Jump to content

Billig varmeløsning i liten seilbåt?

Sonata 7

Recommended Posts

Har brukt POD GE-HÅ et par år og det funker uten problemer. Er en del monteringsarbeid med radiatorene. Ulempen er vel at effekten kun er på 1300w. Ikke noe problem i seilbåt opptil 35 fot i den noe varmere årstiden, men i den kalde årstiden må man nok supplere med andre varmekilder. Vi har en Taylor 079D ombord som var eneste varmekilden før, den benyttes nå kun til supplering.

Veldig behagelig varme fra POD'en, da får man varmen fra dørken og opp og 20 grader er tilstrekkelig. Tidligere med bare Tayloren ble man jo nokså varm i toppen før undersåttene var varme.

Den abs. enkleste og billigste løsningen er en ildfast murstein på kokeblusset. Kjøpes på en byggevarebutikk for ca. 30kr.

Kokeblusset blir plutslig en effektiv varmeovn. Kan selvsagt ikke brukes under seilas eller uten tilsyn, men når man har fortøyd for kvelden og skal kose seg innendørs fungerer mursteinen helt OK. Det er lurt å utstyre steinen med et håndtak av ståltråd slik at den om nødvendig kan flyttes i varm tilstand.

DET var en idè å ta litt videre... :lol:

Om jeg tar 2-3 murstein og monterer i en ramme som kan stå i et hjørne i kabinen - med plass til lille blusset til Biltema under - for så å tenne opp blusset på liten flamme......det vil vel kunne gi en god lunk. Med varmeplatebeskyttelse i bakkant mot skott selvfølgelig...

Ser for meg et forbruk på 3-4 gassflasker i døgnet, men det kan vel gå...

Hmmm.... Billig blir det i alle fall!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

blussovn_forslag.jpg

Mitt forslag til rimelig varmeovn. Vil nok tro at det vil bli endel watt av dette...

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

For min del så vil jeg i første omgang kun ha en lunk i båten på kalde vår/sommer/høst-dager - på temperaturer som Biltema-apparatet virker på. Har jo en "Heat-pal, så jeg tror jeg tester en slik løsning som skissert over også... Billigere kan det nok ikke gjøres + at det ikke vil ta så stor plass.

Synd at alle varmere som er på markedet stort sett har eksosrør alle sammen. det er jo bra mtp. gasser og røyk, men selv har jeg lite lyst i å ha enda et eksosrør på utsiden av båten. Holder plenty med ett som griser til båten...... Skulle vært en el. ovn som ga 2-3 kw. på 12 v. uten at man behøver "8 x 200 ah." i batteribank.., men man kan jo ikke få alt.

Det å varme opp stein er jo en grei løsning det, men det er jo for akkumulering ev energien at steinene har noen misjon.. en får ikke ut mere watt enn en dytter inn... om en tilfører et steinlass 1,5 kw fra et kokeapparat eller ligenden i en time og varmetapet til omgivelsene er lik null, ja da har en akkumulert 1,5 kWh varme i steinene som deretter skal veksles med omgivelsesluften.. vil selvsagt fungere på sett og vis, og fordelen er jo at en har litt varme tilgjengelig etter at varmekilden er slukket.. men fysikkens lover gjelder også her, en får ikke mere energi ut enn en putter inn....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har hatt Pan2000 i et par sesonger, kjempekjekk sak, lager mye varme og leder avgasser ut av båten. Det synes ikke på bildet, men det er en slange forbundet til stussen på toppen som er eksosslange.

Varmekilden jeg bruker er et bluss på gasskomfyren, i tillegg trenger apparatet en 12v kopling for å drive vifta til varneveksleren.

Men jeg har sett at utvikleren av apparatet vile prøve å få til en modell hvor vifta også er drevet av varmen.

Det å varme opp stein er jo en grei løsning det, men det er jo for akkumulering ev energien at steinene har noen misjon..

Hørte en historie fra "gamle dager" en gang, der det visstnok var vanlig å varme en stabel med mursteiner på ovnen i stua og legge en stein eller to i fotenden av hver seng like før leggetid. Skulle visstnok holde lunken i senga til langt på natt. Så murstein kan nok ha en viss nytteverdi som varmemagasin ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg har hatt Pan2000 i et par sesonger, kjempekjekk sak, lager mye varme og leder avgasser ut av båten. Det synes ikke på bildet, men det er en slange forbundet til stussen på toppen som er eksosslange.

Varmekilden jeg bruker er et bluss på gasskomfyren, i tillegg trenger apparatet en 12v kopling for å drive vifta til varneveksleren.

Men jeg har sett at utvikleren av apparatet vile prøve å få til en modell hvor vifta også er drevet av varmen.

Hei Pete, hvor kjøpte du denne Pan 2000?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...