Jump to content

Amatørradio på langtur ?

GeirT

Recommended Posts

• 2 år senere...

Jeg VAR - på papiret - radioamatør for mange år siden - tysk C-lisens (ikke morse, kun 2-m-bånd, begrenset effekt):

qsldc1ha.jpg

Så ble jeg nærmere kjent med en datamaskin (se mimretråden) og da forsvant interessen som dugg for solen.... Beholdt lisensen noen få år, ga lisensen tilbake, begynte å studere, hadde noen kompiser som var det, prøvde på nytt (DG6JF) og ble etter at jeg hadde flyttet til Norge minnet om at jeg hadde en lisens som jeg var forpliktet til å levere tilbake når jeg flytter til utlandet.

Jeg begynner nå etterhvert å tenke på hva jeg skal gjøre når jeg blir stor, og noe langturseiling kan jeg nok tenke meg: 8 måneder på vannet, 4 måneder hjemme, og da gjerne med noe mer enn VHF og mobiltelefon ombord, men heller ikke mer enn absolutt nødvendig - dvs SSB med "digitaladapter" får å kunne ha kontakt til åpne nettverk langt unna (som man leser mellom linjene: jeg er fortsatt ikke interessert i å driver med amatørradio for amatørradioen sin skyld).

Skummet tråden. Hvordan er regelverket idag, finnes disse kurs i Osloområde?

trikola - ex DC 1 HA - ex DG 6 JF

Nå må det sies at mange av "nettene" (frekvenser der seilere møtes til faste tider) forgår på amatør radio frekvenser, og der MÅ du ha amatør radio kallesignal for å prate.

Du kan få tildelt midlertidig sende-tillatelse/kallesignal for amatør radio om du søker Post og Teletilsynet, men da må du lese deg til bruk av prosedyrer og frekvenser selv.

Men siden kravet til å lære morse er bortfalt, ville jeg anbefale deg å gjennomføre kurs og få eget permanent kallesignal.

Kuset vil gi deg verdifull lærdom om muligheter og begrensinger ved bruk av kortbølge radio.

Ved å operere på amatørbåndene vil du kunne følge med på hvordan radioforholdene endrer seg fra dag/natt og avstander på de forkjellige frekvensene.

Dette er vanskeligere på maritime bånd, der det er heller labert med radiotrafikk.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Lag en egen radio på 50 watt med deler fra elfa og gamle radioer, da trenger du ikke lisens eller mye penger. Selv om det er kult med amatørradio.

Hei

Alle frekvenser, bortsett fra et segment på 27MHz og et på 446MHz, er konsesjonsbelagt.

På de konsesjonsfrie frekvensene e det lagt store restriksjoner.

Det vil si at det er ikke bare å sette i gang og sende selv om utstyret er hjemmelaget.

Om en skal på langtur og har trikola sin interesse for radio er (satelitt)telefon et godt alternativ.

mvh

Espen

Nå må det sies at mange av "nettene" (frekvenser der seilere møtes til faste tider) forgår på amatør radio frekvenser, og der MÅ du ha amatør radio kallesignal for å prate.

Et nytt aspekt: selv om man ennå ikke er på langtur så ville dette jo åpne for å følge med hva som skjer på disse "nettene" bland de som allerede er ute. Taler for å ta opp amatørradioen på ordentlig vis også før en selv skal ut - blir med "i klubben" hjemmefra liksom. :yesnod:

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...