Jump to content

Valg av redningsflåte?


Carpediem

Recommended Posts

Vilken type redningsflåte burde man kjøpe? Er mange typer standarder, EURO ORC, RORC, ISO ditt å datt. Prisene varierer også mye, også mellom forskjellige produsenter...

 

Det blir vell litt dumt å spørre om erfaringer, for det er sikkert få som har prøvd flåten sin...Men kan kanskje spørre om meninger da?

 

Dette er å blir en jungel for meg. Men så at maritim hadde en flåte til 7 lapper, og dyrere også. Og seago flåtene fra Seatronic var ikke så verst pris på i forhold til sertifiserings klasse.

Link to post

Hei

 

Eg har ikkje måtte brukt våre flåtar, men har vore på langtur og tenkt gjennom problemstillingane rundt val av flåte.

 

Eit mogeleg utgangspunkt er å starta med kor mange personar som maksimalt skal vera i flåten samstundes.

Samanlikn grunnflata med eit fjelltelt. Er det plass til maksimalt antal personar i eit telt med same grunnflata? Dette over noko tid.

 

Samstundes bør ikkje flåten vera for stor. Det kan tenkast at ein må snu den i vatnet.

 

Kva er seglingsområdet? Eg meiner at i Norge er alt utan isolert botn for dårleg. Tenk deg å ligga i ei uoppvarma vasseng (for dei som hugsar slike) i eit døgn.

 

Deretter kjem valet om flåte i container eller bag. Dette er avhengig av korleis båten er utforma. Ein flåte veg fort meir enn 30 kg. Jo lågare denne vekta er plassert, jo betre er det for stabiliteten. Særleg for små båtar.

Det er mange døme på at flåtar har blitt vaska overbord. Eg meiner difor at dersom båten har eit høveleg stuerom, så bør flåten vera i eit slikt. Det er då ikkje naudsynt å ha den i container.

 

Dersom containeren/bagen er stor nok, så kan ein putta det meste i den ved første service. Det er ma. ingen grunn til å ta ut bluss som er gått ut på dato. Let ein dei ligga så har ein fleire den dagen dei trengst.

Det er òg råd å supplera med ein velutstyrt "panikkbag".

 

Undersøk òg kva merker din lokale servicemann er sertifisert for. Billigflåtar solgt av ma. Seatronic og Maritim må kanskje til Italia for godkjenning.

 

Godkjenn flåten lokalt. Helst hjå eit firma som driv service for fiskarbåtar. Dei er avhengig av eit godt rykte.

(Flåten vår blei godkjent på Kanariøyane. Der veit dei at dei aldri møter same kunden att. Neste service viste alvorleg juks.)

 

Val av flåte heng òg saman med kommunikasjonsutstyr og kor langt ein seglar frå redningsteneste.

 

Til sist er det òg noko med pris.

 

Det er sikkert andre tilhøve òg.

 

Håper dette var til hjelp.

 

 

Ask

Link to post

Jeg har selv en Arimar flåte og den skal ha service hvert 4. år. Når jeg kjøpte flåten sa de at jeg ville få innkalling til service. Når man velger flåte må man se litt på hvor man har tenkt å seile. Det finnes i hovedsak 2 typer: In shore og of shore. Siden jeg selv stort sett bare seiler i kystnære områder valgte jeg en in shore flåte. Denne har ikke isolert bunn og er noe enklere konstruert og utstyrt.

Link to post

Jeg har Plastimar Redningsflåte kjøpt hos Seatronic i Moss, avbildet under. Jeg har heldigvis ikke hatt behov for å benytte den enda, men ved forrige test hos Seatronic virket den visstnok. Den skal testes påny nå i vinter. Uansett hvilken flåte man velger - forutsatt at den er godkjent - anser jeg det som svært viktig at man følger rutinene for periodisk kontroll selv om dette koster noen kroner. Er det forøvrig noen som har montert hydrostatutløser for redningsflåten sin (det var denne enheten det var mye snakk om i forbindelse med Sleipnerulykken for noen år siden). Jeg har tenkt å montere en hydrostatutløser for redningsflåten i løpet av våren og mottar gjerne synspunkter.

 

flaate.jpg

Link to post

Jeg har nå tenkt å montere dette, det er aldri godt å vite hvor fort båten kan synke. Jeg kunne godt tenke meg synspunkter fra fritidsbåteiere som har redningsflåte ombord og som har montert hydrostatutløser. Men trådstarter ber om synspunkter på selve redningsflåten. Jeg forasøker å gi Aske noen få svar.

Spørsmål om isolert bunn må knyttes til seilingsområde. Dersom man utelukkende seiler i perioden mai - oktober og befinner seg i Skagerak - Kattegat, og har nødpeilesender, skulle det vel holde med enkel bunn.

Jeg har hatt min flåte i bag fordi jeg har flyttet den mellom forskjellige steder ombord avhengig av om jeg har seilt alene eller ei. Nå får den fast montering og jeg skal derfor pakke den inn i container som sikrer den mer mot riftskader. Jeg skal montere hydrostatutløser som sikrer oppblåsing uavhengig av hvor jeg befinner meg ombord om båten skulle gå fort ned. Da får jeg også konsentrere meg om å ta med grab baggen.

Å ha en Grab Bag er alltid viktig - dette er kanskje noe som skiller den erfarne seiler fra den noe mindr erfarne seiler. Når værforholdene er vanskelige for meg pakker jeg denne.

Seatronic er sertifisert til å kontrollere redningsflåtene.

Link to post

Viser til innlegg ovanfor.

 

"anser jeg det som svært viktig at man følger rutinene for periodisk kontroll selv om dette koster noen kroner."

 

Det er sjølvsagt ikkje dumt å kontrollera flåten sin, men å kontrollera den kvart år, slik som er påkrevd på min, er i hyppigaste laget.

 

Han som godkjente min flåte sa (mot løfte om å ikkje bli namngitt) at så hyppig godkjenning ikkje var naudsynt. Ein bør sjå det oppimot kva ein kan putta i grabbagen for denne prisen. Men det beste er sjølvsagt ja takk begge deler.

 

Når det gjeld Seatronic, så meiner eg å veta at dei sender Plastimar flåtane til Italia for godkjenning. Det har dei i alle høve opplyst til meg. Eg har kjøpt flåte der. (Den har eg heldigvis ikkje lengre.)

 

 

Ask

Link to post

Hei Ask.

 

Jeg har en flåte som skal til service i løpet av våren. Den var ny i 2003 og jeg har således hatt dårlig samvittighet den siste sesongen. Min flåte skal ha service første gang etter tre år - og så vet jeg ikke...kanskje hvert år etter dette??

 

Har selv tenkt at det umulig kan være nødvendig med service så ofte. Selv har jeg grab bag og egen beholder med "fyrverkeri". Sa han noe mer konkret om hvor lenge man kunne drøye dette - denne servicemannen?

Link to post

Hei Mathilde

 

Intervalla på flåtane mine har vore tre år etter at dei var nye, deretter kvart år.

Slik eg forstod servicemannen så kan ein roleg strekka det til tre år.

Særleg dersom flåten blir lagra inne om vinteren. Når ein godkjenner flåten, så bør ein undersøka

når flaska/gasspatrona skal godkjennast neste gang. Om eg hugsar rett så er det kvart tiande år.

Dette bør ein ikkje utsetja. Bluss og proviant er lettare å ha i grabbagen.

 

Ellers så kan eg nemna at på slutten av nittitalet var eg med å feira nyårskvelden med å testa bluss og rakettar som var gått ut på dato. Det eldste pyrotekniske gjekk ut på dato på slutten av 70-talet. Greiene kom frå ei gamal, og svært fuktig, sørlandsskøyta. Absolutt alt av pyroteknisk virka. Det var minst 70-80 rakettar og bluss.

 

 

Ask

Link to post

Henger meg på Carpediem, hvilke produkter har godt ord på seg? Eller kanskje enklere er det noen flåter som har fått det glatte lag? Det er jo få som har prøvd, men ting testes jo i div media... Finnes det noen slike tester å oppdrive av nyere dato?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg kjøpte meg en Zodiac flåte pga at det er et anerkjent merke? og sist men ikke minst at jeg har et lokalt verksted som foretar kontrollen. Så for meg at det ville koste noen kroner og en del tid å sende flåten til en importør for kontroll. Min flåte må inn til kontroll hvert tredje år for å ha garantien som er 12 år.

Link to post

Yachting World har en artikkel i siste nummer om et havari i det Indiske hav. 2 personer satt i flåten i en uke. De er åpenbart ikke særlig fornøyd med hverken flåte og utrustning. Det var ikke oppgitt hvilket merke det var.

 

Jeg har ikke selv sittet i en flåte, kom ikke så langt den virket ikke.

Årsak, ingen gass i beholderen. 3 års serviceintervaller, 16 mnd siden siste service. Flåten har 12 års garanti og var av merket Avon. (avon, zodiac og en del andre merker er i samme konsernet)

 

Garantien er illusorisk, ta med flåten til representanten etterpå og vis hva som var galt. Ingen flåte sa du og så gliser de.

 

Slutter meg forøvrig til hva Ask skriver.

Link to post

Viktig å få mer klarhet i spørsmål knyttet til redningsflåte for fritidsbåter. Jeg har nå levert min inn for ny test og pakking. Flåten jeg har skal testes hvert 3. år og har en første garantitid på 12 år. Dersom den skal benyttes lenger må den gjennom mer omfattende tester. Jeg anskaffer nok ny etter 12 år. Seatronic bygger nå større lokaler for bl.a. testing av disse flåtene. Jeg får anledning til å være med og observere deler av testingen. Jeg skal forsøke å få mer informasjon om feilprosenten av flåter som ikke blåses opp automatisk blant de typene som Seatronic er autorisert for å kontrollere.

Link to post

Når det gjelder det som ble referet til i det indiske hav i YW så blåste flåten seg opp, men den lakk i "begge ender" og de måtte manuellt pumpe den opp hvert 45 minutt i en uke, samt øse den for vann fordi den lakk... Ellers så var det vel så som så med kvaliteten på det som var ombord i flåten..

 

Det var en gripende fortelling de kunne berette om fra en uke på flåte i det indiske hav som kan anbefales, kan frese den gjennom scanneren til uken for de som har interesse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg skal ta noen bilder av testoppsettet for flåtene. Jeg diskuterte flåtene med Seatronic i går, bl.a. om hvordan det er mulig å vende disse flåtene dersom de blåser seg opp og blir liggende opp-ned. Noe forenklet ble det fortalt i i omlag 9 av 10 tilfeller ville tyngden på gassbeholderen gjøre at flågen ville blåse seg opp og bli liggende riktig vei på vannet. I de tilfellene hvor den ble liggene opp ned kunne man feste bena mot gassbeholderen og gripe et tau som visstnok var festet under og trekke i dette. Dermed skulle visstnok flåten enkelt kunne la seg snu om. Denne teknikken kjente jeg ikke til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...