Jump to content

Septiktank av "Klepå" typen??

Glastron

Recommended Posts

Heisan.

Nå begynner dagene å bli så lange att det må være mulig å snike seg ned i båten, for å begynne på årets insats.

Øverst på ønskelisten står definitivt septiktank.

Så kommer spørsmålet. Er det noen her som har erfaring med den typen plasttanker som monteres rundt selve toalettet, ser blant annet att Bygplast selger dette.

Det vil nokk bli mere profft med en ståltank (faktisk billigere også).

Men da ryker antakelig den siste skapplassen ombord, snufs :confused:.

Siste utvei blir å montere tank helt bak i maskinrommet.

Da blir slangene vesentlig lengre, og dritten må spyles lengre.

I tilleg må alt pumpes frem igjen ved tømming, vil jo helst ungå ny skroggjenomføring.

Er det noen som har synspunkter. Vet septiktank har vært diskutert tusen ganger, men kunne ikke finne noe om den typen som monteres "rundt toalettet"

Hilsen en som er litt i tvil, har dårlig plass, men lyst til å komme i gang. :smiley:

Ole

Hei, jeg har en slik sak i min Nidelv 24". Den fungerer greit, men kapasiteten er begrenset. Måtte flytte toalettet (med hele dørkplata) for å få rett posisjon på ventilen, for å treffe skroggjennomføringen. Det med tømming er litt klønete.

Plasseringen medførte også noe mindre plass i det lille krypinnet.

Mh OAK

Mh Arejane

Hei, jeg har en slik sak i min Nidelv 24". Den fungerer greit, men kapasiteten er begrenset. Måtte flytte toalettet (med hele dørkplata) for å få rett posisjon på ventilen, for å treffe skroggjennomføringen. Det med tømming er litt klønete.

Plasseringen medførte også noe mindre plass i det lille krypinnet.

Mh OAK

Det er dette med tømming jeg også var litt skeptisk til. Ser i katalogen at man kan bruke toalettets egen pumpe til tømming.

Går ut fra att det går ann å instalere en egen skikkelig pompe for dette formålet.

Eller tar jeg feil her???

Var også inne på tanken om å bytte til sån potty potty eller hva det var det het :flag:

Får ta meg en tur på bygplast i morgen, Enda en gang :lol:

Takker for svar foresten.

Ha ei god natt :flag::lol: :lol:

Ole

Får ta meg en tur på bygplast i morgen, Enda en gang :flag:

Byggplast & Båtutstyr?

Etter min mening: IKKE kjøp en bæsj&carry der. Kjøp en fra Thetford - også den hos Clas Ohlson er fra Thetford. Den hos B&B er slik at du må montere/demontere tømmetuten hver gang du skal tømme, og akkurat det ville je ikke sette pris på  :lol:

Er ellers god venn med min Porta Potti  :flag:

Min påstand er at portaporti er undervurdert.

Billig i innkjøp, lite vedlikehold og enkel installasjon, gjør at selv småbåter får innlagt do.

Bruker man rett type væsker, en type i tanken og en annen type i pumpevannet, blir det ikke lukt heller. Min har også lufting over dekk, samt fastmontert pumpe som pumper ut gjennom slange under vannlinjen..

Trenger den en vask ? Ikkeno problem, sett en line i håndtaket og pælm den uti. Ettr en times sleping er som regel dassene gullende ren. NB- ikke i nærheten av badeplass   :flag:

Blir den utslitt, koster ikke en ny all verden heller

Suzuki

No boat needed..

Min påstand er at portaporti er undervurdert.

Billig i innkjøp, lite vedlikehold og enkel installasjon, gjør at selv småbåter får innlagt do.

Bruker man rett type væsker, en type i tanken og en annen type i pumpevannet, blir det ikke lukt heller. Min har også lufting over dekk, samt fastmontert pumpe som pumper ut gjennom slange under vannlinjen..

Trenger den en vask ? Ikkeno problem, sett en line i håndtaket og pælm den uti. Ettr en times sleping er som regel dassene gullende ren. NB- ikke i nærheten av badeplass   :yesnod:

Blir den utslitt, koster ikke en ny all verden heller

Suzuki

Helt enig!

Har hør om folk som har kastet ut normal-dassen og satt inn PP: ingen skroggjenomføringer, ingen ventiler, ingen tank, ingen slanger, ingen pumper, osv osv Bare kapasiteten er ulempen IMHO

Byggplast & Båtutstyr?

Etter min mening: IKKE kjøp en bæsj&carry der. Kjøp en fra Thetford - også den hos Clas Ohlson er fra Thetford. Den hos B&B er slik at du må montere/demontere tømmetuten hver gang du skal tømme, og akkurat det ville je ikke sette pris på  :eek:

Er ellers god venn med min Porta Potti  :yesnod:

Takker for gode tilbakemeldinger.

Her blir det mer og mer skryt av Porta Potti.

Har fått noe å tenke på her.  :eek:

Vet dere foresten om andre større båtbutikker i osloområdet som er hvert ett besøk.

Antar Thetfjord er ett merke som forhandles av flere en clas olson.

Mvh Ole

Vet dere foresten om andre større båtbutikker i osloområdet som er hvert ett besøk.

Antar Thetfjord er ett merke som forhandles av flere en clas olson. Mvh Ole

Hvis jeg ikke husker feil, er det Thetfjord Watski har i katalogen sin. Så da er det bare å oppsøke www.watski.no å finne nærmeste Watski forhandler. Kan bekrefte at Thetfjord ser bra ut. Skal selv sette inn en slik (620?) i Sjømannen, bare jeg blir ferdig med demoliseringen av kabinen :yesnod:.

Har selv en slik toalett som du beskriver.

Den har navnet RM 69 sealock.

Fordelen med den er at tanken rundt toalettet tar liten plass. Det er mulig å å få både to-veis og tre-veisventiler til denne toaletten. Med  tre-veisventil vil det være mulig å pumpe fra tanken og ut. Det er også enkelt å ta tanken fra om det skulle være nødvendig, for eksempel for rengjøring før vinteren.

Det kreves en del pumping når man skal tømme tanken, men det fungerer greit nok.

Bakdelen er ganske opplagt, liten kapasitet på tanken, ca. 25 liter.

Dette medfører hyppige tømminger.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...