Jump to content

Hva bør man ha ombord av reservedeler?

edo

Recommended Posts

Hvis man skal kalle det en brukerundersøkelse med grupperinger på størrelse båt, type båt og bruksmønster, så er det trolig ønskelig å vite hva de enkelte grupperingene prioriterer.

Slik jeg kjenner poll-systemet, og forstår roaldbj, vil man som resultat se en fordeling på størrelse båt, båttype og bruksmønster - og så kommer utstyrsvalget i en eneste grøt uten at man ser hvem som prioriterer hva.

Men det er mulig at en slik poll kan gjøres mer avansert enn hva jeg har sett her tidligere? Da er det mer interessant.

Kansje det kan lages en poll for

seilbåt - dagsturer

seilbåt - fleredagsturer

seilbåt - ukesturer

motorbåt - dagsturer

motorbåt - fleredagsturer

motorbåt - ukesturer

Snekke

Jolle

skjergårdsjeep

OSV OSV

Jeg må virkelig si at dette ser ut til å bli ommfattende. Lykke til!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Vi har som sagt mulighet for 50 x 50 alternativer, dvs 2500 svar i en poll. Vi må vurdere flere opplegg.

Ett oppleggg er en poll for hver av 9 alternativene som tom-ass antyder. Det er nå i forberedelsesfasen at vi kan planlegge for å hindre totalt kaos i datainnsamlingen. Vi får ikke noe bedre ut enn det vi legger inn. KJeg skal høre om vi kan kopiere tråder, dvs at vi lager en poll for seilbåter, eksempelvis seilbåter -dagsturer, og deretter kopierer samme tråd for andre båter. Jeg skal forhøre meg med Ingar.

Det er klart at vi kan lage en oversikt over alle inkomne forslag til reservedeler/verktøy/reperasjonskit o.a. på en exel-fil som gjøres nedlastbar. Det er så mange medløemmer som har lagt ned aktivitet i denne tråden at vi må i utgangspunktet være innstilt på å gjøre innspillene mest mulig tilgjengelig. Flere innspill mottas med takk.

En viktig vurdering er viderevurdering av innspillet til tom-ass hvor hhv seilbåter og motorbåter inndeles i tre kategorier for dagsturer/flerdagsturer/ukesturer.

dette er trolig mer hensiktsmessig enn inndelingt ut fra båtstørrelse.

Det skulle vel ikke være nødvendig å skille mellom snekke og motorbåter.

Jeg ser at jolle og skjærgårdsjepp kan være egne kategorier, men disse kan vel også forstås som dagstur-båter?

Det hadde vært fint om vi kunne klare oss med 6 klasser båter som angitt av tom-ass og videre kommentert i dette innlegget.

Jeg ville tro at det er bruksmønsteret av båten og ikke båtens størrelse som primært er avgjørende for mye utstyr man bringer med ombord?

Enig i at hensikten med undersøkelse alltid må være det sentrale.

Det hører vel til sakens karakter at de fleste med endel erfaring har med atskillig mer enn hva de ofte bruker ombord. Dette beror antageligvis på tidligere erfaring om hva som kan gå galt. Personer som aldri har opplevd problemer med slanger tar trolig ikke med seg verken slangeklemmer, reperasjonstape for slanger eller strammere for slangeklammer.

Vi kan ikke legge opp til å besvare alle mulige båtkategorier og bruksmønster. En hypotese kan være at bruksmønsketer av båten, dvs. dagstrur/ flergadstur/ uketurer også gjenspeiler hva man har med ombord av ekstrautstyr. Hvorvidt det er markerte forskjeller mellom seilbåtførere og motorbåtførere gjenstår å se.

Poenget med denne pollen er å registrere hva medlemmer av båtplassen bringer med av utstyr ombord som kan knyttes til reperasjoner/vedlikehold.

Videre er hensikten at nye medlemmer av BP kan vurdere hva bestående medlemmer har av utstyr ombord.

Dersom 100 medlemmer svarer på pollen/pollene får vi en indikasjon på hva medlemmer vanligvis har med ombord.

Forslag til gruppeinndeling:

Seilbåt 1

Seilbåt 2

Seilbåt 3

Motorbåt 1

Motorbåt 2

Motorbåt 3

Dagsturbåt 1

Gruppe 1: innaskjærs, kort vei til hjelp, ligger stort sett i gjestehavn eller i uthavn sammen med andre båter.

Gruppe 2: mer utaskjærs, uten mulighet for hjelp på kort sikt, ligger gjerne alene i uthavn/sjelden i gjestehavner.

Gruppe 3: kryssing av mindre havområder, alene en båt (Shetland, Danmark osv)

Jeg synes dette er en bedre inndeling enn antall dager på tur. En kan gjerne være på tur hele sommeren, men ligger en som regel i større gjestehavner med enkel tilgang på det meste, er det jo begrenset hva man trenger å dra rundt på av reservedeler. En to dagers kryssing alene båt til Shetland er noe helt annet.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...