Mahine Startet 9.Januar.2008 Del på Facebook Startet 9.Januar.2008 Jepp. No er gubbet kommet godt i gang med å engasjere ho mor i å skaffe opplysninger og fakta til neste båtsesong. Vi har kommet godt i gang, men det er mye som skal gjøres. Vi har brukt fairlinen en sesong og har oppdget en del ting som kansje kunne vært annerledels. Det som er vår store frustasjon for tiden er badeplattformen. Vi mener og ha hørt at det er mulighet å få den bredere. Mulig "støpe på" eller noe i den dur. Det er for at tilgangen fra båt til båt kunne blitt litt enklere og ikke minst litt mindre tråkk på båten. Med mangen timer med vask og polering i fjor der fargen skiftet fra grågul til hvit så vil vi ha den hvit. Jeg har søkt på nett og lest mye men finner ikke noen som kan gjøre en slik jobb. Hvet dere om noen?????? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Vil bare foretelle hva jeg har gjort: Kjøpte finerplate av "teak" på 122 x 244 cm, 13 mm tykk. Skar den i to på langs og limte/skrudde bitene sammen (dvs. jeg delte en ene halvparten i to for å få "bordene" på langs av båten). 60 cm bred. Kantet med 30 mm ferderlist. Monterte den på den gamle plattformen. Så ser jeg at du er ny her på BP, svært bra forum. Velkommen! Redigert 9.Januar.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Velkommen til Båtplassen Mahine. Hyggelig at kvinner også er aktive i dette forumet som jeg nok tror er ganske mannsdominert. Dere får helt sikkert mange synspunkter og råd på dette spørsmålet. Dere har vel i utgangspunktet to fremgansmåter: den ene er som Zach beskriver ved å bygge på plattformen med vannbestandige materialer og eventuelt støttestagg. Den andre er å støpe på eksisterende plattform. Dersom du kan legge ut et bilde av nåværende badeplattform er det lettere å gi råd. Jeg vet ikke hvor dere holder til. Det er eksempelvis omkring Oslofjorden en del båtreperatører som utfører denne typen støpejobber, bl.a. en svært dyktig kar i Son. Sitér dette innlegget Link to post
Mahine Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hei Vi hører til noen sjømil utenfor Bergen. Samnanger kommune med en lang fjord som utgangspunkt når vi skal på tur. Det er den metoden med å støpe på badeplattformen vi er mest intresert i. Har ikke noe eksakt bilde her på sittende stol, men det er en helt vanlig badeplattform som hører til en Fairline Corsica 91 mod. Hvis dette er noe som koster "plenty" så skal jeg holde det hemmelig. Vi skal også ha ny kalesje bak. Den vi har, skrår slik at vi får ikke sittet skikkelig. Blir helt gåen i både nakke og rygg. Bøyler og slikt har vi på plass. Her på vestlandet er kalesjer en viktig sak. Når det gjelder pris på ny kalesje så er de til å dåne av her på vestlandet. Har ikke bestilt ennå, så hvis det er noen som har noen gode råd om dette så mottas de med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 (redigert) Hei, og velkommen på forumet! Hvis du har bøyler klart, så er det forholdsvis enkelt å sy kalesje selv. Jeg valgte det både pga pris, og for å få den slik jeg ville ha den. Enkelt forklart plasserte jeg bøylene i posisjon der jeg ville ha de med stropper og lekter som støtte. Spente de fast. Deretter trakk jeg aktervegg med byggplast. Teipet godt med gaffateip som strakk det hele godt. Da kan man tegne med sprit-tusj både vinduer, ønskede glidelåser og sømmer. Så er det bare å fylle på med sidevegger. Siden sømmene synes på plasten, er det bare å tegnesømmene over på neste lag osv.. Tilslutt kommer tak-malen som gjøres på samme måte. Evt. at taket lages i ett med sidevegger. Dette bare som en idé Se prosjekt: Kalesje Redigert 10.Januar.2008 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mahine Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Takk for en god ide med kalesje og gjør det selv metoden. Hvor skaffet du materialene(kalesjestoffet og glidelås samt plastikk til vindu) fra og hvordan impregnerte du kalesjen? Kan jeg spørre om hvor mye du sparte på å sy den selv? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hei ! Er det en sånn båt som dette ? Finn.no Viknes har jo en ekstra badeplattform på sine 1030 ! Kan høre med de: Slik som denne Også fra Finn.no Den koster 18.600,- ref: Viknes priser Ellers går det kanskje med en slik fra Maritim ? Maritim Viksund 320 har jo også forlenget sin, men der er jo prisen ca 45.000,- http://www.viksund.no/smf/index.php?topic=701.75 Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Miss Amalie Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Takk for en god ide med kalesje og gjør det selv metoden. Hvor skaffet du materialene(kalesjestoffet og glidelås samt plastikk til vindu) fra og hvordan impregnerte du kalesjen?Kan jeg spørre om hvor mye du sparte på å sy den selv? Stoffet er ferdig impregnert Markilux. Og jeg sparte nok ca. 7-8.000,- i forhold til tilbud jeg hadde fått. Materialer kjøpte jeg hos en lokal kalesjemaker. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 (redigert) Mekket egen kallesje til gammelbåten, laget alt fra bøyler, maler og til ferdig kallesje.... sydd på en vanlig sysmaskin og en Singer fra 1920 med sveiv.. Stoff Markilux kjøpt av Eteka i Sveio som også leverte alt det andre som vinduer, glidelås, skinner og beslag..... Tok meg rundt 3 uker med hele jobben med noen timer på ettermiddagen.... Tror jeg endte på 6000 til denne 30 foteren (har nok fortrengt dette, som jeg gjør med det meste som har med priser på båtdeler).... Ble greit nok etter mitt syn... Fikk også meget gode tips av damene på Eteka om hvordan jeg skulle gjøre dette, var også innom en del ganger og så hvordan de proffe gjør det.... kunne gjøre dette siden jeg bodde 200 meter fra Eteka i denne perioden Kallesje til Sea Ray 300 Redigert 10.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mahine Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Tusen takk til Lykkeliten III. Nå skal du se at badeplattformen kommer til sin rett. Jeg skal bringe det raskt videre til kapteinen og håper han blir fornøyd med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.