Jump to content

bytte oljefilter - volvo penta 11 mdc

olavhm

Recommended Posts

Har en volvo penta 11 mdc og skulle ha byttet oljefilteret. Det sitter imidlertid helt fast. Så vidt jeg kan se ut fra manualen skal det kunne løsnes med håndkraft. Noen som har vært ute for noe liknende?

Olav

S/Y Orion

Enkleste er vel å legge godt med filler under der filteret er, for så å slå et langt skrujern rett gjennom filteret og skru det løs slik. Det finnes også spesielle "rem-tanger" som virker som filteravtagere...kjøpes på Biltema og lignende.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Selv om filteret skal strammes for hånd, er det svært skjelden man klarer å løse det på samme måte! En oljefiltertang må til, eller hvis man ikke har tang kan man slå et skrujern gjennom filteret helt ytterst og bruke dette som håndtak. Grisete blir det, men det løsner i det minste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Husk å legg på en oljefilm på gummipakningen før montering av nytt filter.

Jeg bruker å få løsnet det med håndkraft; enten er jeg råsterk :lol: eller så er det kombinasjonen av nevnte oljefilm og moderat tiltrekning som er årsaken.

Å løsne et filter med slå-gjennom-en-skrutrekker metoden har jeg gjordt en eneste gang. Noe skikkelig søl.

Sist jeg byttet olje på båten fikk jeg ikke en eneste dråpe i kjølen; fikk holdt en tom iskremboks (2 liter) akkurat nok innunder til at det gikk bra...

Mi erfaring er at det er oljefiltertenger som er vesentleg betre enn den "sjekteeier" viser bilete av. Særleg dersom det er trangt å koma til filteret.

Ellers er det ingen grunn til å kjøpa Volvo "orginalt" oljefilter. Dette med unntak av om ein ønsker å betala overpris.

Ask

Ja, man trenger litt plass for å bruke avtrekkeren jeg foreslår. Har MD11C selv i min Nidelv 24 og bruker dette verktøyet. Funker fint for meg, også er det billig.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Når du først er i gang med en smule vedlikehold....

Her er et lite tips, Md11C har oljepumpe som er montert i forkant av motoren, noe over oljenivået i sumpen.

Utenpå røret som peilepinnen står i er "sugerøret" for oljepumpen, her er det også en sil.

Denne silen vil over tid gjerne gå mer eller mindre tett med påfølgende lavt oljetrykk.

Rundt peilepinnen har du en messingkrans med fire hull i, bruk et egnet verktøy og skru denne opp, trekk opp røret og gjør rent silen.

Kontroller/eventuelt bytt ut tetning mellom motor og messingkrans :yesnod:

Johannes