Jump to content

Amatørradio på langtur ?

GeirT

Recommended Posts

Langtur med seilbåt ? Trenger du radiosertifikat ?

Amatørradio lisens gir deg rett til å bruke SSB/kortbølge radio på amatørradio båndene.

Du kan også få disp. til også å bruke maritime frekvenser.

Det skal avholdes kurs til amatørradiolisens i Stavanger/Sandnes distriktet. Eksamen blir innen sommeren kommer.

Foreløpig kursstart er planlagt til 24. januar. Skriv til la6uka@lyse.net for mer info.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Geir og Geir har da forsøkt disse maritime frekvensene, og det fungerte jo ganske bra. Vi snakket sammen noen ganger da jeg var på langtur. Ellers brukte jeg amatørradioen mye til å sende og motta e-post og da særlig GRIB-filer (værmeldinger), to-tre ganger daglig.

Mange bruker også Iridium telefon, men bruken koster ganske mye. Det gjør på den annen side også amatørradio utstyr også, men det kan jo selges igjen - i motsetning til brukte samtaleminutter på Iridium nettet.

GeirKS

Jeg tenker at amatørradio sertifikat kan være aktuelt i fremtiden :-) Er dette et veldig omfattende kurs og er det "vanskelig" stoff?
Ikke vanskelige enn f.eks. D5L. Tidligere måtte man lære morse, men ikke lengre. Du lærer litt om strøm/elektronikk, hvordan radiobølgene fungerer,

hvordan sender, mottaker og antenner virker og regler for bruk.

Husker godt den gangen jeg skulle begynne og lære morse (den gangen det var et krav)

Det må vel være noe sånt som 15 år siden, klarte å få tak i et morse program og pugga dette til jeg ble helt :crazy: :crazy: :crazy::lol:

Men jeg gav opp....

Den gangen morsekravet ble opphevet var jeg raskt ute med å bestille info fra NRRL men det forble med det...

Jeg burde få ut fingern for det er jo en hobby med få begrensninger....

Jag tog amatörsert för ett par år sedan på GSA (Gbg's SändareAmatörer)

kursen var ca 10 kvelder under en höst

vi var 8 personer som gick kursen (6 seglare o 2 'radionördar' :wink:, dom sista tyckte vel att det var 6 'seglingsnördar' o 2 radiokillar/tjejer)

det var inte spesiellt svårt....ungefer som GeirT skriver som en Kystskipperkurs

det er lite Matematikk kunna räkna på våglängder/frekvenser etc

lite hur en sändare/mottagare fungerar en del detaljer i dessa.

(det hjälpte inte o säga att 'vi seglare köper färdiga radioapparater vi kommer ikke att skruva på dom'

man skulle kunna vad som finns inuti skalet')

sen skulle man kunna lite frekvenser o vad man fikk lov att göra på dessa

Alfabetet skulle man ju kunna, men det hade man ju redan sedan VHF-kurserna!

I det stora hela tycker jag att det gick relativt enkelt o ta sertet, nu när man slapp Morse!!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Det vanligste er å sette isolatorer på akterstaget (oppe/nede) og således bruke det som en strekkantenne.

Det festes en enkeltleder godt isolert kabel i nederste enden på denne som føres inn til en

antenne-tuner under dekk. (gjerne en automatisk tuner) Når du bruker en sånn, kan antennen brukes

på alle kortbølge frekvenser.

Jeg har en liten ICOM IC-706MK2 radio som har 100 watt utgangseffekt.

Antennetuneren er ICOM AT-130E, en automatisk tuner.

Jeg har en 8 meter Comrod AT82 piskantenne på min båt , og en Icom AH3 tuner

Tuneren er montert på antenne fundamentet.

Tranceiveren er Icom IC-77 Har Telegrafi nøkkel ombord også...

Er på jakt etter Pactor 3 modem, da tror jeg at jeg tar IC-703`n ombord,

tror 25w holder?? noen synspunkt på effekt behov ved bruk av pactor modem?

73

LA6IN

Geir og Geir har da forsøkt disse maritime frekvensene, og det fungerte jo ganske bra. Vi snakket sammen noen ganger da jeg var på langtur. Ellers brukte jeg amatørradioen mye til å sende og motta e-post og da særlig GRIB-filer (værmeldinger), to-tre ganger daglig.

GeirKS

Er de maritime HF frekvensene noe brukt "lokalt" eller er de kun i bruk i skipstrafikk over store avstander der VHF ikke rekker til?

Har kyststasjonene lytteplikt på HF?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...