Jump to content

Saging i glassfiber,noen anbefalinger verktøy


steinara

Recommended Posts

Har ikke saget så langt, men saget i sommer 7 meter. Fikk da låne en fiberskive til vinkelsliper. Denne fungerte utmerket, og det ble et meget pent snitt. Fiberskiven er tynn så den etterlater seg ikke særlig mye støv. Dette er ofte det største problemet med saging i glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vinkelsliper med fiberskive er vel det beste å bruke. Det går fint å bruke stikksag og, bare du har rett blad på den.

du må huske på å bruke skikkelige klær når du sliper i glassfiber, da glasfiber kan lett irritere huden. i fjor sommer så slipte jeg en del når jeg holdt på å reparere en gammel skade i båten, det ble masse støv, og jeg hadde bare t- shorte på meg. all støvet la seg på armene mine, noe som resulterte i at huden ble irritert og det klødde noe så inn for j.....

Men dette vet du sikkert allerede. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vinkelsliper med diamantblad er tingen. Bør ha mulighet for tilkobling av støvsuger da dette støver noe j....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte overhåndsfres med 6mm fres når jeg skar ut dørkplatene på ett båtprosjekt jeg har. Merket ikke noen spesielle slitasje på fresen(ca 20-30 meter freslengde antar jeg). Var en vanlig/rimelig HSS fres. Platene var belagt med 3-4mm glassfiber på hver side av en 19mm kryssfinerplate. Brukte 3-4 kutt for å komme igjennom.

Hadde før jeg prøvde fresen også forsøkt nikkesag (virket fint men bladet stakk for langt ned på undersiden) og en rimelig biltema diamantkappeskive (som å skjære i smør når det gjaldt glassfiberen, men støvmengden var ekstrem, samt at den ikke tok noe særlig i kryssfineren, svidde treverket).

 

Fresingen ga meg fint og rent snitt med helt rette snittflater, moderat støvmengde og mulighet for eksakt dybdeinnstilling. Så det ble den prefererte metoden på akkurat den jobben.

 

Alt til sitt bruk antar jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for mye gode råd .Skal kappe opp 24 fiskekarrenner som er 25meter lange,skal kappe ut sidene (2x25m)for så å bruke bunnen som består av glassfiber med innstøpt 30mm isopor og vannfast kryssfiner,til å isolere /kle opp innvendig en stor stålhall,samt lage en hems . Hallen har stålplater utvendig .Når denne blir ferdig blir det opplagring,rep og servise til båter

Link to post
Share on other sites

Innstøpt isopor, hva sier regelverk og forsikring til denne type kledning innvendig???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...