erund Startet 3.Januar.2008 Del på Facebook Startet 3.Januar.2008 Hei og godt nytt år Har et problem med varmeovnen (vifteovnen) av type Thermal 2000 Ceramic ettersom den vifter kun i perioder (høy støy) og avgir ingen varme. Dette er 2. gang jeg har fått problemer med den etter å ha byttet inn den tidligere ovnen av samme type som hadde et annet problem den gangen (bryteren gikk i stykker). Nå begynner jeg å lure på om denne ovnen ikke tåler fuktig og kulde i båten på denne årstiden? Er det evt en annen type dere vil anbefale? Kan man kjøpe f.eks. hos Elkjøp, Expert eller Lefdal en slik type som kan tåle og anbefales til bruk i båten? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
LykkelitenIV Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hvor mange watt trenger du? Må du ha vifteovn? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Haba Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hei. Ovnen er bra den, jeg har hatt min fra den ble lansert (flere år siden) uten noen problemer, kanskje litt støy nå spesielt ved oppstart. Du har vel vært uheldig med ditt eksemplar, men det finnes likevel ikke den vifteovn jeg ville latt stå på ubevoktet. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Forstår ikke at noen tør la en vifteovn stå på ombord,bedre med varmerør uten bevegelige deler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 En liten våtromsovn eller frostvakt er nok et mye bedre alternativ over tid. Oppvarming skaper jo luftsirkulasjon av seg selv, så vifte er egentlig ikke nødvendig. Og vifter som tåler kontinuerlig drift hele vinteren finnes vel knapt i den prisklassen som er naturlig (for meg i alle fall) til slik bruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
erund Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hvor mange watt trenger du?Må du ha vifteovn? Fint om en ovn har innstilling fra 200 til 800 watt. Regner med at 400 watt kontinuerlig er bra nok? Vifteovnen er ikke et must (kun kjekt å ha), selv om den er litt skummelt å ha.... Viktigst av alt er at båten holder seg bort av fuktighet og unngå kulde. Ser ut at Thermal 2000 er den eneste ovnen som "tåler" kontinuerlig i hele vinteren eller? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Seastar Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 ----Regner med at 400 watt kontinuerlig er bra nok? Viktigst av alt er at båten holder seg bort av fuktighet og unngå kulde. Jeg kjøpte 2 stk Clas Ohlson Frostvakt, som er lettplasserte små ovner på 200 W hver med termostat......! Meget pålitelig og "sikkert" alternativ, som løser oppgaven bra ombord i min båt! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 En vifteovn med dobbel sikring som skulle være trygg i båt. Etter en sesong bråkte viften så mye at oven ble permitert til båtbruk. Nå brukes det to ovner av samme type som Seastar og de har fungert fint i båten i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Frostvakt ovner kan anbefales. Har 3 stk av de. Fåes fra 200 w og oppover. De minste på 200 w kan monteres vertikalt, de andre på 400 w og oppover krever horisontal montering fikk jeg forklart i butikken. Har selv en Thermal 2000 ovn, bruker den kun under tilsyn. Mulig at det er overkill, men bedre å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Hei igjen. Var innom butikken i går med Thermal ovnen til evt reklamasjon. Der fortalte selgeren at problemet skyldes tett filter. Jeg visste ikke at det fantes filter i denne ovnen som burde ha vært rengjort regelmessig ved hjelp av støvsuger ukentlig hvis den står på hele tiden. Derfor gikk en bryter i stykker og at varmen utegikk i tillegg til den ustabile viften. Selgeren skal likevel høre med importøren om jeg evt kan få en ny likevel. Hvis jeg ikke får den, så kan jeg vurdere frostvakt fra Chlas Ohlson slik som noen her foreslår. Jeg ønsker egentlig å slippe montering på vegg. Finnes det en slik løsning? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
index Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 De minste på 200 w kan monteres vertikalt, de andre på 400 w og oppover krever horisontal montering fikk jeg forklart i butikken. Gjelder dette Clas Ohlson sine? Kunne tenkt meg en slik, men vertikal montering tar for mye plass, rett og slett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Catlina Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Varmerør får du fra 45 watt og oppover og kan monteres i alle posisjoner,vet at fiskere monterer 135 watts rør vertikalt i skap ombord for tørking av vått arbeidstøy. Selv har jeg et 80 watts liggende direkte under motorblokk.Er redd for frostvakter med termostater og brytere som kobles ut og inn,før eller senere slutter de å funke. Varmerørene har ingen bevegelige deler. Det minste varmerøret kostet bare litt over kr.300 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Bruker både Thermal 2000 og frostvakt fra CO i båten. Nøye på å rense filteret bak på Thermalen. Har brukt den i 2 år ingen lyd. Står på øko(ca 400w). Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
LykkelitenIV Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Jeg bruker to stk fra Clas Ohlson. Frostvakt (en i motorrom og en i kabin). Denne på 400 w Element Og denne på 200 w Frostvakt Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Gudrun Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Jeg har brukt den vifteovnen det her referes til i flere år. Men først denne vintersesongen har jeg valgt å la den stå på kontinuerlig fra da antydninger til temperatur ned mot + 4-5 grader kom. De andre gangene har det kun vært under kuldeperioder og så slått av når det gikk over til pluss. Lar ØKO funksjonen stå på og viften har ikke allverdens fart. Har ikke hatt noen problemer med den, men jeg var veldig nøye med å finlese bruksanvisningen før jeg slo den på aller første gang, det svarer seg alltid Har og en ekstra kopi av denne liggende i båten. Filteret blir sjekket og reingjort i hht. manualen. Her er link til bruksanvisningen. http://www.termomarin.no/contentframes/bru...ng_19112002.pdf Redigert 4.Januar.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 men jeg var veldig nøye med å finlese bruksanvisningen før jeg slo den på aller første gang, det svarer seg alltid Du er nok inne på noe der. Jeg begynner å forstå at "noen" har hatt problemer med denne ovnen. Ifølge importøren har de pr dags dato ikke mottatt noen meldinger om at Thermal 2000 har forårsaket brann, eller andre alvorlige hendelser. Og det er solgt mange av dem i løpet av årene. Min er nå 5-6 år, og har stått på kontinuerlig i 6 vintre. Den blir selvfølgelig rengjort for støv regelmessig, som alle vifteovner må. Viftelagre har begynnt å romle litt nå det siste året før den blir varm. Vi får se, mulig jeg bytter selve vifta hvis den blir verre. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Gjelder dette Clas Ohlson sine? Kunne tenkt meg en slik, men vertikal montering tar for mye plass, rett og slett... Clas Ohlson sine har jeg ikke kjennskap til. Mine er kjøpt hos Kjeldal Elektro. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Har også hatt trøbbel med vifte på to stk thermal 2000. Den siste byttet jeg til en kulelagret vifte av bedre kvalitet, og har gått fint de siste 2 eller 3 vintrene. Ellers har jeg nylig kjøpt en 300w småromsovn, som er dobbeltisolert (ikke jordtilkobling), noe jeg synes er viktig for bruk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Nå har det kommet en konkurrent til Thermal sin: https://seatronic.no/oceancomfort-vifteovn-med-termostat-500-1500watt Billigere, men ikke trinnløs regulering og går bare ned til 500W. Har verden gått videre, er den nye bedre, eller burde man kjøpe den som har vært på markedet i kanskje 20 år? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Mars.2023 Del på Facebook Svart 19.Mars.2023 Gullfisk skrev On 4.1.2008 at 18.54: Har også hatt trøbbel med vifte på to stk thermal 2000. Den siste byttet jeg til en kulelagret vifte av bedre kvalitet, og har gått fint de siste 2 eller 3 vintrene. Ellers har jeg nylig kjøpt en 300w småromsovn, som er dobbeltisolert (ikke jordtilkobling), noe jeg synes er viktig for bruk i båt. Vet ikke noe om de nye, men den jeg byttet vifte på går like fint fortsatt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.