Jump to content

Hva bør man ha ombord av reservedeler?

edo

Recommended Posts

Så til noe av det viktigste for velferden til verktøyet. Smør det inn med syrefri vaselin og rull dette inn i en oljefille e.l. Gjerne konas pelskåpe :smiley:. Trist å åpne verktøysett som har rustet og det som verre er. Ubrukelig når det mest trenges. Sjølufta er den store syndebukken.

Grisepikk for høyre og venstre gjenger kan trengs. En vet ikke alltid hvilken vei skruen skal gå, før en oppdager at en jobber med motsatte gjenger.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Begynner vår båt å bli lastet ? Jeg har nå 10 A4sider med reservedeler/utstyr og litt ymse. Det jeg fremdeles er litt usikker på er mulige reservedeler til div. elektr. duppeditter. Har det noe for seg?

Så var det seilbåtene, rigg og seil, det skal vel være hovedmotoren :wink: - tror ikke jeg har inne forslag om en seilmakerhanske engang - kom med forslag :sailing:

seilmakerhanske...

Seilnåler av diverse dimensjoner. Seilmakerkniv (buet/krum). Maljer tilsvarende de du har i seilene. Maljeutstyr m/hammer. Kraftig seilmakertrå. Tape av diverse dimensjoner - inklusiv tosidig tape. Kalveskin til forsterkninger.

Og en rull seilduk tilpasset din egen duk. Ca. 15 cm bred.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

jepp o spes spinnaker tape

Kjøpte det her om dagen, nå er det bare spinnakeren som mangler, men skitt au..... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er en god start i allefall...kjøper jeg nok tape så kan jeg vel lage en spinnaker til slutt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

i hvilke farvann skal det seiles. ?

behovet for nødutstyr, reservedeler , kommer nå an på det.

-------------

En Bavaria i lett kyst seilas, trenger sikkert ikke mer en noen ruller med spinnakkertape, det er jo så veldig gode. (ref Sydvestens siste inkjøp) :lol: (litt på kanten, men eg lar den gå, det e snart helg)

mens en tungrigget skute av tre/alu /Stål som skal i isen ved svalbard trenger mye mer.

Jo lenger bort fra tilgangen mann er jo mer trenger mann.

Men man kan ikke laste ned båten i reserveutstyr. heller.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Kunne være interessant å høre hva slags type tape og lim dere tar med på lengre sommertur. Jeg tar med hvit sikafleks (varierende fabrikkmerke), to-komponent lim, hurtig festelim, vanlig fargetape for el-monteringer og vulctape.

samme + spinnakkertape, og en tube P-400.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Kunne være interessant å høre hva slags type tape og lim dere tar med på lengre sommertur. Jeg tar med hvit sikafleks (varierende fabrikkmerke), to-komponent lim, hurtig festelim, vanlig fargetape for el-monteringer og vulctape.

Jeg har erfart at Tek7 dekker varierende typer av lim og sikaflexprodukter, letter å jobbe med + god holdbarhet - har alltid med en patron eller to. Det er kommet en type vulktape som skal kunne brukes til "alt". (Seilmagasinet siste 2007 nr, kan ikke finne det) til og med å lage O-ringer. For øvrig syrefri vaselin for midlertidig tetting av lekasje i pakkninger/vinduer o.l. (så kan den spises om en går tom for proviant), lynlim og el tape.

Jeg har erfart at Tek7 dekker varierende typer av lim og sikaflexprodukter, letter å jobbe med + god holdbarhet - har alltid med en patron eller to.

Pass på holdbarhetsdato på tube/patron til Tek7 og PL400. Slutter å virke med alderen. Og egner seg dårlig i fuktig miljø (egenerfaring) på tross av at dette anbefales for limet. Har brukt PL400, men det er noe søl når en presser limet ut. Det stopper ikke å tyte ut før du har grist til omgivelsene. Anvendes mye i offshore miljø og hefter på de fleste materialer. Har mistanke om at Tex7 og PL400 er veldig temperaturavhengig.

Det er nok mye man kulle ha ønsket å ha ombord når et uhell eller en skade skulle oppstå.

Jeg vil anbefale Wencon Pipe Tape samt Putty som kan være meget hendig om et kjølerør, -bend e.l. skulle springe lekk som følge av tæringer eller kavitasjon.

Putty består av en kitt lignende stav med en kjerne av herder. Man kapper av nødvendig mengde og knar denne til en deig slik at herde-kjernen blandes med kittets ytre lag. Den begynner så å herder og blir knallhardt etter noen minutter. Kitt klumpen klemmer du mot lekkasjen slik at den opphører, deretter snurrer du rundt Pipe tapen som også herder raskt. Et meget hendigt hjelpemiddel til å stoppe lekkasjer midlertidigt.

Les mere om produktet her:

Wencon Pipe-tape og Putty

Har selv brukt produktet ved flere anledninger. Enkelt og kjapt. Tåler plenty vannsøl da tapen skal ha vann for å herde. Kan anbefales til middlertidige reparasjoner.

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Fiskesaker

Så har man noe å drive med i tilfelle motorhavari. :lol:

Bra dersom en er tom for proviant og sulten river, men tror jeg har et bedre forslag. Samle alle håndbøker og bruksannvisninger til motor og øvrig utstyr ombord i en oversiktig mappe. Ved motorhavari vil det kanskje være bedre å studerer manualen til motoren en å fiske. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...