Rastløs Startet 7.Januar.2008 Del på Facebook Startet 7.Januar.2008 Utrolig hvor lett det er å gå over sine egne begrensninger når det gjelder båt gitt. Jeg prøvde å koble signaler mellom min nye plotter og en simrad rorkult piloti helgen. Det gikk selvfølgelig dårlig, så det tror jeg at jeg legger på is ( virkelig tykk is) Jeg ser imidlertid at plotteren har en AUX kontakt. Er det noe morsomt jeg kan bruke den til ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Januar.2008 Del på Facebook Svart 7.Januar.2008 Simrad autopiloten benytter CANbus for overføring av signaler. Gir plotteren din RS232 ut, går det særs dårlig. Simrad leverer en interface RS232/CANbus. Tror den heter AT10. Men det er ikke sikkert det vil virke da heller fordi autopiloten vil se etter data fra et Simrad instrument. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 I hvertfall noen av Simradpilotene har NMEA 183 , eksempelvis TP22 .Du må sjekke instruksjonsboka for piloten din om den har NMEA 183 Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 He he. Det var en TP22 jeg prøvde å koble, men jeg tror ikke det er oppgitt riktige kontaktpunkter i (i allefall en av ) instruksjonsbøkene. Jeg får lese litt mer og snakke litt med importøren. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 Koblingen er beskrevet på side 23 i denne manualen Simrad TP22 manual NMEA Out + i fra plotteren skal kobles til rød ledning NMEA Out - (eller common) i fra plotteren skal kobles til blå. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 (redigert) Kommenterte mer svaret fra Mulligan enn spørsmålet ditt da jeg svarte så her skal jeg kommer her med hele forklaringen. Plotteren din har en NMEA utgang, plotteren ble også levert med en NMEA kabel. Du skal koble Gul ledning i fra plotterens NMEA kabel til rød på piloten og brun ledning fra plotteren skal til blå på piloten. Det er mulig du må inn i en meny på A65 for å konfigurere at NMEA skal sendes ut og hvilke setninger som skal sendes, slik er i det i hvertfall på E-Serien. Det er listet i TP22 manualen hvilke NMEA setninger den "forstår". Redigert 8.Januar.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 Ja da ser det greiere ut. Det må være en som ikke var oppdatert som fulgte med piloten min. Da skal jeg greie det . Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 Kommenterte på bakgrunn av denne. Etter erfaringen min med IS12Wind er jeg blitt allergisk ovenfor Simrad. Etter å ha brukt tusener på IS12, AT10 og ME optokobler kom det for en dag at selv om du sendt NMEA på RS232 til AT10 vil det fremdeles ikke virke fordi IS12 ser etter et proprietært Simrad telegram. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 - men nå er autopilot TP22, fjernkontroll HR20 og Raymarin plotter koblet sammen. - Og vet dere hva; DET FUNGERER ! ( og jeg som har 10 tommeltotter og resten kontorfingre ) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Det var bra. Tar du kursinformasjon fra plotteren, eller sender du headingdata fra autopiloten? Redigert 9.Januar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Det kan hende at det forhold at jeg fikk det til bare var ren flaks, for jeg har fortsatt ikke peiling på hvilke setninger som sendes hvor. Jeg koblet rett og slett NMEA com og NMEA data fra de oppgitte pinnene i fjern kontrollen til tilsvarende pinner på plotteren. Da jeg slo på, satte piloten i nav mode og plottet inn en kurs på plotteren så begynte det å "knirke" i piloten og den stilte seg etter den kursen jeg hadde satt opp. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Godt å høre at det virker Piloten din henter data fra følgende NMEA setninger: APA Cross Track Error, bearing to/arrival at waypoint APB Cross Track Error, bearing to/arrival at waypoint RMA Speed & course over ground & magnetic variation RMB Cross track error, bearing to/arrival at waypoint (T) RMC Speed & course over ground & magnetic variation BWR Bearing to/arrival at waypoint (rhumb line) BWC Bearing to/arrival at waypoint (great circle) VHW Boat Speed XTE Cross Track Error Piloten kan ikke sende data over NMEA 183, bare motta. Redigert 9.Januar.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg koblet rett og slett OK. Grunnen til at jeg spurte var at jeg fintenker på å prøve å lese ut kompasset for å bruke det som heading i Maxsea. Seatalk til RS232 er rett fram, men protokollen blir verre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Sannsynligvis bør Simrad AT10 kunne konvertere headningsignalene for deg. Simrad AT10 Simnet til NMEA 183 Hvis ikke må du vente to-tre måneder til en mer generell NMEA 2000 til NMEA 183 konverter er tilgjengelig. Du vil også trenge denne kabelen, hvis du ikke vil kutte og spleise. Simnet to NMEA 2000 kabelovergang Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Har en AT10. For at du ikke skal kunne koble til utstyr fra andre fabrikat, venter IS12 på et $PRSIMxx telegram før den tar data. Den aksepterer ikke Furuno eller Trmble mottakerene mine. Simnet er NMEA2000 på CANbus. Redigert 9.Januar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Nå bygger vel også NMEA 2000 på CANbus. CANbus og NMEA benytter begge samme physical layer og data link layer. På hvilke måter skiller Simnet seg fra NMEA 2000 bortsett i fra konnektorer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.