Erik Startet 22.September.2002 Del på Facebook Startet 22.September.2002 Har er B20 som jeg har slitt og strevd med i flere sesonger. Hadde Bla problemer med at den ga opp på høye turtall etter en stund, noe som viste seg å være nedgrodd forgasser. Nå er de fleste problemene løst, men nå i makrellsesongen har jeg oppdaget ett nytt problem : Dersom jeg går over tid på dorge turtall (Ca 1100) så er det umulig å få 'full futt på kjerra' etterpå. Må ruse opp til marsj/max turtall i fri en liten stund og så kommer den tilslutt etterpå (men motvillig). Etter å ha fått 'gang på den igjen' er det ikke problem ved neste forsøk. Antar at dette skyldes nedsoting, oljefilm i forgasser o.l men kan noen si meg hva som kan gjøres for å utbedre det, da det er litt kjedelig ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.September.2002 Del på Facebook Svart 22.September.2002 Antagelig er det ikke til noe hjelp i ditt tilfelle, men generellt kan man rense motoren for sot med vanninjeksjon. (Spraye vann inn i forgasseren) Du sier ikke noe om oljeforbruk, men hvis dette er unormalt høyt må motor/topp kanskje overhales? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 22.September.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2002 Takk for svar. Forgasser : Denne var til full overhaling hos Norsk forgasserservice i vår, og det løste de problemene jeg da hadde (Kom opp i turtall, men dabbet av etter kort tid). Oljeforbruket er uvist pga en oljelekasje ved veiven, der det er brukt filtring som pakkning. Dette skal byttes til simmerring i løpet av vinteren, så da vet jeg kansje mer om oljeforbruk da. Lurer litt på om forgasseren kansje kunne vært finjustert etter at jeg hadde den til rens, den var jo tross alt i deler da, og ble etterpå kun justert uten å sitte på motoren. Men når den ikke har gått på tomgang over tid er den villig og fin, så jeg er litt i tvil der? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Svart 22.September.2002 Del på Facebook Svart 22.September.2002 Kan kanskje tyde på for høyt flottørnivå eller lufte-skruene feil justert.Skru opp en plugg neste gang dette skjer, er det for mye bensin så ser det du det på pluggen at den er sotet eller våt.Kan også være at flotørnåla ikke er helt tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Jeg også vil tippe på flottør. Virker som om denne renner litt over og surner maskinen litt. Du kan også få tilsvarende problem dersom du får litt vann inn i en eller flere sylindere. Sørg for at du ikke har noen lekasje i manifoilden din eller at båten ligger for dypt. Dette ser du tydelig dersom du starter båten på land. Begynner det å ryke hvitt etter en liten stund og motoren surner, så har du vann i sylinderene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Tror ikke dette har noe med flottør å gjøre, husk forgasseren er overhalt. Står motoren din varmt? Hvis du har dårlig utlufting til motorrom kan dette ende i at bensinen nærmest "koker" i rørene inn til forgasser, med dine problemer som resultat. Det kan selvsagt være soting også, hvilke plugger med hvilken varmegrad bruker bruker du? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.