GeirT Startet 9.Januar.2008 Del på Facebook Startet 9.Januar.2008 Langtur med seilbåt ? Trenger du radiosertifikat ? Amatørradio lisens gir deg rett til å bruke SSB/kortbølge radio på amatørradio båndene. Du kan også få disp. til også å bruke maritime frekvenser. Det skal avholdes kurs til amatørradiolisens i Stavanger/Sandnes distriktet. Eksamen blir innen sommeren kommer. Foreløpig kursstart er planlagt til 24. januar. Skriv til la6uka@lyse.net for mer info. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
VO`n Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Litt off-topic men... hvilke frekvenser har maritim radio på HF? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Litt off-topic men... hvilke frekvenser har maritim radio på HF? Denne her skulle vise telefoni frekvensene på kortbølge. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirKS Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Geir og Geir har da forsøkt disse maritime frekvensene, og det fungerte jo ganske bra. Vi snakket sammen noen ganger da jeg var på langtur. Ellers brukte jeg amatørradioen mye til å sende og motta e-post og da særlig GRIB-filer (værmeldinger), to-tre ganger daglig. Mange bruker også Iridium telefon, men bruken koster ganske mye. Det gjør på den annen side også amatørradio utstyr også, men det kan jo selges igjen - i motsetning til brukte samtaleminutter på Iridium nettet. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hva koster bruken av Iridium? Synes også Iridium har elendig talekvalitet sett opp mot Thuraya. Sitér dette innlegget Link to post
frankD Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Iridium med abbonnement, dvs ikke kontantkort, ca 160 kr/mnd i fastavgift og ca 9 kr/min for samtale. Litt avhengig av hvilken leverandør du velger og dollarkursen. Det er billigere å bruke iridium enn mobiltelefon straks du kommer utenfor Europa. Men de som ringer deg må betale 22-24 kr/min... Sitér dette innlegget Menja Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 OK. Thuraya koster $ 50.- i oppmelding. $ 1.58/min til og fra. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Jeg tenker at amatørradio sertifikat kan være aktuelt i fremtiden :-) Er dette et veldig omfattende kurs og er det "vanskelig" stoff? Hva er Thuraya for noe? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Thuraya er SatCom omtrent som Iridium. Drives ut fra emiratene. Telefonene har innebygget GPS. Min har også GSM900. Bruker et tvillingkort slik at jeg har samme nummer på SatCom og mobil. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Jeg regner med at Thuraya kan brukes til internett? Vet du evt. hva slags hastighet en kan få på den i kbps? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Dårlig hastighet på den. 9600. Men de har også en internetttjeneste over sine satelitter. Krever egen terminal. Obs. Thuraya virker ikke i Nord- Mellom og Søramerika. . Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Jeg tenker at amatørradio sertifikat kan være aktuelt i fremtiden :-) Er dette et veldig omfattende kurs og er det "vanskelig" stoff?Ikke vanskelige enn f.eks. D5L. Tidligere måtte man lære morse, men ikke lengre. Du lærer litt om strøm/elektronikk, hvordan radiobølgene fungerer,hvordan sender, mottaker og antenner virker og regler for bruk. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
VO`n Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Husker godt den gangen jeg skulle begynne og lære morse (den gangen det var et krav) Det må vel være noe sånt som 15 år siden, klarte å få tak i et morse program og pugga dette til jeg ble helt :crazy: Men jeg gav opp.... Den gangen morsekravet ble opphevet var jeg raskt ute med å bestille info fra NRRL men det forble med det... Jeg burde få ut fingern for det er jo en hobby med få begrensninger.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Jag tog amatörsert för ett par år sedan på GSA (Gbg's SändareAmatörer) kursen var ca 10 kvelder under en höst vi var 8 personer som gick kursen (6 seglare o 2 'radionördar' , dom sista tyckte vel att det var 6 'seglingsnördar' o 2 radiokillar/tjejer) det var inte spesiellt svårt....ungefer som GeirT skriver som en Kystskipperkurs det er lite Matematikk kunna räkna på våglängder/frekvenser etc lite hur en sändare/mottagare fungerar en del detaljer i dessa. (det hjälpte inte o säga att 'vi seglare köper färdiga radioapparater vi kommer ikke att skruva på dom' man skulle kunna vad som finns inuti skalet') sen skulle man kunna lite frekvenser o vad man fikk lov att göra på dessa Alfabetet skulle man ju kunna, men det hade man ju redan sedan VHF-kurserna! I det stora hela tycker jag att det gick relativt enkelt o ta sertet, nu när man slapp Morse!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VO`n Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Hvilke radioer har dere i båtene deres da? Hvordan gjør dere det med antenne(er) Finnes det små pisker som tar flere bånd? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Det vanligste er å sette isolatorer på akterstaget (oppe/nede) og således bruke det som en strekkantenne. Det festes en enkeltleder godt isolert kabel i nederste enden på denne som føres inn til en antenne-tuner under dekk. (gjerne en automatisk tuner) Når du bruker en sånn, kan antennen brukes på alle kortbølge frekvenser. Jeg har en liten ICOM IC-706MK2 radio som har 100 watt utgangseffekt. Antennetuneren er ICOM AT-130E, en automatisk tuner. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Denne tråden leder til megen tenking. Hva ville herrene valgt for langtur? Amatørradio? Maritim MF/HF? Inmarsat-C? Mini-M? Pros&cons. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Ja takk allt....... det finns apparater som grejjer både Maritimbanden o Amatörbanden en Inmarsat hade heller ikke varit dumt !! förrutom SSB'n, så tror jag man skall vente med investeringen tils akk innan man stikker, för det skjer hele tiden saker på denne fronten!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) Nå har jeg ikke på noen måte tenkt meg på langtur. Dersom ingen sier det er langt til Strømstad. Men en sånn Mini-C må da være tingen. Relativt billig. Enkel installsjon. Lavt strømforbruk. Distress. SSA. Venner og bekjente kan se hvor jeg er. Ingen sertifikater. Redigert 13.Januar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Dersom ingen sier det er langt til Strømstad. det kan vare langt, dj langt......hvis strömmen ligger emot o det mojnar... vad koster en sådan Mini C o vad koster det o bruke vad er det för hastighet? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) Ga ca NOK 16000.- for den. € 0.10 pr. blokk. Som er nok til et posisjonstelegram. Svært sakte. 50 baud. Men den har liten imponatorfaktor. Den synes nesten ikke. Ingen knapper å trykke på inni båten. Redigert 13.Januar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 så den er ganske langsam egentligen.... men o andra sidan så funker den vel jorden runt....untatt Polarområdena, men dit skall jag heller ikke det er vel mest grib o email man sender tar emot. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
cassie Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Jeg har en 8 meter Comrod AT82 piskantenne på min båt , og en Icom AH3 tuner Tuneren er montert på antenne fundamentet. Tranceiveren er Icom IC-77 Har Telegrafi nøkkel ombord også... Er på jakt etter Pactor 3 modem, da tror jeg at jeg tar IC-703`n ombord, tror 25w holder?? noen synspunkt på effekt behov ved bruk av pactor modem? 73 LA6IN Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 hej Cassie har du sett desse....för inbyggnad o med bluetooth http://www.scs-ptc.com/download/TRXPTC-en.pdf håller på o kolla pris på dessa! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VO`n Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Geir og Geir har da forsøkt disse maritime frekvensene, og det fungerte jo ganske bra. Vi snakket sammen noen ganger da jeg var på langtur. Ellers brukte jeg amatørradioen mye til å sende og motta e-post og da særlig GRIB-filer (værmeldinger), to-tre ganger daglig. GeirKS Er de maritime HF frekvensene noe brukt "lokalt" eller er de kun i bruk i skipstrafikk over store avstander der VHF ikke rekker til? Har kyststasjonene lytteplikt på HF? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.