Jump to content

partyflåte


erlend89

Recommended Posts

hei.. jeg og noen venner har tenkt i lang tid på å lage oss en flåte til sommeren. og no nærmer det seg så vi bør vell sette i gang med byggingen. det vi tenkte oss var noe ala en flytebrygge med påhengs. med en badestamp på. og et lite hus bakpå til toalett og div. skal ha en del bord og stoler og ikke minst en grill ;) ideen fikk vi fra en lignende en som ligger på nøstet i bergen. leitet en del på nettopp for å se om vi fant noen tegninger og tips til kossn vi skal få dette til. men uten hell. så tenkte kanskje noen her har gjort dette før eller har noen ideer og kunne hjelpe oss? trengs jo en del oppdrift på alt dette. tenkte sånne blå pvc tønner som blir mye brukt i flytebrygger. takker på forhånd for hjelp :cheers:

noe lignende som dette hadde vi tenkt:

flaaten_vaar.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva med disse prammene fra forsvaret som averteres på finn.no , som kan settes sammen til pontongbroer, kan ikke det være et godt utgangspunkt montro..?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9745978

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

vi har igrunn ikke tenkt så mye på mål enda.. men 3x6meter kanskje.. de pontongene så jaggu ikke dum ut.. men prisen :S 15000kr stk er vell litt i overkant for noen studenter/lærlinger. på det bildet der er det vell 4 pontonger.. så synes 2 blir litt lite. men med 4 blir den jo noså svær,.. målene på de er jo 2x5 meter. ikke noe problem for meg å forminske disse. da jeg er platearbeiderlærling. men må si jeg ble nesten forelsket i de pontongene. men 60 000 for 4 stk blir litt vell. ja hørte den var til salgs. men kunne ikke finne den noen plass.. noen som vet? pris? har dessuten hørt litt problemer med å bruke baljer etter som de er 200liter så har de oppdrift på 100 kg halveis i vannet. og da trengs det MASSE baljer.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det lå en flåte mellom ytre og indre Maløya i Grimstad med en kiosk på for et par år siden. Rett og slette en gammel kiosk satt oppå en flåte. Til salgs var den også. Har tenkt mange ganger når jeg har kjørt forbi denne at det måtte være perfekt med en rekke med barstoler foran kioskluka og kjørt den som bar :D

 

Dersom du regner litt på det, skal det en god del volum i oppdrift til for å bære to-tre tonn flåte pluss et tonn i passasjerer, øl, grillmat og annet rask. Setter du en liten påhengsmotor på, blir det nok ikke mye fart uansett. Ville nok gått for å senke badestampen ned, f.eks. kunne du senket badestampen ned såpass at bunnen på stampen gikk omtrent kant i kant med bunnen av flyteelementene, så slipper du at selve stampen stikker så veldig dypt.

Link to post
Share on other sites

Sjøegenskaper og fart og sikkerhet synes å være nesten fraværende i denne tråden. Selv om du ikke skal langt ville det være utrolig frustrerende hvis feks. flåten bogstavelig talt stopper opp hvis det blir litt motvind eller om gjestene blir klissvåte hvis det skvalper litt på fjorden. HVis du av en eller annen grunn må ha den på land kan det vel være greit at den henger sammen også om den feks. skal heises opp med kran.

 

( Hvis situasjonen er at den bygges isteden for vanlig flytebrygge for å slippe bygningstilatelse er naturlgvis sjøegenskaper mindre viktige...)

 

Her er noen kriterier jeg ville satt opp:

 

1 Passajerenes sikkerhet (Må ikke gå i oppløsning eller krenke hvis overasket av bølger. Motorkraften må være nok til å ha styrefart hvis overasket av vind.)( Må ha rimelig ny motor som er driftsikker nok og naturligvis dregger som kan holde flåten på plass ved motorstopp og vind.)

 

2. Akseptabel fart: ( Greit å kunne komme opp i minst 3 knop uten at det knirker i hele doningen.)

 

3. Nok plass på dekk, men dog ikke for stor ( Dette må bli et kompromiss med punkt 2)(Ikke bredere enn at den en gang i framtiden skal kunne tranporteres på lastebil uten å demonteres.)

 

4. Kvalitet nok til at den er salgbar. Om ett eller 40 år er festen over og da kan det være greit å at flåten har såpass kvalitet at den kan videreselges. Ville ikke startet opp uten litt penger å putte inn i prosjektet.

 

 

Konklusjon: Jeg ville bygget en partyflåte av moderat størrelse basert på profesjonell pontonger basert på maritimt bruk En svær flytende skraphaug på tilfeldige flyteelementer blir man nok lei av etter noen få fester...og man lengter etter en vanlig skjærgårdjeep med solsenger.

 

Dette er mine altfor fornuftige forslag som, jeg håper ikke ødelegger for entusiasme og skapertrang.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med ei skøyte på 50-70 fot, en fet Meyer Sound line array rigg i masta, lasterommet fult av subber, plass til DJ'en på styrehus taket, skytracker, movingheads og røykmaskin. + en 300 liters kjøleboks til ølet. Da har du en ultimat party flåte! :cheers:

 

Men det sprenger kanskje budsjettet med et par båtlapper :crazy:

 

Ellers så ville jeg ha laget en med proffe flyteellementer og satset på å få solgt den igjen senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...