tom-ass Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 SOS Rescue Tools Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 pettersand, har du fått med ståltråd, baufilblad, koniske treplugger, vulc-tape, syl, pakningslim, to-komponent lim, dor, grisepikk og magnet? Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Har du en volvo D6 eller D4, kan det nok være lurt å ha med en reservemotor samt en garantimaskinist fra volvo til å bytte den etter 100-150 timer drift..... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Har du en volvo D6 eller D4, kan det nok være lurt å ha med en reservemotor samt en garantimaskinist fra volvo til å bytte den etter 100-150 timer drift..... Velkommen til forumet, og spesiellt med et slikt flåsete innlegg i en ellers god tråd. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Takk for innspill så langt Som hovedkategorier har vi med: 1. Dekk-skrog 2. Motor 3. Nav./instrument. 4. Elektro 5. Rigg (seilbåt) 6. Sikkerhet 7. Anker/fortøyning Er det flere? Hva med verktøy, hva bør en ha med i en (vanlig?) turbåt på: A. Helgeturer B. Ferieturer (2-4 uker) C. Lengre turer (utover valige ferieturer) Hva bør en ha med i en liten dagsturbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Hovedkategori. Jolle o.l. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Takk for innspill så langtSom hovedkategorier har vi med: 1. Dekk-skrog 2. Motor 3. Nav./instrument. 4. Elektro 5. Rigg (seilbåt) 6. Sikkerhet 7. Anker/fortøyning Er det flere? VVS ? Hovedkategori ? eller under Dekk-skrog tenker på....slangklemmer, div pakkninger, några slang-stumper, gjengtejp etc, ev reservventil Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Jeg har kommet til at de aller fleste reservedeler kan anskaffes etter JIT-prinsippet (Just In Time) Ryker dassen når vi ligger i uthavn kan det være kjekt med en slangeklemme eller to. Men å dra med seg ekstra deler til hele båten ser jeg ikke som nødvendig når det som regel er mindre enn en dagsreise til nærmeste båtsjappe. Jeg har sikkert dratt ombord noen hundre kilo med riggdeler, kabler og alskens isenkram. Kjekt å ha når du er midt i Atlanteren, men på tur til Skagen kan jeg saktens skite over rekka til vi er framme. Eller la være å seile med gennaker hvis vendeblokka tilfeldigvis bestemmer seg for å gå i oppløsning. Noe mer avansert enn en Leatherman har jeg nok strengt tatt ikke bruk for annet i hjemmehavnen. Det krever selvfølgelig at man har en viss struktur på vedlikeholdet. Det var teorien. I praksis har vi kraftig slagside, men jeg jobber med saken... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Det var teorien. I praksis har vi kraftig slagside, men jeg jobber med saken... bär ombord litt mer o legg på andre siden......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Alt RESERVEUTSTYR i sin helhet behøves ikke å lagres ombord. Det går jo an å opprette et lite lager hjemme hos seg selv og samtidig sørge for at noen har tilgang, og som kan videresende delen på kort varsel. En kan jo pakke inn delen på forhånd, nummerere denne, og sørge for å ha lagerliste ombord. Fylle ut nødvendige dokumenter som behøves for utsendelse og legge klar penger til porto/frakt. Da kan selv "gamlemor" formidle dette videre. Om enn noe tungt med reservemasten, men hun hadde nok klart dette også. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 (redigert) Det er klart en kan kjøpe inn et meget stort delelager og lagre hjemme, eller leie eget lager om det er påkreved på grunn av liten lagerplass, men jeg synes det er bedre at andre holder denne kostnaden som det er med å holde delelager, det bindes opp mye kapital og jeg er fattig mann som trenger de få grunkene jeg har. Dermed liker jeg "just in time" filosofien, og har man en kurant båt med kurant utstyr og en god forhandler i ryggen så sender de raskere enn naboen i heimen om det skulle være påkreved... De steder jeg besøøker med båten har stort sett en båtsjappe innen en dagsmarsj, og med en telefon så kan det meste fikses.... og kan det ikke fikses på en dag eller to, så blir det bare å ligge der noe lengere.... Jeg har det som jeg mener er størst sannsynlighet for at jeg kan få bruk for, og det er noen filter, en skvett olje, og en kilreim til motoren, ellers og tape i bøtter og spann, masse annet rask liggende i rotekassen, verktøy nok til å mekke på det meste... Til riggen har jeg ikke noe annet enn noe tauverke som kan brukes i nød om det er påkreved, en wire kutter er godkjent i budsettet og vil komme ombord... Jeg går aldri noen steder med båten uten at jeg har diesel nok til å gjøre turen om til tur/retur.. i tillegg har jeg noen tøystykker på et par ruller montert på en pinne eller to som stikker noen meter opp i luften som også kan brukes... Tror jeg skal være rimelig uheldig om alt bryter sammen på samme tid... gjør det det så blir det VHF'en.... Min forhandler har det meste som kan tenkes å gå galt på lager, og de leverer det på mindre enn 24 timer innenfor "fastlands" kongeriket, er jeg i noen av nabokongerikene så regner jeg med at det meste kan skaffes til en kurant båt også der.. Ser dermed ikke noe behov for laste ned båten med ting som kan kjøpes der deler og utstyr selges og som sannsyligvis ikke vil ryke på en seilas... Redigert 14.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 (redigert) Vel de fleste har vel mer verktøy ombord enn bare en Leatherman tror jeg. Noen forslag til hva en mener er nødvendig og til hva som er kjekt å ha? Jeg skriver opp alt og sende det til pollesnekker Roaldbj så for vi senere se på hva båtfolk vektlegger av reservedeler og utstyr. Tenker det vil bli diskusjoner rundt det. Foresten er min erfaring er at skjer det noe med båt/motor/rigg/el. under fellesferien som krever fagfolk er de ikke enkel å få tak i. Da kan en nesten bare like godt satse på å gjøre ting selv. Redigert 14.Januar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Vel de fleste har vel mer verktøy ombord enn bare en Leatherman tror jeg. Noen forslag til hva en mener er nødvendig og til hva som er kjekt å ha? Jeg har nok det man kaller en velfylt verktøykasse, alt dette er kjekt å ha, det er kjedelig å må reise hjem om man mangler noe og man driver å båten og "ser over"... Hammer Skrutrekkere, stjerne og vanlig, pluss bits og bitstrekker 6-22, 24, 27, 30 og 32 mm fastnøkkler 2 Skiftnøkkeler 2 vannpumpetenger avbiter, gripetang, nebbtang magnet Kabelskosett Baufil Kniv Letherman Lommekniv med maaange fungsjoner Umbrakosett Lommelykt Og masse småtteri som tape, ståltråd, strips, slangeklemmer, skruer osv osv osv Dette er med hele sommeren, men når jeg skal på ferieturer over flere dager har jeg nok enda mer... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Huey Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Vi kan jo starte på en liste så kan folk redigere den. Da får vi vel en grei liste til slutt som flere kan ha nytte av? Men da bør vi være obs. på bensin/diesel drev/aksel/påhengsmotor plast/trebåt/seilbåt, slik at det ikke blir fjernet noe som kan være nyttig og viktig for den ene eller andre? Velg sitat og svar så tilføyer dere på listen som er i gang. -Noen terplugger eks. til skrog gjennomføriner er vel ikke dumt -brenstoffilter/vannutskiller/repsett. -Impeller -Dynamoreim -Olje........... -Sikkringer -Verktøy som passer til eks .reimbytte,impellerbytte,slangeklemmer,pæreskift osv.samt til smårepp ombord. - Fleksibel magnet, fleksibel gripeklo, fleksibel speil. - Glødeplugger (Dieselmotor) - Multimeter ("Strøm om bord" heftet) - Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Huey Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Jeg har ei verktøykasse fra West Marine i seilduk med en bråte små og store lommer. Og oppi der har jeg: -Tommestokk. -20 m. målebånd. -8-24 fastnøkkel. -Tre størrelser skiftenøkkel. -Avbiter og tverravbiter. -Spisstang. -Telefontang. -Rørtang. -Wisegrip. -Vannpumpetang. -Unbrakosett. -Liten baufil. -Hammer. -Knappetrekker, stjernetrekkere, flattrekkere og tverrtrekker. -Stanleykniv. -Kabelskotang. -Stripax. -Väjert. -Multimeter. Sikkert noe jeg har glemt Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Når vi snakker om verktøy så har jeg normalt håndverktøy med omtrent samme innhold som Mulligan har nevnt, noen hammere, en batteridrill, diverse borr, 3/8" pipenøkkelsett, en "Dremel" kopi fra Clas O med alt av kutteskiver til (135W går på inverter ved behov).. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tjaldur Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Det ser ut til at det meste er nevnt. Men jeg vil nevne en tilføyelse. I sommer fikk jeg en sliten nate i vannlinjen. Tok inn ca. 150 l. vann i timen. Det var kø på slippen, så den improviserte løsningen ble en plate i lexan på ca. 50 mm. bredde og lengden som passet mellom spantene. Den ble belagt med sica og så skrudd inn som en lask fra innsiden med 4 skruer. (det ble helt tett) Altså ta også med noen ferdig kappede lexanplater og ei hylse/pølse sica til bruk for innvendig lask ved hull/lekkasje i skroget under vannlinjen. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Takk for mange gode tips både fra Tjaldur og dere andre. Jeg begynner så smått å samle/redigere det som er kommet inn, men har en innspill så er det bare å skrive. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Artig tråd!. hadde vært morro og sett hvor mye alle forslagene hadde blitt utover brygga! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
roaldbj Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Er det noen som også gir anbefaling om limtype som er mest hensiktsmessig i verktøykassa ombord. Jeg har opp gjennom årene forsøkt å finne ut hva som er fornuftig lengde og dimensjon på syrefaste skruer og bolter i reservekassa ombord. Det ender opp med at jeg tar med alt for mye. Det ville være interessant å høre hvilke dimensjoner BP medlemmene tar med. Etter at jeg slet med å få ut en splint mellom aksel og klemflens har jeg nå alltid med dorer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Ikke glem grisepikk sett i verktøykassa. Grisepikken anvendes til å få ut skruer og bolter hvor hode er ødelagt. Krever drill med bor. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Jeg hadde problem med en bolt på ankervinsjen som måtte ut (syrefast bolt på deksel laget av aluminimum). Eneste mulighet var bruk av grisepikk. Men jeg jobbet mye for først å borre opp et hull i skruen med drill. Selve grisepikken benyttet jeg med manuell kraft for å få ut den syrefaset skruen. Jeg har tenkt å kjøpe nytt stort verktøysett fra TengsTools. Er det noen som kan anbefale ett som er godt for bruk ombord i båten? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 På langtur en sommer røk ekshausbendet på Volvoen. Langt til nærmeste forhandler. Da var jeg glad for at jeg hadde reservebend med. Man får etter hvert peiling på hva som er "kritiske" deler å ha med seg. Impeller er en slik reservedel. Men like viktig er verktøy å hjelpe seg med når uhellet er ute. Men et sted bør grensen gå. (Dreiebenk?) Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 (redigert) Kjøpte et sett med batteridrill og lykt (Dewalt), dette er kjempe fint for båtbruk, lykta er brukbar for krabbelysing og drillen brukes hver gang en liten modifikasjon må gjøres. Ellers for motor/elektrisk har jeg: -3 flak forskjellige pakninger, gummi, høytemp og vanlig pakn -En haug med slangeklemmer, disse kan også brukes rundt eksempelvis et rør med gummilapp for rep av lekkasje -Filtre, 3 diesel forfiltre og 2 av de påhengte Vp filtrene, et oljefilter og et luftfilter -Slanger, spesielt for diesel og kjølevann. Diesel slangene er såpass lange at jeg kan arrangere nødtilførsel fra medbrakt 25 l kanne, noe jeg faktisk har fått bruk for en gang(Det sparte redningsskøyta for oppdrag) -Motorolje, girolje og hylseolje, evt fett. -Reimer for motoren -Impeller -På mange av volvo motorene drives impelleren av en "medbringer" dette er en vulkanisert del som kan ryke, den er veldig grei å vite om og ikke minst å ha i reserve. -Skruer, skiver og muttere. -Patentbånd -kabler m div tverrsnitt og en eske kabelsko, teip og krympestrømpe -5-56 og contact cleaner -epoxilim, sikaflex, lynlim -Verktøy for filterskift og bytte av reimer, samt rep av alle slags tenkelige problemer som måtte oppstå. Jeg pleier å ha med veldig mye verktøy. Om jeg ikke har brukt alt av verktøyet ombord enda, kommer det nok en dag. Går ikke detaljert inn på fastnøkler osv, men en baufil m ekstra blader, holder for baufilblad, 3 typer filer, skrutrekkere, 3/8 og 1/4 pipesett, kulehammer, en meisel, skiftenøkkel 6-8-10" bacho, hodelykt, bøyelig slangeklemmetrekker, vannpumpetang, kombitang, nebbtang, 1" rørtang, avbitertang, bor til drillen, gasslodder m fluss og loddetråd, lange startkabler, multimeter, batteripolrengjører, umrakosett, også endel jeg sikkert har glemt.. En liten oversikt, har sikkert ikke fått med alt jeg har i min egen båt.. Redigert 17.Januar.2008 av Kjapp33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Grisepikk er også veldig kjekt, helst unngå de koniske med links gjenger. Disse utvider den knekte bolten og kiler den mer fast. Ser faktisk at de har begynt å selge ekstraktorsett på biltema for et par hundre kr med bor, styring for boring og selve ekstraktoren. Veldig greit med et slikt sett, så blir det bra på første forsøket. Dette settet likner veldig mye på settet fra ridgid som jeg bruker i jobb, dette er prima saker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.