Jump to content

AUX kontakt på en Raymarine A60 plotter

Rastløs

Recommended Posts

Utrolig hvor lett det er å gå over sine egne begrensninger når det gjelder båt gitt.

Jeg prøvde å koble signaler mellom min nye plotter og en simrad rorkult piloti helgen. Det gikk selvfølgelig dårlig, så det tror jeg at jeg legger på is ( virkelig tykk is)

Jeg ser imidlertid at plotteren har en AUX kontakt. Er det noe morsomt jeg kan bruke den til ?

:confused:

Kommenterte mer svaret fra Mulligan enn spørsmålet ditt da jeg svarte så her skal jeg kommer her med hele forklaringen.

Plotteren din har en NMEA utgang, plotteren ble også levert med en NMEA kabel.

Du skal koble Gul ledning i fra plotterens NMEA kabel til rød på piloten og brun ledning fra plotteren skal til blå på piloten.

Det er mulig du må inn i en meny på A65 for å konfigurere at NMEA skal sendes ut og hvilke setninger som skal sendes, slik er i det i hvertfall på E-Serien. Det er listet i TP22 manualen hvilke NMEA setninger den "forstår".

Redigert av abbor (see edit history)

Det kan hende at det forhold at jeg fikk det til bare var ren flaks, for jeg har fortsatt ikke peiling på hvilke setninger som sendes hvor.

Jeg koblet rett og slett NMEA com og NMEA data fra de oppgitte pinnene i fjern kontrollen til tilsvarende pinner på plotteren.

Da jeg slo på, satte piloten i nav mode og plottet inn en kurs på plotteren så begynte det å "knirke" i piloten og den stilte seg etter

den kursen jeg hadde satt opp.

Godt å høre at det virker :flag:

Piloten din henter data fra følgende NMEA setninger:

APA Cross Track Error, bearing to/arrival at waypoint

APB Cross Track Error, bearing to/arrival at waypoint

RMA Speed & course over ground & magnetic variation

RMB Cross track error, bearing to/arrival at waypoint (T)

RMC Speed & course over ground & magnetic variation

BWR Bearing to/arrival at waypoint (rhumb line)

BWC Bearing to/arrival at waypoint (great circle)

VHW Boat Speed

XTE Cross Track Error

Piloten kan ikke sende data over NMEA 183, bare motta.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...