Jump to content

Valg av redningsflåte?

Carpediem

Recommended Posts

Det er i grunnen en smal sak å snu en flåte om en kjenner til teknikken og øver på det... er en ute og det blåser så vil en kunne nyttiggjøre seg av vinden også.... en fordel er det jo å stå på på flåtens "flaskeside" og bruke kroppen til å snu flåten ved hjelp av tauet som forhåenligvis alle flåter er utsyrt med.... Det er ingen ulempe å trene på dette, noe en gjør på sikkerhetskursene.... men selv en liten lett person snur en stor flåte releativt enkelt når en finner ut av teknikken som brukes, her gjør øvelse mester.... så trenging er lurt... Det er forøvrig ikke lett å komme seg opp i en flåte når en fullt påkledd, våt og kald.... også her gjør øvelse mester

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ellers så kan eg nemna at på slutten av nittitalet var eg med å feira nyårskvelden med å testa bluss og rakettar som var gått ut på dato. Det eldste pyrotekniske gjekk ut på dato på slutten av 70-talet. Greiene kom frå ei gamal, og svært fuktig, sørlandsskøyta. Absolutt alt av pyroteknisk virka. Det var minst 70-80 rakettar og bluss.

Ask

dette har jag oxo hört som du skriver Ask.......

hvis man bruker gamle raketter .........o noen av dem ikke virker....så skall den överbord...ikke in i flåten med den!

självklart har man oxo nye raketter ombord ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Leverte vår flåte til seatronic nå i høst, denne er i bag og skal pakkes om til container, pris for ompakking og service snaut 4000,- Eller så tror jeg det kan være smart og satse på anerkjente merker og kanskje heller ikke de aller billigste flåtene. Tenker på stabilitet, tak osv.

Gunga Din: "dette har jag oxo hört som du skriver Ask.......

hvis man bruker gamle raketter .........o noen av dem ikke virker....så skall den överbord...ikke in i flåten med den!

självklart har man oxo nye raketter ombord"

Mitt poeng er at eg let rakettane som er utgått på dato vera i flåten. Dette som eit supplement til nye. Dette fordi det er svært sannsynleg at dei gamle rakettane virkar og fordi dersom eg eingang må i flåten, så skadar det ikkje å ha mange rakettar og naudbluss ombord.

Eg let altså ikkje vera å ha nye rakettar og bluss i flåten, når eg har denne på service.

Ask

Hvis det kunne være til hjelp for noen, så har jeg en flåte som bare ligger på lager og samler støv.

Det er en 16-mannsflåte av profesjonell type med glassfiberkapsel.

Den ble tatt i land fra en Statoilinstallasjon etter at man la om til 20-mannsflåter.

Jeg hadde to like, men solgte den første til en flittig baatplassen-bruker tidligere i vinter . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Stemmer det.

Det var en av skribentene her som fikk ødelagt en del i akterskipet sitt fordi pyro selvantente.

Seilbåt i Kristiansand tror jeg.

Stemmer det: Brann i båt

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mitt poeng er at eg let rakettane som er utgått på dato vera i flåten. Dette som eit supplement til nye. Dette fordi det er svært sannsynleg at dei gamle rakettane virkar og fordi dersom eg eingang må i flåten, så skadar det ikkje å ha mange rakettar og naudbluss ombord.

Ask

Jepp detsamme gör jag........låter de gamle ligge kvar o kompletterer m nytt

men pointet var; att hvis ikke de gamle funker (inget hender) så skall dom hives i sjöen..ikke legg tilbaks dom inne i flåten :smiley:

säger sig självt egentligen; ville bare poengtere dette!

S/Y Gunga Din

Pyroteknisk utstyr til flåter har påstemplet levetid. For de som har påbud om flåter i båtene sine er det 3 år fra den dagen de er produsert.

Etter den datoen kan de ikke lengre garanteres.

Når vi snakker om sikkerhetsutsyr så sparer man ikke på pengene men kjøper nytt når datoen er overskredet Det utgått leveres inn der nytt kjøpes.

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 2 år senere...

Har fått 10 - 12 tusen av venner til en "rund dag" jeg hadde nettopp.

Disse skal brukes til redningsflåte og ev. en "grab bag" i tillegg.

Vil ha en i container. Båten brukes i kystnære farvann.

Regner med at det blir en handel på Sjøen for alle.....

Hva kjøper jeg da? E helt blank på erfaring, og trenger råd.

Redigert av rover (see edit history)

bjorngb:

Vikingflåtene står i den siste Watski katalogen, og forhandles antagelig av de fleste båtutstyrsforetninger med dette sortimentet.

Hos oss Wærners Båtbu vil jeg tro. :flag: I Rogaland vet jeg ikke, men dette kan sikkert sendes. Viking er vel også enkel med tanke på service og vedlikehold. (Er ikke viking fra Stavanger da)?

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Zodiac Open Sea, bedre blir det neppe. Dyrt, men deilig når nøden er der.

Alt er gjennomtenkt og riktig, den blåser seg opp i opprett stilling og er lett å entre.

Dyr å kjøpe, dyr og ta service på, men du er SIKKER!

Det sto i sin tid mellom Viking og Zodiac og valget falt på sistnevnte pga et gunstig pristilbud der og da.

Viking hadde sikkert vært like bra, men det får jeg aldri prøvet ut.

Viking er vel dansk og Zodiac fransk om det skulle ha noen betydning.

Redigert av lgboat (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...