bla problemer med at den ga opp på høye turtall etter en stund, noe som viste seg å være nedgrodd forgasser.

 

Nå er de fleste problemene løst, men nå i makrellsesongen har jeg oppdaget ett nytt problem :

 

Dersom jeg går over tid på dorge turtall (Ca 1100) så er det umulig å få 'full futt på kjerra' etterpå. Må ruse opp til marsj/max turtall i fri en liten stund og så kommer den tilslutt etterpå (men motvillig). Etter å ha fått 'gang på den igjen' er det ikke problem ved neste forsøk.

 

Antar at dette skyldes nedsoting, oljefilm i forgasser o.l men kan noen si meg hva som kan gjøres for å utbedre det, da det er litt kjedelig :smiley:?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Takk for svar.

 

Forgasser : Denne var til full overhaling hos Norsk forgasserservice i vår, og det løste de problemene jeg da hadde (Kom opp i turtall, men dabbet av etter kort tid).

 

Oljeforbruket er uvist pga en oljelekasje ved veiven, der det er brukt filtring som pakkning. Dette skal byttes til simmerring i løpet av vinteren, så da vet jeg kansje mer om oljeforbruk da.

 

Lurer litt på om forgasseren kansje kunne vært finjustert etter at jeg hadde den til rens, den var jo tross alt i deler da, og ble etterpå kun justert uten å sitte på motoren. Men når den ikke har gått på tomgang over tid er den villig og fin, så jeg er litt i tvil der?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Kan kanskje tyde på for høyt flottørnivå eller lufte-skruene feil justert.Skru opp en plugg neste gang dette skjer, er det for mye bensin så ser det du det på pluggen at den er sotet eller våt.Kan også være at flotørnåla ikke er helt tett.

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg også vil tippe på flottør. Virker som om denne renner litt over og surner maskinen litt. Du kan også få tilsvarende problem dersom du får litt vann inn i en eller flere sylindere. Sørg for at du ikke har noen lekasje i manifoilden din eller at båten ligger for dypt. Dette ser du tydelig dersom du starter båten på land. Begynner det å ryke hvitt etter en liten stund og motoren surner, så har du vann i sylinderene.

Link to post

Tror ikke dette har noe med flottør å gjøre, husk forgasseren er overhalt.

Står motoren din varmt? Hvis du har dårlig utlufting til motorrom kan dette ende i at bensinen nærmest "koker" i rørene inn til forgasser, med dine problemer som resultat.

 

Det kan selvsagt være soting også, hvilke plugger med hvilken varmegrad bruker bruker du?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...