Carpediem Startet 9.Januar.2008 Del på Facebook Startet 9.Januar.2008 Vilken type redningsflåte burde man kjøpe? Er mange typer standarder, EURO ORC, RORC, ISO ditt å datt. Prisene varierer også mye, også mellom forskjellige produsenter... Det blir vell litt dumt å spørre om erfaringer, for det er sikkert få som har prøvd flåten sin...Men kan kanskje spørre om meninger da? Dette er å blir en jungel for meg. Men så at maritim hadde en flåte til 7 lapper, og dyrere også. Og seago flåtene fra Seatronic var ikke så verst pris på i forhold til sertifiserings klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei Eg har ikkje måtte brukt våre flåtar, men har vore på langtur og tenkt gjennom problemstillingane rundt val av flåte. Eit mogeleg utgangspunkt er å starta med kor mange personar som maksimalt skal vera i flåten samstundes. Samanlikn grunnflata med eit fjelltelt. Er det plass til maksimalt antal personar i eit telt med same grunnflata? Dette over noko tid. Samstundes bør ikkje flåten vera for stor. Det kan tenkast at ein må snu den i vatnet. Kva er seglingsområdet? Eg meiner at i Norge er alt utan isolert botn for dårleg. Tenk deg å ligga i ei uoppvarma vasseng (for dei som hugsar slike) i eit døgn. Deretter kjem valet om flåte i container eller bag. Dette er avhengig av korleis båten er utforma. Ein flåte veg fort meir enn 30 kg. Jo lågare denne vekta er plassert, jo betre er det for stabiliteten. Særleg for små båtar. Det er mange døme på at flåtar har blitt vaska overbord. Eg meiner difor at dersom båten har eit høveleg stuerom, så bør flåten vera i eit slikt. Det er då ikkje naudsynt å ha den i container. Dersom containeren/bagen er stor nok, så kan ein putta det meste i den ved første service. Det er ma. ingen grunn til å ta ut bluss som er gått ut på dato. Let ein dei ligga så har ein fleire den dagen dei trengst. Det er òg råd å supplera med ein velutstyrt "panikkbag". Undersøk òg kva merker din lokale servicemann er sertifisert for. Billigflåtar solgt av ma. Seatronic og Maritim må kanskje til Italia for godkjenning. Godkjenn flåten lokalt. Helst hjå eit firma som driv service for fiskarbåtar. Dei er avhengig av eit godt rykte. (Flåten vår blei godkjent på Kanariøyane. Der veit dei at dei aldri møter same kunden att. Neste service viste alvorleg juks.) Val av flåte heng òg saman med kommunikasjonsutstyr og kor langt ein seglar frå redningsteneste. Til sist er det òg noko med pris. Det er sikkert andre tilhøve òg. Håper dette var til hjelp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Takk for svar. Maritim er godkjent kontrolør av de flåtene de selger. Så da må man evt sende den til dem, men hvor ofte skal slike flåter sjekkes? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg har selv en Arimar flåte og den skal ha service hvert 4. år. Når jeg kjøpte flåten sa de at jeg ville få innkalling til service. Når man velger flåte må man se litt på hvor man har tenkt å seile. Det finnes i hovedsak 2 typer: In shore og of shore. Siden jeg selv stort sett bare seiler i kystnære områder valgte jeg en in shore flåte. Denne har ikke isolert bunn og er noe enklere konstruert og utstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg har Plastimar Redningsflåte kjøpt hos Seatronic i Moss, avbildet under. Jeg har heldigvis ikke hatt behov for å benytte den enda, men ved forrige test hos Seatronic virket den visstnok. Den skal testes påny nå i vinter. Uansett hvilken flåte man velger - forutsatt at den er godkjent - anser jeg det som svært viktig at man følger rutinene for periodisk kontroll selv om dette koster noen kroner. Er det forøvrig noen som har montert hydrostatutløser for redningsflåten sin (det var denne enheten det var mye snakk om i forbindelse med Sleipnerulykken for noen år siden). Jeg har tenkt å montere en hydrostatutløser for redningsflåten i løpet av våren og mottar gjerne synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Tror ikke hydrostatutløser har noe særlig for seg til fritidsflåten. Ser vanskelig for meg at man kommer i en slik situasjon at en ikke har tid til å trekke i utløser snoren. Men dette er min høyst udokumenterte påstand. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg har nå tenkt å montere dette, det er aldri godt å vite hvor fort båten kan synke. Jeg kunne godt tenke meg synspunkter fra fritidsbåteiere som har redningsflåte ombord og som har montert hydrostatutløser. Men trådstarter ber om synspunkter på selve redningsflåten. Jeg forasøker å gi Aske noen få svar. Spørsmål om isolert bunn må knyttes til seilingsområde. Dersom man utelukkende seiler i perioden mai - oktober og befinner seg i Skagerak - Kattegat, og har nødpeilesender, skulle det vel holde med enkel bunn. Jeg har hatt min flåte i bag fordi jeg har flyttet den mellom forskjellige steder ombord avhengig av om jeg har seilt alene eller ei. Nå får den fast montering og jeg skal derfor pakke den inn i container som sikrer den mer mot riftskader. Jeg skal montere hydrostatutløser som sikrer oppblåsing uavhengig av hvor jeg befinner meg ombord om båten skulle gå fort ned. Da får jeg også konsentrere meg om å ta med grab baggen. Å ha en Grab Bag er alltid viktig - dette er kanskje noe som skiller den erfarne seiler fra den noe mindr erfarne seiler. Når værforholdene er vanskelige for meg pakker jeg denne. Seatronic er sertifisert til å kontrollere redningsflåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Viser til innlegg ovanfor. "anser jeg det som svært viktig at man følger rutinene for periodisk kontroll selv om dette koster noen kroner." Det er sjølvsagt ikkje dumt å kontrollera flåten sin, men å kontrollera den kvart år, slik som er påkrevd på min, er i hyppigaste laget. Han som godkjente min flåte sa (mot løfte om å ikkje bli namngitt) at så hyppig godkjenning ikkje var naudsynt. Ein bør sjå det oppimot kva ein kan putta i grabbagen for denne prisen. Men det beste er sjølvsagt ja takk begge deler. Når det gjeld Seatronic, så meiner eg å veta at dei sender Plastimar flåtane til Italia for godkjenning. Det har dei i alle høve opplyst til meg. Eg har kjøpt flåte der. (Den har eg heldigvis ikkje lengre.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Seatronic er autorisert for å utføre service på de flåtene de selv selger. De har periodisk etterkontrroll av flåter hvert 3. år. Se forøvrig denne lenken: http://www.seatronic.no/ ,hvor de skriver: Vi er autorisert servicestasjon for Plastimo, Seago og Plastimar redningsflåter. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei Ask. Jeg har en flåte som skal til service i løpet av våren. Den var ny i 2003 og jeg har således hatt dårlig samvittighet den siste sesongen. Min flåte skal ha service første gang etter tre år - og så vet jeg ikke...kanskje hvert år etter dette?? Har selv tenkt at det umulig kan være nødvendig med service så ofte. Selv har jeg grab bag og egen beholder med "fyrverkeri". Sa han noe mer konkret om hvor lenge man kunne drøye dette - denne servicemannen? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei Mathilde Intervalla på flåtane mine har vore tre år etter at dei var nye, deretter kvart år. Slik eg forstod servicemannen så kan ein roleg strekka det til tre år. Særleg dersom flåten blir lagra inne om vinteren. Når ein godkjenner flåten, så bør ein undersøka når flaska/gasspatrona skal godkjennast neste gang. Om eg hugsar rett så er det kvart tiande år. Dette bør ein ikkje utsetja. Bluss og proviant er lettare å ha i grabbagen. Ellers så kan eg nemna at på slutten av nittitalet var eg med å feira nyårskvelden med å testa bluss og rakettar som var gått ut på dato. Det eldste pyrotekniske gjekk ut på dato på slutten av 70-talet. Greiene kom frå ei gamal, og svært fuktig, sørlandsskøyta. Absolutt alt av pyroteknisk virka. Det var minst 70-80 rakettar og bluss. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Henger meg på Carpediem, hvilke produkter har godt ord på seg? Eller kanskje enklere er det noen flåter som har fått det glatte lag? Det er jo få som har prøvd, men ting testes jo i div media... Finnes det noen slike tester å oppdrive av nyere dato? Redigert 9.Januar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mackser Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Jeg kjøpte meg en Zodiac flåte pga at det er et anerkjent merke? og sist men ikke minst at jeg har et lokalt verksted som foretar kontrollen. Så for meg at det ville koste noen kroner og en del tid å sende flåten til en importør for kontroll. Min flåte må inn til kontroll hvert tredje år for å ha garantien som er 12 år. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Finnes det noen slike tester å oppdrive av nyere dato? Jeg vet at Yachting Monthly testet redningsflåter for et års tid siden. Skal se om jeg finner bladet hjemme. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hvordan er kvaliteten på de aller billigste som gjerne leveres i en veske? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Samstundes bør ikkje flåten vera for stor. Det kan tenkast at ein må snu den i vatnet. På sikkerhetskurs trener vi på å snu flåter av alle størrelser. Gir ofte pussige resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hvordan er kvaliteten på de aller billigste som gjerne leveres i en veske? Tror ikke det er forskjell på flåtene avhegnig av om de ligger i bag eller container. Noen som har tips til flåte, eksempler på hva de koster? Lurer veldig på zodiac? Regner med disse er dyr, men hvor dyre er de? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 jag gav 16'SEK för min Zodiac men det er vel 4-5 år sedan......6man, isol bunn, o tak, någon offshore-variant.... den rostfrie stellningen er noe billig stål...ikke den beste rustfrie kvaliten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Carpediem Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Ok. regner med de koster mellom 15-20 lapper. disse er uaktuell for oss. Hvis det blir aktuelt så tipper jeg det blir en flåte i bag. Får se hva det blir til. Skulle gjerne hatt fler eksempler på dette... Sitér dette innlegget Link to post
strand Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Yachting World har en artikkel i siste nummer om et havari i det Indiske hav. 2 personer satt i flåten i en uke. De er åpenbart ikke særlig fornøyd med hverken flåte og utrustning. Det var ikke oppgitt hvilket merke det var. Jeg har ikke selv sittet i en flåte, kom ikke så langt den virket ikke. Årsak, ingen gass i beholderen. 3 års serviceintervaller, 16 mnd siden siste service. Flåten har 12 års garanti og var av merket Avon. (avon, zodiac og en del andre merker er i samme konsernet) Garantien er illusorisk, ta med flåten til representanten etterpå og vis hva som var galt. Ingen flåte sa du og så gliser de. Slutter meg forøvrig til hva Ask skriver. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Viktig å få mer klarhet i spørsmål knyttet til redningsflåte for fritidsbåter. Jeg har nå levert min inn for ny test og pakking. Flåten jeg har skal testes hvert 3. år og har en første garantitid på 12 år. Dersom den skal benyttes lenger må den gjennom mer omfattende tester. Jeg anskaffer nok ny etter 12 år. Seatronic bygger nå større lokaler for bl.a. testing av disse flåtene. Jeg får anledning til å være med og observere deler av testingen. Jeg skal forsøke å få mer informasjon om feilprosenten av flåter som ikke blåses opp automatisk blant de typene som Seatronic er autorisert for å kontrollere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Publiser gjerne nokre bileta av oppblåst flåte. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Når det gjelder det som ble referet til i det indiske hav i YW så blåste flåten seg opp, men den lakk i "begge ender" og de måtte manuellt pumpe den opp hvert 45 minutt i en uke, samt øse den for vann fordi den lakk... Ellers så var det vel så som så med kvaliteten på det som var ombord i flåten.. Det var en gripende fortelling de kunne berette om fra en uke på flåte i det indiske hav som kan anbefales, kan frese den gjennom scanneren til uken for de som har interesse.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Jeg skal ta noen bilder av testoppsettet for flåtene. Jeg diskuterte flåtene med Seatronic i går, bl.a. om hvordan det er mulig å vende disse flåtene dersom de blåser seg opp og blir liggende opp-ned. Noe forenklet ble det fortalt i i omlag 9 av 10 tilfeller ville tyngden på gassbeholderen gjøre at flågen ville blåse seg opp og bli liggende riktig vei på vannet. I de tilfellene hvor den ble liggene opp ned kunne man feste bena mot gassbeholderen og gripe et tau som visstnok var festet under og trekke i dette. Dermed skulle visstnok flåten enkelt kunne la seg snu om. Denne teknikken kjente jeg ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Dette læres og øves på sikkerhetskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.