Jump to content

Epoxysparkel osv - fra sandblåst bunn - hete tips?


dante

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har sandblåst bunnen på min Baltic - for å få den ned til beinet og evt fjernet alle potensielle problemer og evt fremtidig osmose. Blåsingen har selvfølgelig blåst gjennom der det fantes hulrom pga luftbobler fra produksjon (som i de fleste formstøpte plastbåter). Jeg må jo sparkle litt og her har jeg blitt tipset om å bruke en løsemiddelfri epoxysparkel for deretter gå på med x antall strøk to-komponent for til slutt bunnstoff.

 

Det jeg lurer på, siden jeg har lyst til å gjøre dette skikkelig, er hvilke systemer som er anbefalt - Jotun, Hempel, Seajet osv - finnes det noen erfaringer rundt dette - Hva er best når jeg har et nytt lerret å male på?

Link to post

Når det gjelde sparkel, så kan du kjøpa westsystem sin pakke på maritim, her får du herdar, base og fortykkningsmiddel sånn at du lage din egen sparkel. west sysytem har og egne bøker du kan bestille, der står mye om emnet > westsystem.com. men det så e vigtig for deg e to ting; få god heft for malingen, Polyuretangrunning, og motvirke blæredannelse, epoxycoat

stå i ro båt!

Link to post

Etter 14 sesonger i sjøen ønsket jeg å få vekk gammelt bunnstoff og primer og legge på ny primer på min forrige båt (dett er ca7 år siden). Da jeg ikke så fram til å skrape, slo jeg til på tilbud om sandblåsing fra et firma. Båten ble levert på firmaet om høsten, sandblåst og sjøsatt, seilt til vinteropplagsplassen, hvor den ble satt på land dagen etter og umiddelbart høytrykksspylt. Gelcoat var imidlertid blåst vekk av sandblåsingen over store områder. Primer/bunnstoff var ikke fjernet der båten hadde ligget an mot støttene, og i et ca 1 cm bredt belte i vannlinjen. Jeg fjernet dette bunnstoffet med huggjern, og gammel primer med drill med sandpapir, korn 100. Man må være meget lett på hånden for ikke å fjerne for mye av gelcoaten. Det var fint med et sandpapir som har en del større diameter enn gummiplaten det festes på til drillen, og la den myke randen lett slipe på primeren, med drillen holdt på skrå. Antagelig er spesialisert slipemaskin (eksentersliper) mye bedre.

 

Under gelcoaten vil det alltid være et stort antall meget små luftblærer. Disse kommer som et resultat av støpeprosessen. Det er i slike luftblærer det kan danne seg plastpest. Disse luftblærene åpnes ved sandblåsingen. De sees som knappenålsstore prikker i gelcoaten. Luftblæren på innsiden er større enn hullet. Sparkel vil ikke trenge inn gjennom det lille hullet inn i det større hulrommet innenfor gelcoaten.. Man må slipe/borre opp hvert enkelt hull slik at det blir kjegleformet. Ta en slipestein, for eksempel Dremel nr 945, på drillen og bor opp hvert eneste hull. Dette er en meget langtekkelig jobb (15-20 timer). Det er fitn å sitte på en stor isoporblokk. Sett Dremel-slipesteinen helt inn i chucken på drillen, da det lille boret ellers lett brekker. Denne åpningen av alle luftblærer kan med fordel gjøres om høsten. Spyl båten grundig.

 

Om våren legger man på enten:

Gelcoatsparkel, som slipes. Legg deretter på topcoat med rull eller planstryker. Slip ned. Gelcoatsparkel er ikke vanntett, derfor må man ha på topcoat (et stoff som ligner på primer).

Eller:

Epoxysparkel. Denne er vanntett, men tåler ikke solens UV-stråler (det gjør imidlertid ikke noe under vannlinjen). Jeg benyttet Hempel Epoxi Filler og det gikk med ca 7 liter til det første laget. Jeg blandet ½ eller 1/3 liter av gangen i tomme 2-liters iskrembokser. Bruk engangshansker. Særlig herderen er allergifremkallende. Får du den på huden, kan du bli allergisk mot både det ene og det andre.

 

Etter å ha lagt på ett lag med epoxysparkel slipte jeg. Dette er antagelig lettest med eksenter-slipemaskin. Jeg ble anbefalt først slipepapir med gradasjon 150, senere 260 gradasjon. Selv benyttet jeg gradasjon 40. Ved å koble en støvsuger til støvuttaket på eksentersliperen, blir det minimalt med støvutslipp. Likevel må man benytte beskyttelsesbriller og åndedrettsvern, helst hel gassmaske. Etter sliping feide jeg over med feiekost og vasket med filler med rødsprit for å få vekk pussestøv. Man må regne med å måtte sparkle et par ganger. Jeg sparklet i to omganger. Legg på totalt et 0,5 mm tykt lag (ikke under 0,3 mm, ikke over 0,6 mm).

 

Etter 2 lag med epoxysparkel og sliping (eksentersliper med slipepapir gradasjon 60, 120 og 240) spylte jeg båten og lot den tørke en uke.

 

Noen få timer etter at man har lagt på sparkelen har den tyggegummi-konsistens, og man kan glatte den ut ved å ta på en ren engangs plasthanske, fukte den i vann og klappe og glatte ut sparkelen.

 

Det er lettere å få sparkelen glatt og jevn enn å slipe etterpå, så legg mye arbeid i å få en jevn og glatt overflate.

 

Noen foretrekker stålsparkelverktøy, andre foretrekker gummisparkel. Jeg synes at på plane flater er stålsparkel best og er bedre egnet for å legge på et jevntykt lag, mens gummisparkel er bedre på krumme flater, som baug, overgang skrog-kjøl etc.

 

Det er muligens gunstig å legge først på et lag sparkel med bruk av tannsparkel, slik at man bygger opp en jevn og korrekt tykkelse på sparkel-laget.

 

Deretter legges på epoxybasert, to-komponent primer (mange strøk, gjerne 4-5). Det må være helt tørt og varmt når man legger på primer, og mellom hvert strøk. Jeg benyttet International Gelshield 200, som finnes i to farger, grå og grønn. Ved å legge på grått først, blir det 5. og siste strøket også grått, som er en velegnet farge for å vurdere tykkelsen på første strøk med bunnstoff. Jeg la på 8 strøk.

 

To-komponents primer er tyntflytende og lett å legge på med radiator-rull med skumgummi rull. For å få et pent resultat, må epoxysparkelen slipes glatt og pen; det er som med lakking, lakken fyller ikke småhull, men bare fremhever groper og ujevnheter.

 

Deretter legger man på bunnstoff. Det er antagelig gunstig å legge på et lag hard racing bunnstoff først (jeg benyttet Hempel Hard Racing, sort), og deretter evt. andre typer bunnstoff. Jeg benyttet International Micron CSC Extra.

Link to post
...Sett Dremel-slipesteinen helt inn i chucken på drillen, da det lille boret ellers lett brekker. Denne åpningen av alle luftblærer kan med fordel gjøres om høsten. Spyl båten grundig.

 

Takker for alle svar så langt pluss meget god avhandling, dette er interessant.. Jeg har bare spylt bunnen nå. Tror du det er et problem å slipe opp disse hullene tidlig på våren og spyle eller vil jeg ikke rekke å få båten tørr nok før epoxybehandling innen rimlig tid før sesongen? Trodde kanskje det holdt med å slipe disse hullene tørre uten videre vask.

Link to post
Men du kan ikke gi opp for det. hvis du kjenner noen som er glad i :drink: i området der du bor, kan du jo invitere på dugnad....

 

Yo man - du er invitert! skal spandere taxi på alle som blir med :) - Si fra hvis du trenger hjelp til div c-moment hos deg da!

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...