Selco18 Startet 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2008 (redigert) Jeg skal bygge om dekket på min Selco da den har vann i skummet og trenger sårt å utbedres. Da tenkte jeg at jeg skulle bygge om dekket til et selvlensende, og lurer på dette med skroggjennomføringer og rør, og om det skal være noen ventiler eller klaffer som hindrer vannet å komme inn. Hvor høyt over vannlinjen bør dekket være og om det er noen som har linker til nettsteder med ting og tang jeg trenger og om tips og råd fra noen som har prøvd dette før... Link til min selco: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32511 http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm Redigert 9.Januar.2008 av Selco18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Hei Dekket bør være så høyt som mulig over vannlinjen, altså så høyt som det passer i båten din, noe avhengig av rekken på båten slik at det ikke er fare for å falle over bord pga. for høyt dekk. bør vel være minst 10-15 cm over vannlinjen, men det vil vel alltid komme inn litt vann gjennom lensehullene dersom du kjører i litt sjø med den. går jo og å lage til med noen ventiler og slikt, som er brukt på nyere skjærgårdsjeeper. mvh. Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Fant en gjennomføring her http://boatbuildercentral.com/proddetail.php?prod=LM_323 men den er dyr... Tror jeg skal klare 10 cm over vannlinjen. Må måle litt etterhvert. Prøve å tenke igjennom dette godt for jeg hater å gjøre ting opp igjen. Greit at båten ikke synker og..... Finnes det noen norske firmaer som kan ha slike ventiler/gjennomføringer jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 På en båt jeg hadde tidligere hadde jeg et selvlensende dekk som var i laveste laget. Etter å ha undersøkt om dette kunne være for lavt, fikk jeg det tips at det kunne lages dreneingshull som kunne tettes ordentlig. I så fall kaltes det selvdrenerende. Vet ikke om navnet var riktig, men poenget var at når båten lå i havn var dreneringen åpen. Når den var lastet eller det var mye sjø, ble dreneringen stengt. Dette virket helt fint så lenge jeg hadde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Heving av dekk på With 442. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.