steinara Startet 9.Januar.2008 Del på Facebook Startet 9.Januar.2008 (redigert) Skal sage i glassfiber (ca5-6mm tykkelse) over 1200meter .Er det noen som kan anbefale noe verktøy som duger ?Vinkelsliper,stikksag,sirkelsag,motorsag? Diamantskive for stein /stål? Redigert 9.Januar.2008 av steinara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Har ikke saget så langt, men saget i sommer 7 meter. Fikk da låne en fiberskive til vinkelsliper. Denne fungerte utmerket, og det ble et meget pent snitt. Fiberskiven er tynn så den etterlater seg ikke særlig mye støv. Dette er ofte det største problemet med saging i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei Vinkelsliper med fiberskive er vel det beste å bruke. Det går fint å bruke stikksag og, bare du har rett blad på den. du må huske på å bruke skikkelige klær når du sliper i glassfiber, da glasfiber kan lett irritere huden. i fjor sommer så slipte jeg en del når jeg holdt på å reparere en gammel skade i båten, det ble masse støv, og jeg hadde bare t- shorte på meg. all støvet la seg på armene mine, noe som resulterte i at huden ble irritert og det klødde noe så inn for j..... Men dette vet du sikkert allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Wow 1,2 km... Det var jo et lite stykke da. Har god erfaring med diamantblad på vinkelsliper, men da over kortere distanser Sirkelsag burde fungere bra det og, særlig hvis det er lange rette kutt det er snakk om Lykke til Vengsøyfjord Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei, Dette har vært diskutert tidligere. Finnes en del tips her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36645 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Leidulf Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Du bør absolutt bruke luftverktøy(støvet dreper elverktøyet effektivt) med diamantblad til dette. Har skjert noen kilometer med glassfiber sjøl, støvete jobb. Kle deg tett. Tape alle opninger. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
880 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Vinkelsliper med diamantblad er tingen. Bør ha mulighet for tilkobling av støvsuger da dette støver noe j.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Pettter Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 1200 meter!!!Hva i all verden skal du sage?Det var langt?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Diamantkappskive. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Noen som har noe erfaring med fresing i glassfiber ??, har frest ut noe i glassfiber på jobben ( CNC ), ca levetid på stålet var 1,5 meter ( freseståle ble da gradvis senket mens jeg freste rundt plata ( brukte da ut byttbare HM vende skjær ).... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Honduras Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Jeg brukte overhåndsfres med 6mm fres når jeg skar ut dørkplatene på ett båtprosjekt jeg har. Merket ikke noen spesielle slitasje på fresen(ca 20-30 meter freslengde antar jeg). Var en vanlig/rimelig HSS fres. Platene var belagt med 3-4mm glassfiber på hver side av en 19mm kryssfinerplate. Brukte 3-4 kutt for å komme igjennom. Hadde før jeg prøvde fresen også forsøkt nikkesag (virket fint men bladet stakk for langt ned på undersiden) og en rimelig biltema diamantkappeskive (som å skjære i smør når det gjaldt glassfiberen, men støvmengden var ekstrem, samt at den ikke tok noe særlig i kryssfineren, svidde treverket). Fresingen ga meg fint og rent snitt med helt rette snittflater, moderat støvmengde og mulighet for eksakt dybdeinnstilling. Så det ble den prefererte metoden på akkurat den jobben. Alt til sitt bruk antar jeg Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SamH Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Om disse 1200 meterene består av relativt få enheter (=få lange kutt) ville jeg brukt sirkelssag, om mange enheter (=mange korte kutt) vinkelsliper med egnet skive. Sitér dette innlegget Link to post
steinara Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Takk for mye gode råd .Skal kappe opp 24 fiskekarrenner som er 25meter lange,skal kappe ut sidene (2x25m)for så å bruke bunnen som består av glassfiber med innstøpt 30mm isopor og vannfast kryssfiner,til å isolere /kle opp innvendig en stor stålhall,samt lage en hems . Hallen har stålplater utvendig .Når denne blir ferdig blir det opplagring,rep og servise til båter Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Innstøpt isopor, hva sier regelverk og forsikring til denne type kledning innvendig??? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
kritrov Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Har aldri hørt om innstøpt isopor før, men det kan jo være sandwich plater han mener? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.