Careka Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Langtur med seilbåt ? Trenger du radiosertifikat ? Amatørradio lisens gir deg rett til å bruke SSB/kortbølge radio på amatørradio båndene. Du kan også få disp. til også å bruke maritime frekvenser. Det skal avholdes kurs til amatørradiolisens i Stavanger/Sandnes distriktet. Eksamen blir innen sommeren kommer. Foreløpig kursstart er planlagt til 24. januar. Skriv til la6uka@lyse.net for mer info. Geir Takk for tipset jeg tar kontakt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Tilsvarende kurs skal også igangsettes i Kristiansand. De skriver: Vi har infomøte angående kurs på Kvadraturen videregående skole den 21/01 kl 18.00 (Audiotorie B , inngang fra Elvegata) Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Nå har jeg ikke på noen måte tenkt meg på langtur.Dersom ingen sier det er langt til Strømstad. Da trenger du ingenting annet enn mobiltelefon og VHF. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Er de maritime HF frekvensene noe brukt "lokalt" eller er de kun i bruk i skipstrafikk over store avstander der VHF ikke rekker til? Har kyststasjonene lytteplikt på HF? Ja, stort sett. Lytteplikten på 2182 tror jeg forsvant med GMDSS. Ellers lytter de på arbeidskanaler. F.eks. 2090 kHz for Tjøme. Alle lytter DSC på 2156. 5 2187.5 og 2189.5 Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Er de maritime HF frekvensene noe brukt "lokalt" eller er de kun i bruk i skipstrafikk over store avstander der VHF ikke rekker til?Har kyststasjonene lytteplikt på HF? MF eller HF brukes ikke lokalt. Der VHF ikke strekker til, bruker man MF (frekvenser mellom 2 og 3 MHz) og der dette ikke rekker frekvenser mellom 4 og 26 MHz. Nei kyststasjoner har ikke lytteplikt på HF på telefoni. Men de lytter digitalt (DSC) på HF. Samme teknologi som brukes på VHF kanal 70. Sikkerheten ved bruk av HF radio for langturseilere ligger i den daglige kontakten med andre seilere eller selernett. Uteblir de, blir de savnet og til slutt etterlyst. Utganspunktet for søk er da siste oppgitte posisjon. Flere rapporterer posisjonen sin daglig via e-mail på HF. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 tror 25w holder?? noen synspunkt på effekt behov ved bruk av pactor modem? Tror nok at du brude satse på min. 100 watt utgangseffekt på tranceiveren. Ikke lett å forklare hvorfor - uten å bli for "teknisk".. For å unngå forvrengning, bør du ikke modulere riggen 100% fra Pactor modemet. Det er vanlig å kjøre med moderat nivå inn på tranceiveren slik at effekten ligger fra 50 til 80% av max. Du trenger effekten særlig på de høyeste overføringshastighetene da båndbredden da er størst. Men GeirKS kan sikkert spe på med sine erfaringer. Han har tross alt prøvd dette fra flere breddegrader enn meg. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 MF kanalplan for Norge. Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 hei Gunga Din Laveste prisen jeg finner på TRXPTC kortet er 595 EUR Pactor 3 oppgradering koster 158 EUR sjekk wimo-antenna.com Men det kortet får vel ikke plass i en IC-706? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Har på en tidligere tråd fortalt om mitt impulskjøp av en SSB-mottaker Lowe HF-150. Er fremdeles usikker på nytteverdien, men jeg har to PC-er ombord, og har forstått at en kan laste ting og tang på en PC, værkart o.l. Kan en også motta e-post? Jeg er blank på dette området og lurer både på dette og antennebehov. Vi planlegger tur i Middelhavet til våren. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Kan en også motta e-post? Jeg er blank på dette området og lurer både på dette og antennebehov. Vi planlegger tur i Middelhavet til våren. Nei, du kan ikke motta e-post med kun mottaker. Du må ha sender/mottaker ett Pactor modem og tillatelse til å bruke det. Ellers tror jeg du finner svar på resten (antenner mm.) i tråden du henviser til. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Men det kortet får vel ikke plass i en IC-706? Har selv en 706 og du får knapt nok plass til ett flak IDEAL flattbrød (de små) inne i den. TRXPTC skal visstnok passe i en IC-718 samt i de maritime radioene til ICOM. Egentlig veldig bra løsning. Sammen med Bluetooth slipper man alle kablene som alle er sårbare for HF innslag. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
cassie Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 hei GeirT Trodde ikke IC-718 kunne styres via PC, kan den det er det et prisgunstig alternativ til 706 i båten. IC-703`n har faktisk bare 10W max, brukes i QRP samenheng. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Trodde ikke IC-718 kunne styres via PC, Du fikk meg litt usikker nå, men jeg lastet ned manualen å sjekket. Joda, den har PC interface og kan styres på samme måte som andre ICOM rigger. Faktisk er den et veldig bra alternativ til 706, har stort sett alle de samme funksjonene, men i tillegg plass til et PTC kort. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 hei Gunga DinLaveste prisen jeg finner på TRXPTC kortet er 595 EUR Pactor 3 oppgradering koster 158 EUR sjekk wimo-antenna.com Men det kortet får vel ikke plass i en IC-706? fikk pris idag fra Tyskland 1100 EUR inkl montage o moms (SCS) wimo tar 613+163 = 776 EUR för grejjerna inkl moms spm er hur svårt det kan vare o montere........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Da er jeg påmeldt kurs, start 24.januar, eksamen 24 april. (eller uti mai for min del.) Takk til GeirT nok engang. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
MB Keila Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Lykke til careka, og velkommen i gjengen. de LA2IKA Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei Hva med amatørradio i motorbåt, finnes det gode antenner? Mvh LA7QS Morten Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 hei LinaII Jeg ville valgt en standard pisk antenne tilsvarende en Comrod AT82, da kan du tune 160-10 meter. Jeg klarer ikke å tune hele 160m, men allikevel er jeg godt fornøyd med den antennen. Sist men ikke minst, antennen er enkel å montere. de LA6IN Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Takk cassie! Kan ikke se at Permo har denne. Ser at den er norsk, noen som vet hvem som selger disse? Mvh Redigert 15.Januar.2008 av LINA II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 HeiHva med amatørradio i motorbåt, finnes det gode antenner? Mvh LA7QS Morten Det kommer an på hvilken type båt du har og hvor pratisk det er å ha en lang pisk permanent rigget. Jeg ville ikke ha syntes det var noe tess å drasse på en 10m lang pisk på en 25-30 fots motorbåt. Radioen brukes vel helst når du ligger i ro og da kan du bruke en teleskopantenne og antenne-tuner. Jeg har sett teleskopantenner i fiber/bakkelitt som har antennetråd som trekkes inn i bunn av masten. Sammenlagte er de rundt meteren og ut-trukket ca. 10 meter. Husker bare ikke hvor, men det har kanskje andre sett ? Geir (LA5ZO) Sitér dette innlegget Geir Link to post
MB Keila Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei. Går med planer om å prøve Outbacker Perth+ i snekka på 29 fot. Vil montere jordplate når jeg tar vårpussen. Mine tanker: Antenna tar liten plass (+). Trenger ikke tuner på amatørbåndene (+). Må skifte band fysisk (-). Har antenna liggende (+). Andre erfaringer eller meninger? Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 hei Lina II Comrod antenner brukes stortsett på alle komersielle skip www.comrod.no Jeg kjøpe min antenne brukt for kr 500,- ( Alle som driver skips hugging har antenner) I QRP samenheng bruker jeg en Biltema bakelitt fiber fiske stang som blir 6 meter fullt ut trukket. 10 meter ledning + litt tape, så er du på lufta... Paul Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 God jording er minst like viktig som en god antenne. Les om hva det står om HF jording i denne fila. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
cassie Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Det var en fin artikkel GeirT Jording og HF innslag kan til tider være svært problematiske. Jeg har svært godt jordplan i min båt ( ferrocement) Bedre radioforhold ombord enn hjemme... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jordningen av antennen tycker jag verkar helt topp, slippa 'elektrisk' förbindning med dynaplatena Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.