Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Har varit med på ett antal sikkerhetskurser.....kan verkligen anbefales.. (vare sig man har flåte eller ikke!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Også finner du, ved selvsyn, at å rette flåten med vinden kan være en rask måte for å slå av lyset. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Det er i grunnen en smal sak å snu en flåte om en kjenner til teknikken og øver på det... er en ute og det blåser så vil en kunne nyttiggjøre seg av vinden også.... en fordel er det jo å stå på på flåtens "flaskeside" og bruke kroppen til å snu flåten ved hjelp av tauet som forhåenligvis alle flåter er utsyrt med.... Det er ingen ulempe å trene på dette, noe en gjør på sikkerhetskursene.... men selv en liten lett person snur en stor flåte releativt enkelt når en finner ut av teknikken som brukes, her gjør øvelse mester.... så trenging er lurt... Det er forøvrig ikke lett å komme seg opp i en flåte når en fullt påkledd, våt og kald.... også her gjør øvelse mester Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Ellers så kan eg nemna at på slutten av nittitalet var eg med å feira nyårskvelden med å testa bluss og rakettar som var gått ut på dato. Det eldste pyrotekniske gjekk ut på dato på slutten av 70-talet. Greiene kom frå ei gamal, og svært fuktig, sørlandsskøyta. Absolutt alt av pyroteknisk virka. Det var minst 70-80 rakettar og bluss. Ask dette har jag oxo hört som du skriver Ask....... hvis man bruker gamle raketter .........o noen av dem ikke virker....så skall den överbord...ikke in i flåten med den! självklart har man oxo nye raketter ombord ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bavaria 40 Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Leverte vår flåte til seatronic nå i høst, denne er i bag og skal pakkes om til container, pris for ompakking og service snaut 4000,- Eller så tror jeg det kan være smart og satse på anerkjente merker og kanskje heller ikke de aller billigste flåtene. Tenker på stabilitet, tak osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Gunga Din: "dette har jag oxo hört som du skriver Ask....... hvis man bruker gamle raketter .........o noen av dem ikke virker....så skall den överbord...ikke in i flåten med den! självklart har man oxo nye raketter ombord" Mitt poeng er at eg let rakettane som er utgått på dato vera i flåten. Dette som eit supplement til nye. Dette fordi det er svært sannsynleg at dei gamle rakettane virkar og fordi dersom eg eingang må i flåten, så skadar det ikkje å ha mange rakettar og naudbluss ombord. Eg let altså ikkje vera å ha nye rakettar og bluss i flåten, når eg har denne på service. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Var det ikke en historie med en brann i en båt? Jeg husker kanskje feil når jeg sier brannårsaken ble sagt å være utgåtte nødraketter som selvantente? Jeg mener å huske det ble diskutert på forumet her for lenge siden? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Poseidon Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Hvis det kunne være til hjelp for noen, så har jeg en flåte som bare ligger på lager og samler støv. Det er en 16-mannsflåte av profesjonell type med glassfiberkapsel. Den ble tatt i land fra en Statoilinstallasjon etter at man la om til 20-mannsflåter. Jeg hadde to like, men solgte den første til en flittig baatplassen-bruker tidligere i vinter . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Var det ikke en historie med en brann i en båt? Stemmer det. Det var en av skribentene her som fikk ødelagt en del i akterskipet sitt fordi pyro selvantente. Seilbåt i Kristiansand tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Stemmer det.Det var en av skribentene her som fikk ødelagt en del i akterskipet sitt fordi pyro selvantente. Seilbåt i Kristiansand tror jeg. Stemmer det: Brann i båt Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Mitt poeng er at eg let rakettane som er utgått på dato vera i flåten. Dette som eit supplement til nye. Dette fordi det er svært sannsynleg at dei gamle rakettane virkar og fordi dersom eg eingang må i flåten, så skadar det ikkje å ha mange rakettar og naudbluss ombord.Ask Jepp detsamme gör jag........låter de gamle ligge kvar o kompletterer m nytt men pointet var; att hvis ikke de gamle funker (inget hender) så skall dom hives i sjöen..ikke legg tilbaks dom inne i flåten säger sig självt egentligen; ville bare poengtere dette! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gudrun Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 (redigert) Pyroteknisk utstyr til flåter har påstemplet levetid. For de som har påbud om flåter i båtene sine er det 3 år fra den dagen de er produsert. Etter den datoen kan de ikke lengre garanteres. Når vi snakker om sikkerhetsutsyr så sparer man ikke på pengene men kjøper nytt når datoen er overskredet Det utgått leveres inn der nytt kjøpes. Redigert 11.Januar.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Har fått 10 - 12 tusen av venner til en "rund dag" jeg hadde nettopp. Disse skal brukes til redningsflåte og ev. en "grab bag" i tillegg. Vil ha en i container. Båten brukes i kystnære farvann. Regner med at det blir en handel på Sjøen for alle..... Hva kjøper jeg da? E helt blank på erfaring, og trenger råd. Redigert 14.Februar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 I neste nummer av Redningsselskapets "Trygg på sjøen" kommer det en test av redningsflåter. Forhåndsomtalen antyder at det finnes mye rart.... Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Testen finner dere her http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=94868 Skal man være sikker på at flåten holder en hvis standard så sørg for å kjøpe en som er ISO-sertifisert av 3de-part. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Viking RescYou Pro har vunnet flere tester i engelske båtblad. Se for eksempel denne. Flåten er ikke overraskende temmelig kostbar. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Hvem forhandler Viking flåtene? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Du finner den i flere web-shopper (marineshop, nautishandel ++). Den selges også til yrkesbruk så dersom du har kontakter kan det være lurt å sjekke disse. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 (redigert) Se også Stor test av redningsflåter i Seilas. Redigert 17.Februar.2010 av Bømlo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 (redigert) bjorngb: Vikingflåtene står i den siste Watski katalogen, og forhandles antagelig av de fleste båtutstyrsforetninger med dette sortimentet. Hos oss Wærners Båtbu vil jeg tro. I Rogaland vet jeg ikke, men dette kan sikkert sendes. Viking er vel også enkel med tanke på service og vedlikehold. (Er ikke viking fra Stavanger da)? Per Harald Redigert 18.Februar.2010 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
lgboat Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 (redigert) Zodiac Open Sea, bedre blir det neppe. Dyrt, men deilig når nøden er der. Alt er gjennomtenkt og riktig, den blåser seg opp i opprett stilling og er lett å entre. Dyr å kjøpe, dyr og ta service på, men du er SIKKER! Det sto i sin tid mellom Viking og Zodiac og valget falt på sistnevnte pga et gunstig pristilbud der og da. Viking hadde sikkert vært like bra, men det får jeg aldri prøvet ut. Viking er vel dansk og Zodiac fransk om det skulle ha noen betydning. Redigert 18.Februar.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 I Rogaland vet jeg ikke, I Rogaland går du til Vulken Maritim AS. Det de ikke har av redningsutstyr trenger du ikke Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Orca74 Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Se også Stor test av redningsflåter i Seilas. er samme test (som NSSR). Finner den også gjengitt i Båtliv Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 (Er ikke viking fra Stavanger da)? Viking er dansk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Etter å ha sett videoene det vises til virker Viking sin dyreste som en spennede flåte....snur seg automatisk er ikke å forakte for de soim har opplevd å få den snudd over hodet på seg og måtte gå ut for manuelt å få flåten på rett kjøl igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.