Nautofil Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Det virker som noen vil utruste båten for en virkelig lang tur med mange uker på havet, og det er greit nokk. Men om vi ser på bruken folk flest har så bør vi gå ut i fra normal ferie/tur bruk. Jeg mener som jeg skrev tidligere at det bør begrenses til en liten "verktøykasse" med praktisk verktøy og et lite "delelager" tilpasset hver enkelt sin båt og motor, denne "verktøykassa" bør fylles med ting ut i fra: hva kan skje, hva pleier å "ryke" og sansynelighet. Det som bør etterlyses her er hva er det vi har glemt å ta med i verktøyskassa vår. Vi må også ta utgangspunkt i at båt, motor og utstyr er i sikkerhetsmessig og bra stand slik at det er til å stole på 100%. Jeg kommer ikke til å laste opp båten med masse greier i tilfelle det blir ekstrem tørke og deretter tomt for sjø, men ting som kan være nyttig slik at en er selvhjulpen om ei eks. reim skulle ryke eller motor stopper pga tett filter etter tanking av dårlig brennstoff. Eller en lekkasje fra en slange til dassen etc. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Jawik Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Avhengig av fartsområde en besøker satser vi på å være selvhjulpne. Det vil si en setter seg ned å tenker over hva en virkelig trenger å ta med. Enten kort eller lang tur. Kjekt å ligge i uthavn å fikse det meste selv. Derfor blir det sånn ca. en tilhenger av RESERVEUTSTYR. Ikke bare det utstyr en forventer skal være i båt - nødraketter, jolle osv. som nevnt av noen. Et tips. Ekstra propell dersom en ferdes på kanalene nede på "fastlandet". Mange kanaler har til tider litt lite vann og vanskelig å oppdage i farta, særlig dersom et bilvrak har plassert seg tilgjengelig for litt morsom aksjon. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bolla Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 NOK penger på Visakortet fikser det meste.... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Hva med seilbåt? Noen forskjell? Fint med noen innspill Har sånn ca dette ombord til fortøyning på 31 fots seilbåt: - 5 - 6 vanlige fortøyningstrosser i varierende lengder - Noen gamle sjøter som ikke er i bruk lenger (fine å ha ved forhaling) - En kraftig trosse på ca 40 meter (hadde tidligere 2 stk ombord) - Et tau på ca 35 meter med en stang/krok i enden for å hekte seg på bøyer - Diverse liner og mindre saker og ting - Ankerline på 50 meter med 10 kg bruce - Ankerkjetting på vinsj. 50 meter kjetting 15 kg bruce - Daugmann med utstyr (husker ikke tyngden, kunne gjerne vært et par kg tyngre) - 6 stk store fendere - 2 stk store kulefendere - 4 stk fjellbolter i forsjellig utførelse - 2 stk båtshaker Tror det var det meste ... Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Har for det meste brukt seilbåt og av og til hatt plunder med motorer - da var det godt at ha seil... Nå har jeg kvittet meg med den siste seilbåten og skal dunke meg frem med sabbmotorer (en ad gangen). Men - ja dette er jo ikke reservedel da - jeg vurderer at ha rigg og seil på snekka. Da har jeg i var fal sjans at ta meg frem uansett. Men dette betyr ikke at jeg ikke har masse ting og redskap ombord. alt for det elektriske og at tette slang- og røranslutninger med for eksempel. Listen er temmelig lang men alt er nevnt av alle de andre gode gutterne på forumet. Men det er mulig at jeg tar med meg en ekstra starter siden jeg har en grunnet inkjøp av delemotorer Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Veldig interessant utspill, og en veldig interessant tråd, etterhvert. Som nybegynner suger jeg til meg råd og tips som en tørr svamp. Men hadde det vært en idé om noen kunne bidra i tråden med opplevde hendelser som virkelig førte til bruk av den medbragte verktøykassa og delelageret? Altså svar på spørsmålene "hva hendte" og "hva fikk jeg bruk for". Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
avmønstret5 Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Veldig interessant utspill, og en veldig interessant tråd, etterhvert. Som nybegynner suger jeg til meg råd og tips som en tørr svamp. Men hadde det vært en idé om noen kunne bidra i tråden med opplevde hendelser som virkelig førte til bruk av den medbragte verktøykassa og delelageret? Altså svar på spørsmålene "hva hendte" og "hva fikk jeg bruk for". Hilsen Gompe Ja tanken om "hva hendte" og "hva fikk jeg fikk bruk for", høres bra ut synes jeg. Som Roalbj var inne på tidliger - dersom vil lager en poll hvor vi samler opplysninger om reservedeler ombord, så kan jo neste trinn være å fordele dette både på båtyper, båtstørrelser, fartsområde og erfaringer i forhold til hendelser. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Hei Her har vi alle varianter fra "full smie" til "fullt kredittkort". Det å kunne gjøre noe selv om bord har noe med sikkerhet å gjøre. Det å kjenne båten sin fra bunn til mastetopp er viktig, ikke gjort på en sesong, men viktig. Det er ikke som på landeveien; dra på brekket (slippe dreggen), ringe hjelp og vente. En av mine "kjepphester" når det gjelder båtlivet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Særlig når det ikke er noen mottakere av kredittkort. Og ingen fagfolk å oppdrive p.g.a. helg, ferie osv. De fleste ferdes jo rundt omkring i "fellesferien". Det gjør som oftest fagfolkene også. Trist å måtte avbryte egen ferien for en liten fillesak som en kunne ha fikset selv. Sett deg i båten å tenk over hva som kan gå galt - også det utenkelige går galt - og simuler at du fikser problemet selv, ved hjelp av manualer og bruksanvisninger. Bibliotekene og BP er fulle av løsninger på det meste. "Reodor Felgen" oppstår etter hvert som en utvikler seg selv. Men en må begynner et sted, så hvorfor ikke i din egen båt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
m/s draugen Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Hei Ein måte er å taue med seg ein identisk båt, og plukka deler etterkvart som ein treng dei... Dersom det ikkje er for dyrt så plar eg kjøpa fleire deler av det som ryk. Ask En bekjent fikk en gang av hansvik ett godt tilbud på en 900.(iflg.Hansvik selv).Den bekjente svarte kjekt og kjapt:da tar jeg 2,slik at jeg har en å plukke deler av Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Etter å ha lest denne lenken forstår jeg hvorfor vekta på båten dadde økt fra 14 til 18 tonn. Plus at jeg kan legge til en parasoll, partytelt og en 1"borehamer. Har irretert meg over at en skjelden får inn båtradion for været og stadig mister VHF været , så nå har jeg investert i en DAB-radio. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ares Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Min filosofi vedr. reservedeler er : skjematisk risikovurdering etter bruk, vedlikehold og alder. Sitér dette innlegget Ares Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 (redigert) Hva med en liste over nav. og intrument? Kom med forslag over likt og ulikt: Mitt forslag (betyr ikke at jeg har alt ombord ) Navigasjon Papirkart Parallelforskyver (her er mange varianter). Passer Blyant Viskelær Kartlupe (alle over 45 år ) Kikkert Nav intrumenter: Fast kompass Peilekompass Barometer Logg Vindinstrument Handholt GPS PC-baserte kartprogram Kartplotter Radio SSB-radio VHF-radio Værstasjon (her er ulike typer) Navtex Radar AIS-radar Her er vel også flytende overganger om hva som er fast/ reserve - nødvendig og mindre nødvenig. Har jeg glemt noe? Og hva kan minimum være av slik utrustning? Redigert 12.Januar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Blyantkvesser, kniv evnt.øks Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Blyantkvesser, kniv evnt.øks En liten repetisjon: Siden tanken er å lage poll over tenkte og u-tenkte behov for reservedler i mange typer båter under ulike forhold, så vil det være fint om flest mulig kan bidra ut fra sin praksis og erfaring. Kanskje er det mulig å lage en database som kan være til god nytte, særlig for nye båtfolk. Siden overnemte vel kommer i verktøykategorien kan vi prøve på verktøy A. For motor B. Elektro C. Båt generelt D Andre? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Min filosofi vedr. reservedeler er : skjematisk risikovurdering etter bruk, vedlikehold og alder. Hvordan gjør du det? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Ser det henvises til begrepet reservedeler, og det som enklete lister opp er etter mitt syn ikke reservedeler men heller normalt utstyr ombord som forventes brukt i båten, kart, linjal, kompass, fendere, tauverk til forøyning, anker osv. er vel normalt utstyr og ikke som reservedeler å regne, eller har jeg misforstått igjen... Jeg forbinder reservedeler med deler som ikke er tiltenkt brukt under seilasen, men som er med som sikkerhet om noe mot formodning går galt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 (redigert) Ser det henvises til begrepet reservedeler, og det som enklete lister opp er etter mitt syn ikke reservedeler men heller normalt utstyr ombord som forventes brukt i båten, kart, linjal, kompass, fendere, tauverk til forøyning, anker osv. er vel normalt utstyr og ikke som reservedeler å regne, eller har jeg misforstått igjen... Jeg forbinder reservedeler med deler som ikke er tiltenkt brukt under seilasen, men som er med som sikkerhet om noe mot formodning går galt.. I prinsippet er det riktig som du skriver, men jeg opplever at forskjellen mellom reservedler og "nødvendig" utstyr kan i noen tilfeller bli litt flytende. Spørsmålet er om en kan sortere det underveis i tråden med mulige diskuser om hva som er hva, eller ta med røbbel&bitt og sortere dette i etterkant. Tror det siste er best, da kan en få inne data som også sier noe om utstyr ombord. Redigert 12.Januar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Til roger-jo: Kjøp deg en DAB-radio, da får du inn båtradioen så det griner..."overalt" Til pettersand: Føy gjerne til DAB-radio på listen din over utstyr...selv om innlegget ditt ikke har noe i denne tråden å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Lang Slepetrosse i tilfelle. Motorsag? når det er om bord så. Lenseutsyr 295L min har også rigget i stand slepefeste foran på båten nede i vannlinja. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Bra, jeg noterer Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 motorsag, ok. Men da må du huske verneutstyr, samt reservedeler til motorsagen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Sikkerhetsutsyr bør vel generelt ikke være noen form for reserve, men noe kan en også ha i reserve, f.eks. reservedeler til utstyr og ekstra utstyr for utvidet mannskap. Da kan en like greit liste opp alt som er aktuelt å ha ombord. Jeg prøver igjen (har heller ikke alt selv ): Redningsvester for alle + X? antall ekstra Sikkerhetsseler Personlig markør, stroblight, gps-sender o.l. Ekstra flasker for oppblåsbare vester. Overlevingsdrakter Grab-bag (innhold ? ) Livbøye (kan være med tau, drivanker, markeringsstang (danbouy), lys, refleks) Stige/leider fra sjø (kan være løs eller fast montert) Andre anordninger/seler for å ta opp folk fra sjøen Bluss, røykmarkører, raketter Bådsmannstol Mer? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Legg til: Kraftig lommelykt. Horn. Førstehjelpsutstyr. Øks. Wiresaks. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Noen som har forslag til hva en grabbeg (nødveske) bør innholde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.