Jawik Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hjelpemotor vha aggregat (230V) må vel kunne la seg løse. En liten (230V) el-motor som kan kobles til hovedakslingen på et eller annet vis. Slik at en kan oppnå 3-5 knop. Noen som har forslag til motor ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Noen av som bruker gass ombord i båten seiler tidvis innom Sverige og Danmark - er gasspåtrykkingsenheten nå alminnelig tilgjengelig i disse landene? Sist sommer fant jeg ikke disse gassflaskene i alle havnene i danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 denne gass standarden olike system i olike länder er helt kass hvorfor kan man ikke enas om en felles koppling som gäller i hele Europa campinggass 2kg tror jag er lik.......men vem drar runt med desse miniatyrer..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 hvorfor kan man ikke enas om en felles koppling som gäller i hele Europa Blir ikke inntekter av slikt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Er den ikke det da? Den linksgjengede tilkoblingen på flaska er vel standard over hele fjøla. I Danmark, Norge og Strømstad kan flaskene fåes med hurtigkobling skrudd på. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Er den ikke det da?Den linksgjengede tilkoblingen på flaska er vel standard over hele fjøla. I Danmark, Norge og Strømstad kan flaskene fåes med hurtigkobling skrudd på. Lingsgjengede tilkobling? - har aldri vært borte i det. Vi har av de små blå ombord som en får tak i både i Sverige og Norge. I Danmark de make flasker, men med annen tilkoblig. Jeg skjønner heller ikke at en ikke kan få en europeisk standard. Noen for KNBF å ta opp i europeiske båtorganer? Sitér dette innlegget Link to post
Galilee Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ting JEG har ombord: 2-3m slanger, har samme dim for kjølevann over alt, disse kan ved nødstilfelle også brukes slik at pentrypumpa kan lense Strips, billig, ruster ikke, og kan brukes som slangeklemmer Vulk tape 'Duct' tape el. tape Sikringer Rustfrie slangeklemmer (samme dimensjoner som brukes i båten) Tenplugger Impeller Pærer til alle lanterner Kileremmer for dynamo og pumper. Pakning på tube Silikon på tube Motorolje 'Verktøy på boks' plugghetter 'forrige sett' med tenningsdeler (rotor, fordelerhette plugghetter mm.) Det jeg kanskje savner er et eller annet for nødreparasjon av kalesje og evt. mindre hull i skrog (glassfiber). Verktøy regnes vel ikke som 'reservedeler' men pleier å ha med verktøy til alle skruer og bolter på båten. fastnøkkelsett leddnøkkelsett skrutrekkersett Kombinasjonstang Vannpumpetang/polygrip pluggnøkkel Kniv Alt sammen så enkelt og solid som mulig Pipesett og bitssett har jeg med vilje unngått fordi jeg ikke vil ha verktøy som avhenger av 'smådeler' for å funke. Jeg har greid å ødelegge begge deler før med håndmakt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Veldig bra - det føyes til den STORE lista Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Lingsgjengede tilkobling? Gjengene ned i flaska er links. Og det er så godt som en europeisk standard. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Gjengene ned i flaska er links. Og det er så godt som en europeisk standard. Mulig vi snakker forbi hverandre, men i europeisk sammenheng bruker vi propan eller butan. Det heter at en butanflaske aldri må fylles med propan - svært farlig! Og i varmt klima max. 70% full. Det er forskjellige tilkoblinger og jeg er ikke kjent med noen europeisk standard. En av de beste shops for slikt utstyr er engelske calormarineshop.co.uk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Jeg mener denne typen flaske. Her skrues reduksjonsventilen ned i flaska. Denne fåes mange steder. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Ja, jeg er med. Denne fikk vi byttet i Sverige, men sist jeg var i Danmark (2 år siden) viste det seg at på tilsynelatene make flaske var det en annen kobling. Kjedelig. Det er mulig at en har kommet til lik standard etter den tid. Redigert 4.Februar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Jeg har ikke reservedler til min store påhenger, men har -masse tau (3 x10m pluss diverse småtau). -to dregger...en stor og en liten. -mobiltelefon. -nødbluss Min fikse ide er at jeg ved motorhavari skal ha nok tau til å få bunnkjenning med dreggen i hele "mitt" område. Planen er å ikke ta av dekselet på påhengeren, men ringe Redningselskepet ved motorstopp. (Nødblusset har jeg i tilfelle jeg en vakker sommerdag får motorstopp og folk venlig bare vinker tilbake.) Er dette en naiv nødplan ?...det er vel lite man kan fikse i moderne 4-takter uansett (?) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 -masse tau (3 x10m pluss diverse småtau).-to dregger...en stor og en liten. -mobiltelefon. -Min fikse ide er at jeg ved motorhavari skal ha nok tau til å få bunnkjenning med dreggen i hele "mitt" område. Er dette en naiv nødplan Tja, jeg vet ikke. I et gammelt Sjøsport var dette med nødutstyr og reservedeler omtalt, og der ble det anbefalt å ta for seg sjøkartet over hjemmefarvannet og finne den største dybden. Sørg så for å ha med dreggtau tilsvarende 3 ganger denne dybden, så er du trygg, mente de i Sjøsport den gangen. Jeg gjorde for moro skyld første del av øvelsen, og på mitt sjøkart var største dybde sånn rundt 465 meter. Jeg stoppet der, for det ble litt drøyt med 1,4 kilometer dreggtau syntes jeg da. Jeg har vel fremdeles ikke dreggtau nok i følge Sjøsport. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Jeg gjorde for moro skyld første del av øvelsen, og på mitt sjøkart var største dybde sånn rundt 465 meter. Jeg har vel fremdeles ikke dreggtau nok i følge Sjøsport. mvh tuffff Min båt er laste med ..... Jeg tror vel at 50m holder for de fleste, dersom en flyter driver en mot land og grunnere vann. Hva med drivanker, kommer det inn som reserve, fiskekos, eller nød? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg har vel sånn rundt 3 ganger femti meter pluss et passelig knippe med tamper på opp mot 10 meter. Har et drivanker også, men har aldri prøvet det. Virke disse noe særlig da? Husker noen gamle tester hvor det ikke kom heldig ut i hvert fall, men det er nå med ombord. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) Drivanker er ikke reserveutstyr. Fast inventar sammen med godt langt tauverk. For at dette skal ha noen effekt, må du ha "mye" vind og sjø slik at ankerett får tak. Poenget er jo å bremse farten på skuta. I lett vind - under test - kan det hjelpe å feste en fender til ankeret, slik at det holder seg oppe i vettug vanndybde. Redigert 7.Februar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hekksjø Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Spørs om ikke denne tråden kommer til å gjøre en hel menneskegruppe glad, nemlig dem om er så nærstående til en båteier at de av og til gir ham/henne presanger. Problemet med å finne på noe til "den som har alt" vil være eliminert når denne tråden har oppfylt intensjonen sin. Selv ubemidlede mindreårige vil jo ha råd til ett eller annet fra den lista som nå begynner å danne seg (strips, silvertape osv. osv). Faktisk veldig bra. Snart er det både Morsdag og Valentine's, og senhøstes er det noe som heter Farsdag. Vårt oppdrag som båteiere må fra nå av være å få alle til å forstå at slike dager alltid uttales: Båteierdagen - Boat Owners Day. Ønskelisten er snart klar. Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Snart er det både Morsdag og Valentine's, og senhøstes er det noe som heter Farsdag. Vårt oppdrag som båteiere må fra nå av være å få alle til å forstå at slike dager alltid uttales: Båteierdagen - Boat Owners Day. Ønskelisten er snart klar. Hilsen Gompe Kjempidè, bør følges opp i et hvert båthjem - kanskje det blir en nasjonaldag på linje med 17.mai - hvem vet Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Kjempidè, bør følges opp i et hvert båthjem... I alle hjem. Skulle bare mangle. Vi tar i mot det vi kan få til vår kjære båt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Jeg er blant de fritidsbåtførere som stadig lærer nye ting om hva vi bør ha ombord. Jeg kjenner en tidligere god båtvenn. Han hadde så mye verktøy ombord i forpiggen at nesa gikk dypere enn akterenden - men han var glad både i båten og i verkstedet ombord. Jeg sliter med å finne en god avveining mellom hensiktsmessig verktøy, bolter, skruer, muttere, tape, ledninger, filtre og alt mulig annet. Resultatet blir at kiloene drar på seg. Nå har jeg adskillig mer enn 100 kg ekstra utstyr ombord - og 99 % av utstyret bruker jeg ikke i løpet av sesongen. Skal jeg heller satse på å ta ut reservedelene ombord og tilkalle redningsskøyta når behovet oppstår? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Alt vi foretar oss her i livet består av en form for risiko. Så har vi begrepet "kalkulert risiko". Det må bli opp til den enkelte, men når man leser gjennom denne tråden syns jeg det kan bli litt voldsomt. Det er veldig mye nyttig, men en plass må grensene gå. Som det bør gjøre ved alle ting vi foretar oss i livet. Veldig få våger å gå mot "gode ideer" mht. sikkerhet. Det er derfor vi snart må ikle oss hjelm for å ta turen til postkassen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Tanken har vært å lage en poll av denne tråden. Vi har noen praktiske forhold som må klarlegges først. Pollsystemet er slik at det er en begrensning på 50 svarkategorier for hvert tema. Et tema kan eksempelvis være verktøy. Da har vi 50 muligheter for verktøy som leseren kan krysse av for. Videre kan vi ha 50 tema. Tema kan være: Verktøy, reperasjonsutstyr, forbruksdeler, elektrisk, VVS, o.a. Dette gir en total mulighet på 50 tema x 50 svarmuligheter = "2500 reservedeler". pettersand utarbeider oversikt over alle "reservedelene", så får vi se hvordan dette kran presenteres i en poll. Så vidt meg bekjent er det første gang at et så pass stort forum lager en brukerundersøkelse av medlemmenes syn på og oppfatning av "reservedeler". Trolig kan det også være greit å innhente noe informasjon av båtstørrelse og båttype. Et tredje spørsmål kan være seilas (dagsturer/weekendturer med overnatting/lengre turer med mer enn 5 overnattinger). Anatr at vi også må ha noen svar for dem som aldri har med noen reservedeler, verken toilettpapir eller plaster. Synspunkter mottas med takk. Etter hvert som pollen skrider frem er det åpenbart at vi vil mangle endel reservedeler, men slik er avstemninger - det vi ikke har lagt inn i starten blir det vanskelig å trekke inn i etterkant. Dette er samtidig en oppfordring til å komme med de siste innspillene til reservedeler, enten det er blyanter eller medisinsk utstyr eller noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Hvis man skal kalle det en brukerundersøkelse med grupperinger på størrelse båt, type båt og bruksmønster, så er det trolig ønskelig å vite hva de enkelte grupperingene prioriterer. Slik jeg kjenner poll-systemet, og forstår roaldbj, vil man som resultat se en fordeling på størrelse båt, båttype og bruksmønster - og så kommer utstyrsvalget i en eneste grøt uten at man ser hvem som prioriterer hva. Men det er mulig at en slik poll kan gjøres mer avansert enn hva jeg har sett her tidligere? Da er det mer interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Hvis man skal kalle det en brukerundersøkelse med grupperinger på størrelse båt, type båt og bruksmønster, skulle vart bra om man kunde lastet ned 'hele listen' med 'bra o ha grejjer' i typ xls-format...... så kan var o en göra sin egen liste oxo, efter egne behov! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.