Jawik Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Så til noe av det viktigste for velferden til verktøyet. Smør det inn med syrefri vaselin og rull dette inn i en oljefille e.l. Gjerne konas pelskåpe . Trist å åpne verktøysett som har rustet og det som verre er. Ubrukelig når det mest trenges. Sjølufta er den store syndebukken. Grisepikk for høyre og venstre gjenger kan trengs. En vet ikke alltid hvilken vei skruen skal gå, før en oppdager at en jobber med motsatte gjenger. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lassal Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Med en god verktøykasse og en kreativ sjel så bør man vel være langt på vei.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Det er sikkert ulike meninger om hva verktøykassen skal innholde? Flere forslag: Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 En kanne med vann, med litt frostveske i kansje kan komme godt med når noe slår lekk. ( kan jo hende kjerringa / ungene har tømt tanken i båten ) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Begynner vår båt å bli lastet ? Jeg har nå 10 A4sider med reservedeler/utstyr og litt ymse. Det jeg fremdeles er litt usikker på er mulige reservedeler til div. elektr. duppeditter. Har det noe for seg? Så var det seilbåtene, rigg og seil, det skal vel være hovedmotoren - tror ikke jeg har inne forslag om en seilmakerhanske engang - kom med forslag Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Så var det seilbåtene, rigg og seil, det skal vel være hovedmotoren - tror ikke jeg har inne forslag om en seilmakerhanske engang - kom med forslag wirekap Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ben Sin Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Hei Er denne tråden seriøs??? Dette var første innlegg: Hva trenger man ombord for å være forberedt på det meste?Viftteremer,olje impeller,slangeklemmer, verktøy etc. Noen som har en "liste" liggende?? Her er det jo listet opp deler og verktøy til å drive en middels marina. Sveiseapparat er ikke nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) seilmakerhanske... Seilnåler av diverse dimensjoner. Seilmakerkniv (buet/krum). Maljer tilsvarende de du har i seilene. Maljeutstyr m/hammer. Kraftig seilmakertrå. Tape av diverse dimensjoner - inklusiv tosidig tape. Kalveskin til forsterkninger. Og en rull seilduk tilpasset din egen duk. Ca. 15 cm bred. Redigert 23.Januar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Tape av diverse dimensjoner. jepp o spes spinnaker tape Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 jepp o spes spinnaker tape Kjøpte det her om dagen, nå er det bare spinnakeren som mangler, men skitt au..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 det er bare o begynne o tape o tape så har du en..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det er en god start i allefall...kjøper jeg nok tape så kan jeg vel lage en spinnaker til slutt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Det er en god start i allefall...kjøper jeg nok tape så kan jeg vel lage en spinnaker til slutt Og så det bra til nødlapping av både seil og kalesjeduk Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 i hvilke farvann skal det seiles. ? behovet for nødutstyr, reservedeler , kommer nå an på det. ------------- En Bavaria i lett kyst seilas, trenger sikkert ikke mer en noen ruller med spinnakkertape, det er jo så veldig gode. (ref Sydvestens siste inkjøp) (litt på kanten, men eg lar den gå, det e snart helg) mens en tungrigget skute av tre/alu /Stål som skal i isen ved svalbard trenger mye mer. Jo lenger bort fra tilgangen mann er jo mer trenger mann. Men man kan ikke laste ned båten i reserveutstyr. heller. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
roaldbj Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Kunne være interessant å høre hva slags type tape og lim dere tar med på lengre sommertur. Jeg tar med hvit sikafleks (varierende fabrikkmerke), to-komponent lim, hurtig festelim, vanlig fargetape for el-monteringer og vulctape. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Kunne være interessant å høre hva slags type tape og lim dere tar med på lengre sommertur. Jeg tar med hvit sikafleks (varierende fabrikkmerke), to-komponent lim, hurtig festelim, vanlig fargetape for el-monteringer og vulctape. samme + spinnakkertape, og en tube P-400. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Kunne være interessant å høre hva slags type tape og lim dere tar med på lengre sommertur. Jeg tar med hvit sikafleks (varierende fabrikkmerke), to-komponent lim, hurtig festelim, vanlig fargetape for el-monteringer og vulctape. Jeg har erfart at Tek7 dekker varierende typer av lim og sikaflexprodukter, letter å jobbe med + god holdbarhet - har alltid med en patron eller to. Det er kommet en type vulktape som skal kunne brukes til "alt". (Seilmagasinet siste 2007 nr, kan ikke finne det) til og med å lage O-ringer. For øvrig syrefri vaselin for midlertidig tetting av lekasje i pakkninger/vinduer o.l. (så kan den spises om en går tom for proviant), lynlim og el tape. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Jeg har erfart at Tek7 dekker varierende typer av lim og sikaflexprodukter, letter å jobbe med + god holdbarhet - har alltid med en patron eller to. Pass på holdbarhetsdato på tube/patron til Tek7 og PL400. Slutter å virke med alderen. Og egner seg dårlig i fuktig miljø (egenerfaring) på tross av at dette anbefales for limet. Har brukt PL400, men det er noe søl når en presser limet ut. Det stopper ikke å tyte ut før du har grist til omgivelsene. Anvendes mye i offshore miljø og hefter på de fleste materialer. Har mistanke om at Tex7 og PL400 er veldig temperaturavhengig. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Kunne være interessant å høre hva slags type tape og lim 'Silver-tape' (finnes olike fabrikat) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mateco Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Det er nok mye man kulle ha ønsket å ha ombord når et uhell eller en skade skulle oppstå. Jeg vil anbefale Wencon Pipe Tape samt Putty som kan være meget hendig om et kjølerør, -bend e.l. skulle springe lekk som følge av tæringer eller kavitasjon. Putty består av en kitt lignende stav med en kjerne av herder. Man kapper av nødvendig mengde og knar denne til en deig slik at herde-kjernen blandes med kittets ytre lag. Den begynner så å herder og blir knallhardt etter noen minutter. Kitt klumpen klemmer du mot lekkasjen slik at den opphører, deretter snurrer du rundt Pipe tapen som også herder raskt. Et meget hendigt hjelpemiddel til å stoppe lekkasjer midlertidigt. Les mere om produktet her: Wencon Pipe-tape og Putty Har selv brukt produktet ved flere anledninger. Enkelt og kjapt. Tåler plenty vannsøl da tapen skal ha vann for å herde. Kan anbefales til middlertidige reparasjoner. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Galilee Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Fiskesaker Så har man noe å drive med i tilfelle motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Fiskesaker Så har man noe å drive med i tilfelle motorhavari. Bra dersom en er tom for proviant og sulten river, men tror jeg har et bedre forslag. Samle alle håndbøker og bruksannvisninger til motor og øvrig utstyr ombord i en oversiktig mappe. Ved motorhavari vil det kanskje være bedre å studerer manualen til motoren en å fiske. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Jeg hadde tidligere med lekkasjesøker for gass og luft. Biltema produkt, kr. 39.90 for 200 ml. gassflaske. art. nr 36-325. Vet ikke hvorfor jeg nå har kuttet denne ut. Sitér dette innlegget Link to post
BIG SEA NERO Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hjelpemotor er lurt. i tilfelle tjyvflaxn renner ut Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hjelpemotor er lurt. i tilfelle tjyvflaxn renner ut Hjelpmotorer produsere vel mer strøm enn tjyvflax Da skulle det være artig å høre om noen har en hjelmotor og erfaringer med det, da kan en tenke to variater: 1. For å produsere strøm 2. Eksta motor for framdrift - (påhenger). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.