Jump to content

Trøbbel med varmeovn - Thermal 2000 !

erund

Recommended Posts

Hei og godt nytt år :flag:

Har et problem med varmeovnen (vifteovnen) av type Thermal 2000 Ceramic ettersom den vifter kun i perioder (høy støy) og avgir ingen varme. Dette er 2. gang jeg har fått problemer med den etter å ha byttet inn den tidligere ovnen av samme type som hadde et annet problem den gangen (bryteren gikk i stykker).

Nå begynner jeg å lure på om denne ovnen ikke tåler fuktig og kulde i båten på denne årstiden?

Er det evt en annen type dere vil anbefale? Kan man kjøpe f.eks. hos Elkjøp, Expert eller Lefdal en slik type som kan tåle og anbefales til bruk i båten?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

En liten våtromsovn eller frostvakt er nok et mye bedre alternativ over tid. Oppvarming skaper jo luftsirkulasjon av seg selv, så vifte er egentlig ikke nødvendig. Og vifter som tåler kontinuerlig drift hele vinteren finnes vel knapt i den prisklassen som er naturlig (for meg i alle fall) til slik bruk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hvor mange watt trenger du?

Må du ha vifteovn?

Fint om en ovn har innstilling fra 200 til 800 watt. Regner med at 400 watt kontinuerlig er bra nok? Vifteovnen er ikke et must (kun kjekt å ha), selv om den er litt skummelt å ha....

Viktigst av alt er at båten holder seg bort av fuktighet og unngå kulde. Ser ut at Thermal 2000 er den eneste ovnen som "tåler" kontinuerlig i hele vinteren eller?

Mvh erund

----Regner med at 400 watt kontinuerlig er bra nok?

Viktigst av alt er at båten holder seg bort av fuktighet og unngå kulde.

Jeg kjøpte 2 stk Clas Ohlson Frostvakt, som er lettplasserte små ovner på 200 W hver med termostat......!

Meget pålitelig og "sikkert" alternativ, som løser oppgaven bra ombord i min båt! :seeya:

Frostvakt ovner kan anbefales. Har 3 stk av de. Fåes fra 200 w og oppover. De minste på 200 w kan monteres vertikalt, de andre på 400 w og oppover krever horisontal montering fikk jeg forklart i butikken. Har selv en Thermal 2000 ovn, bruker den kun under tilsyn. Mulig at det er overkill, men bedre å være på den sikre siden.

Hei igjen. Var innom butikken i går med Thermal ovnen til evt reklamasjon. Der fortalte selgeren at problemet skyldes tett filter. Jeg visste ikke at det fantes filter i denne ovnen som burde ha vært rengjort regelmessig ved hjelp av støvsuger ukentlig hvis den står på hele tiden. Derfor gikk en bryter i stykker og at varmen utegikk i tillegg til den ustabile viften. Selgeren skal likevel høre med importøren om jeg evt kan få en ny likevel. Hvis jeg ikke får den, så kan jeg vurdere frostvakt fra Chlas Ohlson slik som noen her foreslår. Jeg ønsker egentlig å slippe montering på vegg. Finnes det en slik løsning?

Mvh erund

De minste på 200 w kan monteres vertikalt, de andre på 400 w og oppover krever horisontal montering fikk jeg forklart i butikken.

Gjelder dette Clas Ohlson sine? Kunne tenkt meg en slik, men vertikal montering tar for mye plass, rett og slett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Varmerør får du fra 45 watt og oppover og kan monteres i alle posisjoner,vet at fiskere monterer 135 watts rør vertikalt i skap ombord for tørking av vått arbeidstøy. Selv har jeg et 80 watts liggende direkte under motorblokk.Er redd for frostvakter med termostater og brytere som kobles ut og inn,før eller senere slutter de å funke. Varmerørene har ingen bevegelige deler.

Det minste varmerøret kostet bare litt over kr.300

Jeg har brukt den vifteovnen det her referes til i flere år.

Men først denne vintersesongen har jeg valgt å la den stå på kontinuerlig fra da antydninger til temperatur ned mot + 4-5 grader kom. De andre gangene har det kun vært under kuldeperioder og så slått av når det gikk over til pluss. Lar ØKO funksjonen stå på og viften har ikke allverdens fart.

Har ikke hatt noen problemer med den, men jeg var veldig nøye med å finlese bruksanvisningen før jeg slo den på aller første gang, det svarer seg alltid :wink:

Har og en ekstra kopi av denne liggende i båten.

Filteret blir sjekket og reingjort i hht. manualen.

Her er link til bruksanvisningen.

http://www.termomarin.no/contentframes/bru...ng_19112002.pdf

Redigert av Gudrun (see edit history)
men jeg var veldig nøye med å finlese bruksanvisningen før jeg slo den på aller første gang, det svarer seg alltid :wink:

Du er nok inne på noe der. :wink:

Jeg begynner å forstå at "noen" har hatt problemer med denne ovnen.

Ifølge importøren har de pr dags dato ikke mottatt noen meldinger om at Thermal 2000 har forårsaket brann, eller andre alvorlige hendelser.

Og det er solgt mange av dem i løpet av årene.

Min er nå 5-6 år, og har stått på kontinuerlig i 6 vintre.

Den blir selvfølgelig rengjort for støv regelmessig, som alle vifteovner må.

Viftelagre har begynnt å romle litt nå det siste året før den blir varm.

Vi får se, mulig jeg bytter selve vifta hvis den blir verre.

• 15 år senere...
Gullfisk skrev On 4.1.2008 at 18.54:

Har også hatt trøbbel med vifte på to stk thermal 2000. Den siste byttet jeg til en kulelagret vifte av bedre kvalitet, og har gått fint de siste 2 eller 3 vintrene. Ellers har jeg nylig kjøpt en 300w småromsovn, som er dobbeltisolert (ikke jordtilkobling), noe jeg synes er viktig for bruk i båt. :smiley:

Vet ikke noe om de nye, men den jeg byttet vifte på går like fint fortsatt... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...