Jump to content

Hva bør man ha ombord av reservedeler?

edo

Recommended Posts

Ja dette kan være nyttig og jeg bidrar gjerne, men jeg er dårlig "pollsnekker" så det nesten andre ta seg av.
Ingar har opplyst at før vi kan lage noen "avstemming" for de enkelte reservedelene, må vi først ha en fullstendig liste over tenkelige og utenkelige reservedeler. Kan pettersand eller andre ta ansvaret for å lage denne listen? Deretter kan den legges ut på en poll.
Tror nok jeg skulle klart å lage en til deg, spørsmålet blir vel styrken.......MEN jobber med treverk så jeg har tilgang på Bjørk, Gran, Furu, Teak, noe Ramin/Kirsebær/Eik/Bøk.......+ en CNC fres, en fastnøkkel burde ikke være verre dette...... :cool:

Et sett i maritim korrekt teak i 10 - 17mm (med skrallefunksjon på ringen) hadde vært tingen... :wink:

Ellers se her :yesnod: .

fast.jpg

Arne Kjetil

ellers kjenner jeg til disse... Liker i grunn Yamaha sin gule best....... :wink::lol: -men disse er jo dessverre spesifikke for kun store outboards og drev..... :rolleyes:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Hyggelig å se at flere en meg har tanker om dette, men som Nautofil sier er det forskjellig behov alt etter båttype og motor.

Nå er jeg så heldig at jeg starter med "ny" (for meg) tom båt til våren.

Jeg vet av erfaring fra når jeg "tømte" baltic'n at man fyller opp båten med mye ting og tang etterhvert som men egentlig ikke trenger.

Plass er jo ofte noe man ikke har ubegrenset av i båten så det er nok fornuftig å være litt "edrulig" men hva man tar med ombord.

Jeg er ganske fersk her på baatplassen så dersom noen tar opp tråden og setter opp dette på en oversiktlig måte hadde det vært helt topp.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

NÅ ble jeg virkelig nysgjerrig; Hvor i allverden får man kjøpt "flytehylsenøkler" eller fastnøkler av bjørk, Arne Kjetil? :eek:

--Sorry, kunne ikke dy meg.... :lol::lol:

Jeg jobber i subsea bransjen så problemet er ikke større enn at man binder at tau på verktøyet å fester det i en karabinkrok på vesten.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Ingar har opplyst at før vi kan lage noen "avstemming" for de enkelte reservedelene, må vi først ha en fullstendig liste over tenkelige og utenkelige reservedeler. Kan pettersand eller andre ta ansvaret for å lage denne listen? Deretter kan den legges ut på en poll.

Jeg tror dette kan bli nokså omfattende så jeg har neppe kapasitet til alle områder, men jeg kan ta en del mulig reservedeler for en ordinær dieselmotor:

MOTOR

Filter: Minst 2 stk Finfilter diesel. Oljefilter

Innsprøytingsystem: 1 stk br.ventil, 1 eller flere høytrykkssrør. Slanger som passer til evnt, dieselretur + tilførsel. Evnt. spesialklemmer + valige slangeklemmer

Reimer: Minst ett stk reservereim til hver reimdrift (dynamo, pumper o.l)

Kjøling: Minst ett stk impeller

El. : Børstesett for dynamo(dersom børster) og starter.

Div.: Olje til minst 1,5 oljeskift. (Da har en også noe til forbruk). Gearolje. Greas/evnt spes. olje for aksling.

Permatex eller annet godt pakkningsstoff. Pakkninger av ulke typer, for eksos, olje- og vannbestandig. Ikke glem liten kulehammer for å slå ut pakninger.

Twist og filler

Det er det jeg kommer på i farten og som jeg egentlig burde ha ombord selv, men som også avh. av hva en kan eller ønsker å gjøre selv. Supplere gjerne. OBS: Drev har jeg ikke greie på.

Et sett i maritim korrekt teak i 10 - 17mm **:rolleyes:

Hva menes med korrekt teak ??, den teaken vil bruker kommer ifra B**, og blir maritim når vi er ferdig med den ( havner ihvertfall i båt ...kanskje tilogmed noe her som har det ferdige produktet :cool: ...).

Skralle funksjon kan bli litt vanskelig, styrken ?? :nonod:

Første nøkkel er ferdig designet :cool: , screen cap her :lol: ( For Busellato Jet 3006 )

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Jeg vil bare minne innimellom innleggene at vi har en helt spesiell mulighet for å lage et brukerorientert opplegg for vurdering av kloke reservedeler ombord i fritidsbåten gjennom Båtplassen.

Så langt jeg kjenner til har det aldri tidligere verken i Norge eller internasjonalt blitt laget en brukerorientert avstemning om hvilke reservedeler som det er lurt å ha med ombord.

Vi har to trinn fremover, dersom det er av interesse:

1) Det ene er å få så mange som mulige innlegg på hvilke reservedeler som kan tenkes å være ombord. Her må vi være åpne for svært mye, fra binders til reservemotor.

2) Det andre er å lage en poll etter at mest mulige synspunkter om reservedeler er innhentet, og å lage svarmuligheter. Det er vanligvis klokt å bruke tre svarmuligheter for hver reservedel: ja - nei - vet ikke.

Dette betyr at man kan få et spørsmål om f.eks. vifterem er en reservedel, og man kan svare ja, nei eller vet ikke.

Er det andre svarmuligheter vi bør vurdere?

Jeg har ikke med meg mye reservedeler i forhold til andre her det ser jeg. :smiley:

Har et skrin hvor det ligger litt skruer, blokker,sjakler , strips og tape , en liten pose med verktøy og en viretang.

Til motoren så har jeg en ekstra impeller og en reim + en skvett olje thats it , skjønner ikke at jeg skulle trenge mer men jeg reiser heller ikke spesielt langt da.

Artig tråd dette :yesnod: , da jeg tømte båten etter salg i fjord, fylte jeg opp 4 stoore svarte boss sekker med verktøy... Ikke rart fruen klagde på plassmangel..... Hadde alt fra slanger, borremaskin??, fettpresse??,gedigen kabelskoklemmer?? samt alt det andre som er beskrevet på denne tråden og sikkert litt til :nonod:

I den nye båten skal dette reduseres til:

Tape, gjengetape, eltape++

Impeller

Ekstra reimsett til en motor

Diverse slangeklemmer og gummislanger til diesel

Olje 5 liter

10 l diesel

Litt 1,5 til 4 kvadrat kabler

kabelsko sett

Dieselfilter, grov + fin filter og et oljefilter

lykt, batterier

Velutstyrt verktøykasse med alt mulig av skruer/bolter+++

Megger

+ sikkert en del annet pø jeg allerede har gjemt unna i båten så fruen ikke skal gå amok :yesnod:

Forslag til nye kategorier

DEKK OG SKROG (plastbåt)

En boks stålplast m/ glassfiberarmering

Litt tokomponent maling i skrog og dekksfarge

Polyestersparkel

Vannslipepapir

Tek7

Vanlig vedlikeholdsartikler for bruk på skrog -voks o.l.

ELEKTRO

En bunke ledning(fortinnet) med god kvaderat

Reserve sikringer

Reserve pærer nav. lys og til div. lys

Ett lite utvalg lektroverktøy

Måleverktøy/lampe

Minst to gode lommelykter (en hodelykt).

Fuktfortrengende spray

Sett m/kabelsko

RIGG (seilbåt)

Båtsmannstol

En ekstra strekkfisk

Splinter

Tape vanlig og selvvulkende

Redigert av pettersand (see edit history)

Har ikke så mye med, noen filter til diesel og olje, en 5 liters kanne med motorolje, et par impellere(siden kvaliteten på det som ble leveret orginalt ikke alltid har vært det beste). Det er hva jeg har med til motoren.... skal kjøpe en slvett gearolje nå jeg husker på det... Har en kasse med diverse ymsre greier i fra skruer, kabler, tape i drøssevis, sikaflex, slangestumper, sikringer og gudene vet hva som er der eller ikke er der... Verktøy fronten er jeg rimelig godt skodd da mye finnes ombord og til det meste....

Men jeg sier som Enzo, jeg seiler ikke så langt.. blir stort sett kun i nærområdene her i Norge, Sverige og Danmark..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bør man tillegg anbefalt sikkerhetsutstyr for småbåter. Er det noe som jeg mangler lister den??

http://www.deafboatclub.com/documents/sikkerhetsutstyr.htm

At-le

SIKKERHET

Listen til At-le må vel være et godt utgangspunkt for sikkerhetsutstyr ombord. Når det gjelder slikt utstyr kan en lett laste båten ned med ting og tang ut fra hva som er på markedet i dag. Gjennomgang og øvelser knyttet til brann/ havari/ mann overbord med alle ombord kan aldri erstattes med utstyr, så jeg tror det er det viktigste "sikkerhetsutstyret" uavhengig av båtstørrelse.

Noe som mangler på lista?: Flåte var ikke nevnt og etter mitt syn er det heller ikke nødvendig for båter som går langs kysten. Men personlig føler jeg det betryggende med en jolle som bærer alle ombord. En bra gummibåt gir også en bra sikkerhet etter min mening.

Her er hva jeg hadde med av reservedeler i båten i sommer:

-ekstra bensin

-ekstra olje

-ekstra plugger med nøkkel

-noen ledningstumper

-flatt skrujern og en liten skiftenøkkel

-snor til og starte manuelt

-ekstra propell (hadde jo sikkert ikke klart og skifte den om den gikk i stykker da.....)

Men fikk ikke bruk for noe annet en bensinen og oljen, og snora....

.... helt til en dag jeg ikke hadde det med (lå i den andre båten) da røk selfølgelig startreleet, så da måtte jeg fram med alternativer, brukte bank-kort-holderen min, ble god og varm etterhvert da ettersom den gamle motoren ikke var spes. lettstarta.....

Med hos meg har jeg alltid med i båten:

Ekstra sett Duo Prop propeller

5 liter olje

2x impeller

Masse tau

”Paraply” dregg

2x Hammere til bergkilene(har en lei tendens til å miste disse i vannet :rolleyes: )

Diesel filter

Startkabler(Har hjulpet mange snekke eiere med start på båten med disse :wink: )

En kraftig velutstyrt verktøy kasse

3x plastbøtte 10 liter

Padle årer(Til lettbåten, ikke til Viksunden altså)

Tape

Nødbluss

6x selvutløsende redningsvester

Jeg har også gjemt et ekstra sett nøkler til båten i tilfelle jeg skulle være ekstremt uheldig med de andre nøkkene. Disse ut godt gjemt på et hemmelig sted i båten.

En hensikt med denne tråden er å samle innspill om reservedeler man kan ha ombord.

Alle innspill er velkomne, fra binders til hjelpemotor.

Vi avslutter innhenting av innspill ca 1. mars 2008.

Deretter lager vi en poll hvor medlemmene kan vurdere om hver enkelt reservedel er ønskelig å ha ombord.

Svare man avgir for hver enkelt reservedel er: JA, NEI, VET IKKE.

Vi avslutter pollen 1. april.

Deretter legger vi ut en liste over hva medlemmene på BP mener er viktige reservedeler.

Jeg tror ikke noen andre båtfora i verden har gjort tilsvarende.

Dersom noen ønsker å lage en fortløpende liste over alle de forslag til reservedeler som er i tråden, er dette hyggelig. Vedkommende kan i så fall sende en IM til Ingar.

I tillegg vil jeg ha reparasjonskit til toalett.To-komponent tettemasse/lim som herder under vann kan brukes til så mye.

Har også med en liten billig 12V vannpumpe fra Biltema. Et par meter med metall (hullbånd) og heavy duty borrelås er også nyttig.

Et sett med nødlanterner er også med. Reparasjonskit for jolla er også viktig. Push-pull kabler kan brukes om hver andre til gass/stopp og styring,de ryker alltid på det mest ubeleilige,ha en i reserve som dekker den lengste kabelen,hvis den er for lang er det bare å legge den i en ekstra sving.

kva du trenger vil jo være avhengig av type båt og bruk og utstyr ombord. Det er stor forskjell mellom robåt og Trawler. Foreslår ei oppdeling av båttyper.

EKS Robåt/kaiakk sjergårdsjepp Motorbåt<26" Mororbåt over 26" Turseiler havseiler Vil tru utstyrsbehovet vil variere sterkt sjølv om noko vil vera likt for alle.

Har slølv ein del eg reknar som nødvendig, og eindel Øystein sunde(kjekt å ha)

Motor: Verktoysett Filter/reimer impeller olje 20l reserve drivstoff Slanger klemmer treplugger Div skruer ol. Elektrisk; Ledninger strips koblinger sikringer div tape.

Nød: VHF Signalbluss Vester kasteline Lykt batterier gummibåt . Det er endel kilo eg drar runt med etter prinsippet dersom om.......

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

kva du trenger vil jo være avhengig av type båt og bruk og utstyr ombord. Det er stor forskjell mellom robåt og Trawler. Foreslår ei oppdeling av båttyper.

Ja det er klart. Jeg tenkte at vi i første omgang skulle få inn en del opplysninger om hva folket har ombord, og om behovet, så for vi strukturere dette etter hvert. Nå er vel heller ikke fortøyningsutstyr = reservedeler, og det er vanskelig å skille mellom "hverdagsbehovet" og reserven. Men hva har en i båten?

For min egen del (39 fot seilbåt):

Bra med fendrer.

To store blåser (for uthavner o.l.)

Vanlig bryggefortøyning = foran, bak + to spring

Landtau/ekstra ankertau/ ca 50 m

Slepetau ca 30 m

Planke - for å beskytte fendrer

Ankerutr.

Hovedanker 20 kg m ca 50 m kjetting/ el ankervinsj

Anker bak 15 kg på Ankorlina

Reserve hovedanker 20 kg

Reserve sammeleggbart anker ca 15 kg

Noen ekstra sjakler.

Noen synes kanskje dette er mye, men så drar vi ofte på lengre turer.

Dette kan selvfølgelig suppleres med mer og/eller andre former for utstyr. Kom med forslag så for vi registret både hva hva folk bruker og hva som kan brukes. :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...