Jump to content

Hva bør man ha ombord av reservedeler?

edo

Recommended Posts

Er den ikke det da?

Den linksgjengede tilkoblingen på flaska er vel standard over hele fjøla.

I Danmark, Norge og Strømstad kan flaskene fåes med hurtigkobling skrudd på.

Lingsgjengede tilkobling? - har aldri vært borte i det. Vi har av de små blå ombord som en får tak i både i Sverige og Norge. I Danmark de make flasker, men med annen tilkoblig. Jeg skjønner heller ikke at en ikke kan få en europeisk standard. Noen for KNBF å ta opp i europeiske båtorganer?

Ting JEG har ombord:

2-3m slanger, har samme dim for kjølevann over alt, disse kan ved nødstilfelle også brukes slik at pentrypumpa kan lense

Strips, billig, ruster ikke, og kan brukes som slangeklemmer

Vulk tape

'Duct' tape

el. tape

Sikringer

Rustfrie slangeklemmer (samme dimensjoner som brukes i båten)

Tenplugger

Impeller

Pærer til alle lanterner

Kileremmer for dynamo og pumper.

Pakning på tube

Silikon på tube

Motorolje

'Verktøy på boks'

plugghetter

'forrige sett' med tenningsdeler (rotor, fordelerhette plugghetter mm.)

Det jeg kanskje savner er et eller annet for nødreparasjon av kalesje og evt. mindre hull i skrog (glassfiber).

Verktøy regnes vel ikke som 'reservedeler' men pleier å ha med verktøy til alle skruer og bolter på båten.

fastnøkkelsett

leddnøkkelsett

skrutrekkersett

Kombinasjonstang

Vannpumpetang/polygrip

pluggnøkkel

Kniv

Alt sammen så enkelt og solid som mulig

Pipesett og bitssett har jeg med vilje unngått fordi jeg ikke vil ha verktøy som avhenger av 'smådeler' for å funke. Jeg har greid å ødelegge begge deler før med håndmakt.

Gjengene ned i flaska er links.

Og det er så godt som en europeisk standard.

Mulig vi snakker forbi hverandre, men i europeisk sammenheng bruker vi propan eller butan. Det heter at en butanflaske aldri må fylles med propan - svært farlig! Og i varmt klima max. 70% full. Det er forskjellige tilkoblinger og jeg er ikke kjent med noen europeisk standard. En av de beste shops for slikt utstyr er engelske calormarineshop.co.uk

Jeg har ikke reservedler til min store påhenger, men har

-masse tau (3 x10m pluss diverse småtau).

-to dregger...en stor og en liten.

-mobiltelefon.

-nødbluss

Min fikse ide er at jeg ved motorhavari skal ha nok tau til å få bunnkjenning med dreggen i hele "mitt" område. Planen er å ikke ta av dekselet på påhengeren, men ringe Redningselskepet ved motorstopp.

(Nødblusset har jeg i tilfelle jeg en vakker sommerdag får motorstopp og folk venlig bare vinker tilbake.)

Er dette en naiv nødplan ?...det er vel lite man kan fikse i moderne 4-takter uansett (?)

-masse tau (3 x10m pluss diverse småtau).

-to dregger...en stor og en liten.

-mobiltelefon.

-Min fikse ide er at jeg ved motorhavari skal ha nok tau til å få bunnkjenning med dreggen i hele "mitt" område. Er dette en naiv nødplan

Tja, jeg vet ikke. I et gammelt Sjøsport var dette med nødutstyr og reservedeler omtalt, og der ble det anbefalt å ta for seg sjøkartet over hjemmefarvannet og finne den største dybden. Sørg så for å ha med dreggtau tilsvarende 3 ganger denne dybden, så er du trygg, mente de i Sjøsport den gangen.

Jeg gjorde for moro skyld første del av øvelsen, og på mitt sjøkart var største dybde sånn rundt 465 meter. Jeg stoppet der, for det ble litt drøyt med 1,4 kilometer dreggtau syntes jeg da.

Jeg har vel fremdeles ikke dreggtau nok i følge Sjøsport.

mvh tuffff

Jeg gjorde for moro skyld første del av øvelsen, og på mitt sjøkart var største dybde sånn rundt 465 meter. Jeg har vel fremdeles ikke dreggtau nok i følge Sjøsport.

mvh tuffff

Min båt er laste med ..... Jeg tror vel at 50m holder for de fleste, dersom en flyter driver en mot land og grunnere vann.

Hva med drivanker, kommer det inn som reserve, fiskekos, eller nød?

Drivanker er ikke reserveutstyr. Fast inventar sammen med godt langt tauverk. For at dette skal ha noen effekt, må du ha "mye" vind og sjø slik at ankerett får tak. Poenget er jo å bremse farten på skuta. I lett vind - under test - kan det hjelpe å feste en fender til ankeret, slik at det holder seg oppe i vettug vanndybde.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Spørs om ikke denne tråden kommer til å gjøre en hel menneskegruppe glad, nemlig dem om er så nærstående til en båteier at de av og til gir ham/henne presanger. Problemet med å finne på noe til "den som har alt" vil være eliminert når denne tråden har oppfylt intensjonen sin. Selv ubemidlede mindreårige vil jo ha råd til ett eller annet fra den lista som nå begynner å danne seg (strips, silvertape osv. osv).

Faktisk veldig bra.

Snart er det både Morsdag og Valentine's, og senhøstes er det noe som heter Farsdag. Vårt oppdrag som båteiere må fra nå av være å få alle til å forstå at slike dager alltid uttales: Båteierdagen - Boat Owners Day. :yesnod:

Ønskelisten er snart klar.

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Snart er det både Morsdag og Valentine's, og senhøstes er det noe som heter Farsdag. Vårt oppdrag som båteiere må fra nå av være å få alle til å forstå at slike dager alltid uttales: Båteierdagen - Boat Owners Day. :yesnod:

Ønskelisten er snart klar.

Hilsen Gompe

Kjempidè, bør følges opp i et hvert båthjem - kanskje det blir en nasjonaldag på linje med 17.mai - hvem vet :flag:

Jeg er blant de fritidsbåtførere som stadig lærer nye ting om hva vi bør ha ombord.

Jeg kjenner en tidligere god båtvenn. Han hadde så mye verktøy ombord i forpiggen at nesa gikk dypere enn akterenden - men han var glad både i båten og i verkstedet ombord.

Jeg sliter med å finne en god avveining mellom hensiktsmessig verktøy, bolter, skruer, muttere, tape, ledninger, filtre og alt mulig annet.

Resultatet blir at kiloene drar på seg. Nå har jeg adskillig mer enn 100 kg ekstra utstyr ombord - og 99 % av utstyret bruker jeg ikke i løpet av sesongen.

Skal jeg heller satse på å ta ut reservedelene ombord og tilkalle redningsskøyta når behovet oppstår?

Alt vi foretar oss her i livet består av en form for risiko. Så har vi begrepet "kalkulert risiko". Det må bli opp til den enkelte, men når man leser gjennom denne tråden syns jeg det kan bli litt voldsomt. Det er veldig mye nyttig, men en plass må grensene gå. Som det bør gjøre ved alle ting vi foretar oss i livet. Veldig få våger å gå mot "gode ideer" mht. sikkerhet. Det er derfor vi snart må ikle oss hjelm for å ta turen til postkassen.

Tanken har vært å lage en poll av denne tråden.

Vi har noen praktiske forhold som må klarlegges først.

Pollsystemet er slik at det er en begrensning på 50 svarkategorier for hvert tema. Et tema kan eksempelvis være verktøy. Da har vi 50 muligheter for verktøy som leseren kan krysse av for.

Videre kan vi ha 50 tema. Tema kan være: Verktøy, reperasjonsutstyr, forbruksdeler, elektrisk, VVS, o.a.

Dette gir en total mulighet på 50 tema x 50 svarmuligheter = "2500 reservedeler".

pettersand utarbeider oversikt over alle "reservedelene", så får vi se hvordan dette kran presenteres i en poll.

Så vidt meg bekjent er det første gang at et så pass stort forum lager en brukerundersøkelse av medlemmenes syn på og oppfatning av "reservedeler".

Trolig kan det også være greit å innhente noe informasjon av båtstørrelse og båttype. Et tredje spørsmål kan være seilas (dagsturer/weekendturer med overnatting/lengre turer med mer enn 5 overnattinger).

Anatr at vi også må ha noen svar for dem som aldri har med noen reservedeler, verken toilettpapir eller plaster.

Synspunkter mottas med takk.

Etter hvert som pollen skrider frem er det åpenbart at vi vil mangle endel reservedeler, men slik er avstemninger - det vi ikke har lagt inn i starten blir det vanskelig å trekke inn i etterkant.

Dette er samtidig en oppfordring til å komme med de siste innspillene til reservedeler, enten det er blyanter eller medisinsk utstyr eller noe annet...

Hvis man skal kalle det en brukerundersøkelse med grupperinger på størrelse båt, type båt og bruksmønster, så er det trolig ønskelig å vite hva de enkelte grupperingene prioriterer.

Slik jeg kjenner poll-systemet, og forstår roaldbj, vil man som resultat se en fordeling på størrelse båt, båttype og bruksmønster - og så kommer utstyrsvalget i en eneste grøt uten at man ser hvem som prioriterer hva.

Men det er mulig at en slik poll kan gjøres mer avansert enn hva jeg har sett her tidligere? Da er det mer interessant.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...