Jump to content

Hva bør man ha ombord av reservedeler?

edo

Recommended Posts

Vi kan jo starte på en liste så kan folk redigere den. Da får vi vel en grei liste til slutt som flere kan ha nytte av?

Men da bør vi være obs. på bensin/diesel drev/aksel/påhengsmotor plast/trebåt/seilbåt, slik at det ikke blir fjernet noe som kan være nyttig og viktig for den ene eller andre?

Velg sitat og svar så tilføyer dere på listen som er i gang. :yesnod:

-Noen terplugger eks. til skrog gjennomføriner er vel ikke dumt

-brenstoffilter/vannutskiller/repsett.

-Impeller

-Dynamoreim

-Olje...........

-Sikkringer

-Verktøy som passer til eks .reimbytte,impellerbytte,slangeklemmer,pæreskift osv.samt til smårepp ombord.

-

-

-

-

Edited by Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Vi kan jo starte på en liste så kan folk redigere den. Da får vi vel en grei liste til slutt som flere kan ha nytte av?

Men da bør vi være obs. på bensin/diesel drev/aksel plast/trebåt/seilbåt, slik at det ikke blir fjernet noe som kan være nyttig og viktig for den ene eller andre?

-Impeller

-Dynamoreim

-Olje...........

-Sikkringer

-Verktøy som passer til eks .reimbytte,impellerbytte,slangeklemmer,pæreskift osv.samt til smårepp ombord.

- Flytende pakkning/ eller ett ark med pakkning man kan skjære til selv

-Hylser for å skjøte slanger O.l

-1 tube kjemisk metall

-Litt ståltråd

-Vulketeip, brukes til å tette slanger som har sprekt. Kan også brukes til å lage o-ringer.

-Gjengetape

-

Bra tråd , men det kan bli en lang liste - avhengig av båtype, hvor og hvor langt en seiler osv. Jeg vil dele det opp i områder som f.eks.

Dekk/skrog

Rigg/seil (seilbåt)

Interiør

VVS

Motor

Sikkerhet

Fortøyning

Jeg bruker å lage en årlig arbeidsliste i denne dur. Men dette kan selvfølgelig gjøres på mange måter

Jeg synes også at denne tråden er viktig. Vi har sikkert forskjellige vurderinger av hva som er viktige reservedeler. Mitt poeng i dette innlegget er ikke å komme med tilføyelser, men mer en tanke om hvordan dette kan redigeres etter hvert som tråden vokser. Til syvende og sist kunne jeg ønske at vi har laget en "poll" bestående av mange reservedeler, og hvor medlemmene kan legge inn sin vurdering om en reservedel (eksempelvis ståltråd) skal være med eller ei. Deretter kan en "avstemning" si noe om hva som er mest vanlig å ha med av reservedeler.

Jeg har i maaange år lurt på hvor stort utvalg jeg skal ha med av syrefaste skruer, bolter, skiver, muttere, kabelsko, ledninger, pærer, sikringer o.a. Hos meg vokser og vokser tyngden på dette utstyret. Det vil ikke forundre meg om jeg nå er oppe i ca 100 kg med reservedeler.

Så til saken: har noen ønske og interesse for å lage en slik poll?

En god verktøykasse er i hvertfall viktig. Samt litt remedier for nødrep så man kan komme til lands. Mer viktig enn en haug med mulige reservedeler er vel kunnskap om hvor i området man ferdes at dette kan kjøpes hvis det skulle oppstå noe...

-Min erfaring gjennom livet er at det er akkurat de deler man ikke har i reserve, det er de som ryker... og at et godt preventivt vedlikehold reduserer behovet for slike operasjoner. Hvor mange av dere tenker aktivt på en MidLife Upgrade, f.eks? MLU= Større vedlikehold/komponentbyttte/overhaling før ting inntreffer. Kan planlegges og gir en bedre økonomi, da regningen kommer planlagt.

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Ja dette kan være nyttig og jeg bidrar gjerne, men jeg er dårlig "pollsnekker" så det nesten andre ta seg av.

Bør man tillegg anbefalt sikkerhetsutstyr for småbåter. Er det noe som jeg mangler lister den??

Slik jeg ser dette en fin huskeliste, men hva en tar med er avhengig av båttype og fartsområde.

Har ikke tenkt på varige reparasjoner, men det som trengs til nød rep av fremdrifts maskineri.....

Motor

• Motor Olje.
  • Olje filter + eventuelt verktøy til å bytte dette .
  • Bensin/diesel filter.
  • Et sett med plugger ( for de med bensin motor + plugg nøkkel )
  • Noen slanger av rett dimensjon ( mest aktuelt med drivstoff slange, også kjekt med noen rør stumper til nød rep..).
  • Noen slange klemmer av de størrelser som er i bruk ombord .
  • Rotor og ekstra plugg ledninger.

Fremdrift

• Gir olje ( gir/drev/undervanns hus )
  • Reserve propell ( for de som kan bytte ut skadet propell ).
  • Et par ekstra propell muttere ( + eventuelle skiver ol ).
  • Eventuelt fett til gjenomføringer ++ .

Universal

• Et par rulle med bred lerrets teip ( duck tape )
  • El teip
  • Selv vulkaniserende teip ( kjekt for rep av slanger, kan også bruket til nød O-ringer og pakninger )
  • Reserve drivstoff ( passende til motorene brukt ombord, eventuell 2-takts olje bør være med men IKKE blande i før en må ) )
  • Ferskvann ( tiltenkt kjøle system )
  • LANGE start kabler ( nød kobling til andre batterier, bypass på eksisterende ledninger ol

Verktøy

• Passende verktøy .....( fast nøkler og skrue trekkere på de størrelser som er brukt ombord ).
  • Verktøy til bytting av div filter + eventuelt lufting av drivstoff systemer .
  • Vannpumpe tang.
  • Avbiter tang .
  • Hammer.
  • STOR Skruetrekker type flat ( som tåler litt bruk ).
  • Verktøy til å bytte propell, gjerne en flytende variant.
  • Fint smergel papir til rengjøring av plugger/stifter ( for de som har slikt ).
  • Sikrings sortemang.
  • Noen meter med passende ledninger ( 1.5 > 2.5 kvadrat )......
  • En roteask med litt skruer/skiver/bolte/muttere .
  • Impeller ( + verktøy til å bytte )
  • Ekstra reimer..

Dette var hva en landkrabbe ville hatt med, jeg er ikke verre stillet en at jeg kan svømme iland.....

Stryk det som IKKE passer for DIN båt :seeya:

Arne Kjetil

-Min erfaring gjennom livet er at det er akkurat de deler man ikke har i reserve, det er de som ryker... og at et godt preventivt vedlikehold reduserer behovet for slike operasjoner. Hvor mange av dere tenker aktivt på en MidLife Upgrade, f.eks? MLU= Større vedlikehold/komponentbyttte/overhaling før ting inntreffer. Kan planlegges og gir en bedre økonomi, da regningen kommer planlagt.

Dette er systemer er vel mest for de proffe. skipsfart sjøforsvaret osv. Driftsforholden i en vanlig turbåt skiller seg mye ut fra proffe. driftsforhold, men her kan absolutt være elementer som vi båtfolk kan ta med. Når skiftet vi børster på startemotor og dynamo (dersom den ikke er børsteløs :wink:), noterer vi opp motortimer, sjekket vinsjer osv

I tillegg til det som er nevnt, er det greit å ha med seg noen ekstra slangeklemmer i ulike størrelser. Godt med tape er kjekt å ha. Ståltråd (er vel nevnt). Sterk to-komponent lim (epoxy). Syrefaste skruer og muttere i ulike størrelser. Byggeskum er tidligere nevnt i enn annen tråd (mot større lekkasjer).

I det hele tatt alt som kan være kjekt å ha for hånden ved en event. nødrepaprasjon.

Sitter i Arendal og snør ned, kjekt å tenke på den kommende sommeren.

-Ett ekstra sett med propeller kan være kjekt å ha med (ikke alltid like lett å fremskaffe mitt i fellesferien)

-Fuktdrivende spray til elektro

-Ekstra ankerdram

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

....Verktøy til å bytte propell, gjerne en flytende variant.....

Arne Kjetil

NÅ ble jeg virkelig nysgjerrig; Hvor i allverden får man kjøpt "flytehylsenøkler" eller fastnøkler av bjørk, Arne Kjetil? :eek:

--Sorry, kunne ikke dy meg.... :lol::lol:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

NÅ ble jeg virkelig nysgjerrig; Hvor i allverden får man kjøpt "flytehylsenøkler" eller fastnøkler av bjørk, Arne Kjetil? :eek:

Tror nok jeg skulle klart å lage en til deg, spørsmålet blir vel styrken.......MEN jobber med treverk så jeg har tilgang på Bjørk, Gran, Furu, Teak, noe Ramin/Kirsebær/Eik/Bøk.......+ en CNC fres, en fastnøkkel burde ikke være verre dette...... :cool:

tx_reed_test_3.jpg

Proto.. skal lages i aluminium senere...

Ellers se her :yesnod: .

fast.jpg

Arne Kjetil

Edited by Droll (see edit history)

Jeg syntes også at dette er en viktig tråd. Spørsmålet til trådstarer er "Hva trenger man ombord for å være forberedt på det meste?". Foreløpig er det bare ramset opp motordeler og verktøy, så vidt jeg kan se. Jeg syntes også vi skal få med diverse sikkerhetsutstyr som ekstra tauverk, drivanker, kasteline, nødraketter, vhf etc. i denne lista. Ting kan fort bli dramatisk ved motorproblemer i dårlig vær, og da kan man få bruk for mer enn bare verktøy.

For meg, som har en moderne utenbords fra 2004, er det egentlig nokså begrenset hva jeg selv kan få gjort ved motorproblemer, så de helt store mengdene med verktøy har jeg ikke bruk for. Det jeg anser som viktig for meg ved et eventuelt havari er å få varslet noen om situasjonen, så jeg kan få hjelp. I tillegg føler jeg meg ikke komfortabel i båten hvis jeg ikke har bra nok utstyr til at jeg kan få skikkelig bunnfeste ved havari i dårlig vær med pålandsvind. Det hjelper jo ikke med allverdens verktøy hvis man driver på et skjær før man får fiksa problemet med motoren.

En ekstra brannslukker er også greit å ha, syntes jeg. Har opplevd brann i båt èn gang, og det var forsåvidt spennende nok til at det holder med den ene gangen.

Jeg synes også at denne tråden er viktig. Vi har sikkert forskjellige vurderinger av hva som er viktige reservedeler. Mitt poeng i dette innlegget er ikke å komme med tilføyelser, men mer en tanke om hvordan dette kan redigeres etter hvert som tråden vokser. Til syvende og sist kunne jeg ønske at vi har laget en "poll" bestående av mange reservedeler, og hvor medlemmene kan legge inn sin vurdering om en reservedel (eksempelvis ståltråd) skal være med eller ei. Deretter kan en "avstemning" si noe om hva som er mest vanlig å ha med av reservedeler.

Jeg har i maaange år lurt på hvor stort utvalg jeg skal ha med av syrefaste skruer, bolter, skiver, muttere, kabelsko, ledninger, pærer, sikringer o.a. Hos meg vokser og vokser tyngden på dette utstyret. Det vil ikke forundre meg om jeg nå er oppe i ca 100 kg med reservedeler.

Helt enig.

Jeg se det kommer ting på ønske sikkerhetslisten. Greia var vel ikke å ha med et komplett delelager men kansje vanlige "slitedeler"(reim osv) samt praktiske ting om vi ser bort i fra motor, som kan være til nytte ved et eventuelt problem?

Om en stoler såpass lite på motoen at en skal ha med en reserveblokk med tilbehør og et delelager, så bør noe gjøres før en drar på tur.

Det min tanke var: Hva kan skje,hva pleier å "ryke" og sansynelighet... Ut i fra dette bør en komme frem til en liten "verktøyskasse" med praktisk verktøy og et lite "delelager" tilpasset hver enkelt sin båt og motor.

Det vi kunne dra nytte av her er: Hva er det vi har glemt å ta med i verktøyskassa? her kan vi lage ei liste.......

Har du opplevet å ha virkelig nytte av noe ved et problem med båt,motor eller utstyr? så skriv det inn på listen med en liten forklaring.Da kan vi dra ut ting vi ikke har tenkt på og ta dette ombord i båten. :sailing:

Edited by Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Til motoren har jeg kun impeller.

Ellers har jeg et rikholdig utvalg syrefaste skruer.

Og blokker av forskjellig størrelse.

Slangeklemmer.

Strekkfisker, wireklemmer og noen wirestumper.

Vulketape, gjengetape, gaffatape, elektrikertape.

Et rikholdig utvalg tauverk.

Jekkestropper i forskjellige størrelser.

Og en bråte verktøy.

Pluss øks og wirekutter.

Men da bør vi være obs. på bensin/diesel drev/aksel/påhengsmotor plast/trebåt/seilbåt, slik at det ikke blir fjernet noe som kan være nyttig og viktig for den ene eller andre?

-Impeller

-Dynamoreim

-Olje...........

-Sikkringer

-God kniv

-Vulktape

-LANGE start kabler

-lanternepære

-Trakt

-

Jeg har alltid med noen slike som vist i bildet under. Disse er greie å ha for å reparere slanger dersom det blir hull på dem. Forbindingsleddet som vist på bildet er fra 16 mm til 19 mm, men de finnes i flere dimensjoner. Husker ikke hva de heter.

kobling.jpg

Til motor har jeg i dag:

Impeller

kilereimer

Dieselfiltre

+ Litt verktøy

For noen år siden holdt jeg på å drive på et skjær grunnet motorstans. Av en eller annen grunn fikk ikke motor diesel.

Jeg klarte å redde båten (og muligens meg selv) ved hjelp av en ekstra dieselkanne pluss noen slanger og slangeklemmer jeg hadde ombord. Koblet en slangebit direkte inn på matepumpa og putte denne ned i dieselkanna. Luftet systemet og startet opp.

Alltid kjekt med litt verktøy og deler ombord. :flag:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har med dette alltid ombord:

Håndholdt kompass

Årer 1 stk

ekstra Diesel og olje

Skjøteledning og Batterilader

Startkabler

Førstehjelpsskrin

Alt for mye tau

Boksmat som varer hele sommern og vann

Verktøykassa med "alt tenkelig"

Gaffa og el-tape

Div skruer og bolter

ståltråd og strips

Lommelykt og ekstra batteri og pærer

Ekstra pærer til lanterner

Regntøy

En ekstra impeller

En ekstra reim

Bøtte har jeg alltid med

Tørkepapir

og selvfølgelig en ankerdram

Lagt til: Div. slanger, slangeklemmer og noen meter med ledning.

Edited by tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

ståltråd og strips

Lommelykt og ekstra batteri og pærer

Ekstra pærer til lanterner

og selvfølgelig en ankerdram

fint å ha i tillegg til det som er nevnt.

Jeg har skaffet meg diodelys jeg kan sette på capsen, praktisk selv om sommeren.

I tillegg til ekstra pærer kan det være greit å ha et ekstra sett av det man trenger av hovedsikringer, og løse sikringer.

+ 100pk engangshansker .. som jeg har liggende rundt omkring, også i båten

Edited by traust (see edit history)